سرآمد اخبار
همه اخبار

۶۰ میلیارد تومان سرمایه در صندوق‌های خرد روستایی

سخنگوی دولت گفت: در سالجاری ١٩٠ هزار شغل روستایی ایجاد شده که حدود ۴٠ درصد آن سهم زنان بوده است.

علی ربیعی امروز در همایش ملی صندوق‌های خرد محلی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید برای رفع فقر، سیاست توامندسازی را انتخاب کرده است، اظهار کرد: هدفگذاری ما برای توانمندسازی جوامع محلی بوده است که ایجاد و تقویت صندوق‌های خرد روستایی در همین زمینه انجام می‌شود.
وی ادامه داد: امروز خوشحالم که بگویم ۱۸۰۰ صندوق روستایی، ١٨ شهرستانی و یک صندوق استانی با همکاری و هم افزایی دستگاه‌های مختلف ایجاد شده است.
ربیعی میزان سرمایه صندوق‌های خرد روستایی را ۶٠ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ٢٠ میلیارد تومان از این سرمایه توسط صندوق‌ها و ۶٠ درصد آن از منابع ترکیبی است.
وی اضافه کرد: همچنین ٣ هزار گروه ١۵ نفری با عنوان ” گروه‌های خود یار” در سطح کشور وجود دارند که اقدام به ایجاد صندوق‌های خرد در روستاها کرده‌اند.
ربیعی تعداد صندوق‌های اعتباری تشکیل شده توسط گروه‌های خودیار را ١٠ هزار صندوق عنوان کرد.
وی گفت: به نظر می‌رسد امروز  این صندوق‌ها به عنوان الگوی برای اشتغال‌زایی هستند.
سخنگوی دولت از افزایش سهم اشتغال روستایی از ٣ درصد به ٢۵ درصد در سال‌های اخیر خبر داد.
۳۷ درصد مشاغ مربوط به زنان است
وی افزود: از مجموع مشاغل ایجاد شده ٣٧ درصد آن مربوط به زنان است.
ربیعی با اشاره با تاکید بر اینکه نظام بانکی نمی‌تواند منابع مالی خود را تامین کند افزود: باید در تامین منابع مالی خرد از صندوق‌های روستایی بهره برد و در این زمینه از این صندوق‌ها حمایت و پشتیبانی کرد.
وی یادآور شد: بر خلاف بانک‌ها در صندوق‌ها عدم برگشت وام‌های ۱۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی صفر بوده است.
سهم زنان در اشتغال بخش کشاورزی ١١ درصد است
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در ایران سهم زنان در بخش کشاورزی ۱۱ درصد است.
در ادامه این همایش  کاظم خاوازی امروز در حاشیه همایش ملی صندوق های خرد محلی که به مناسبت روز جهانی زنان روستایی در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در ایران سهم زنان در اشتغال بخش کشاورزی ۱۱ درصد و در دنیا ۴۰ درصد است و امروز با تفاهم نامه ای که برای تشکیل هزار صندوق خرد روستایی منعقد شد، این سهم افزایش خواهد یافت.
خاوازی اضافه کرد: چرا که هر صندوق تقریبا ۳۰ عضو دارد که این اعضا می توانند در بخش های مختلف آموزش ببینند و تسهیلات دریافت کنند و بر مبنای این هدف تاکنون وزارت جهاد کشاورزی ۳ هزار مربی در روستاها پرورش داده است.
رئیس مؤسسه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه سازمان ملل  سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۹ را کشاورزی خانواده نامگذاری کرده، گفت: روز ۲۳ مهر نیز به عنوان زنان روستایی و عشایری نامگذاری شده است.
وی ادامه داد: آموزش زنان روستایی و تأمین تسهیلات خرد از برنامه هایی بوده که در سال های اخیر در دستور کار ما قرار داشته، به همین دلیل بعد از اینکه هسته اولیه صندوق های خرد روستایی تشکیل شد، سایر بخش ها مثل صندوق کارآفرینی امید به این طرح پیوستند و ۱۸۰۰ صندوق خرد روستایی شکل گرفت.
افزایش تسهیلات صندوق‌های خرد محلی به ۳۰ میلیون تومان
در ادامه مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: تسهیلات پرداختی به صندوق‌های خرد محلی با ۳۰ نفر اعضا از ۱۵ میلیون تومان به ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
اصغر نورالله‌زاده امروز در همایش ملی صندوق‌های خرد محلی با بیان اینکه این صندوق‌ها بیش از ۱۰ سال متوقف مانده بودند، اظهار کرد: با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و دفتر امور زنان این وزارتخانه توانستیم پس از یک توقف طولانی به توسعه دوباره صندوق‌های محلی و دستیابی آنها به منابع مالی بپردازیم.
وی ادامه داد: در این راه معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، وزارت کار و امور اجتماعی و سازمانهای مردم نهاد به ما کمک بسیاری کردند.
60 میلیارد تومان سرمایه در صندوق‌های خرد روستایی
نورالله‌زاده با بیان اینکه کمک سازمانهای مردم نهاد برای راه‌اندازی این صندوق‌ها بسیار ثمربخش بود، افزود: در چهار سال گذشته ۱۸۰۰ صندوق تاسیس شد که ۶۰۰ صندوق آن تنها در سال ۹۵ به ثمر نشست.
وی افزود: در این صندوق‌ها به ظرفیت‌های محلی توجه ویژه‌ای شده و در تشکیل آنها از مشارکت روستاییان استفاده و هیات مدیره نیز از خود روستاییان انتخاب می‌شوند.
نورالله‌زاده با تاکید بر لزوم پذیرش این صندوق‌ها و طرح‌های آنها توسط بانکها اظهار کرد: متاسفانه این مهم تا به امروز اتفاق نیفتاده و ما سعی کردیم این باور را ایجاد کنیم که کسب و کارهای کوچک نیز امکان رشد را دارند و می‌توانند بارور شده و نقش مهمی در اقتصاد ایفا کنند.
وی ادامه داد: تلاش ما این است که با آموزش اعضای صندوق‌ها در زمینه بازاررسانی و بازاریابی با کمک دستگاه‌ها زمینه توسعه آنها را فراهم سازیم.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به چگونگی آغاز به کار این صندوق‌ها گفت: ما در ابتدا تنها ۱۵ میلیون تومان به اعضای این صندوق‌ها که معمولا ۳۰ نفر بودند پرداخت می‌کردیم اما اکنون این رقم به ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
نورالله‌زاده در پایان سخنان خود افزود: با کمک وزارت جهاد کشاورزی ۳۰ هزار تسهیلگر در کشور فعال هستند تا آموزش لازم را به اعضای این صندوق‌ها بدهند و ما امیدواریم با استفاده از علم نوین روز آموزش‌ها را از طریق فضای مجازی به همه اعضا برسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید