سرآمد اخبار
قوه قضائیههمه اخبار

وصول ۷ هزار میلیارد تومان از مفسدان اقتصادی در ۹۱ پرونده

آناهیتا یاوری

عصراقتصاد: سخنگوی قوه قضائیه در خصوص استرداد اموال ناشی از رسیدگی به جرایم اقتصادی، اظهار‌ کرد: در ٩١ فقره پرونده دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی قریب به ٧ هزار میلیارد تومان به خزانه دولت و بانک‌ها بازگشت.

روز گذشته دوازدهمین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه با اصحاب رسانه برگزار شد.
اسماعیلی در ابتدای این نشست اظهار کرد: یک ماه از پاییز می گذرد و امیداوریم پاییز و زمستان همراه با بارش نعمات الهی باشد و یادمان نرود در اوایل امسال و اواخر سال گذشته سیلاب های به وقوع پیوسته مشکلاتی را برای مردم فراهم کرد که بخشی از آن به دلیل قصور برخی مدیران بود و اگر وظایف خود را به درستی انجام می دادند این مشکلات فراهم نمی شد.
وی افزود: در همان موقع رئیس قوه قضاییه به دستگاه های متولی اعلام کرد که بارش رحمت الهی نباید موجب زحمت برای مردم شود.
اسماعیلی از مسئولان خواست بازنگاهی به حوزه جغرافیایی مدیریت خود در حوزه محیط زیست، مسیل ها و رودخانه ها داشته باشند و در خصوص لایروبی رودخانه ها و مسیرها که در سیلاب امسال مشکلاتی ایجاد شد اقداماتی انجام دهند.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در رابطه با سیل گذشته، در مجموع ۱۴۰نفر از مدیران دوره های مختلف به هیات رسیدگی به تخلفات معرفی و برای صد و پنج نفر از مدیران بخشهای ذی‌ربط پرونده تشکیل شد.
وی افزود: ۲۴۵نفر از مدیران ادوار مختلف در بروز حوادث ناشی از سیل در نظام تخلف و اتهام و تعقیب قرار گرفتند.
سخنگوی قوه قضائیه در ادامه به نتایج سفرهای استانی اشاره و تصریح کرد: روز گذشته از خبر سراسری مشاهده کردید که بعد از هجده روز از سفر مسئولان قضایی به بشاگرد، دادگستری این منطقه محروم به بهره برداری رسید.
اسماعیلی اظهار کرد: با پیگیری قوه قضاییه و دولت، مشکلات مربوط به هپکو در استان مرکزی حل و فصل شد. مشکلات مربوط به کارگران روغن نباتی زنجان هم برطرف شد. با جدیت تمام در ارتباط با تغییر کاربری های اراضی زراعی ۱۵۷ مورد قلع و قمع انجام شده است. همچنین یکی از مدیران جهاد کشاورزی منطقه که این تغییر کاربری ها معلول قصور او بود، تحت تعقیب قرار گرفت و برای وی پرونده قضایی تشکیل شد.
وی در خصوص استرداد اموال ناشی از رسیدگی به جرایم اقتصادی، اظهار‌ کرد: در ٩١ فقره پرونده دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی قریب به ٧ هزار میلیارد تومان به خزانه دولت و بانک‌ها بازگشت؛ همچنین ۸۷ میلیون و ۸۳۶ هزار یورو و ۱۲میلیون و ۹۳ هزار دلار و ۲۹۴ میلیون و ۳۰۳ هزار درهم امارات به خزانه بازگشت داده شد.
اسماعیلی در مورد آخرین وضعیت صدور حکم برای زیباحالت منفرد گفت: حکم بدوی درخصوص این فرد صادر شده است؛ برای این فرد محکومیت سنگینی در نظر گرفته شده است ولی به دلیل آنکه وی در شعب عادی محاکمه شده است حکم قطعیت نیافته و از بیان جزییات معذوریم و پس از قطعیت از سوی دیوان عالی آن را اعلام خواهیم کرد.
اسماعیلی  در پاسخ به سوالی درباره پرونده حسین فریدون، گفت: در این پرونده از حیث دلایل و مدارک از منظر قضات رسیدگی کننده به پرونده تا امروز در مراحل مختلف در دادسرا و دادگاه بدوی و تجدیدنظر و اعمال ماده ۴۷۷ ، حدود ۱۰ نفر قاضی روی آن کار کرده و رای و نظر قضایی دادند.هم دلایل کافی وجود دارد و هم برخی  متهمان  اقرار دارند و هم مستندات مکتوب در رابطه با اعمال مجرمانه و هم مستندات قانونی وجود دارد و براین اساس رای صادر شده و فارغ از هرگونه شایبه بوده است.
وی ادامه داد: این پرونده متهمان متعدد داشته و شاید مردم و به تبع شما نسبت به برخی افراد حساسیت دارید زیرا  ما امروز متهم و پرونده و زندانی زیاد داریم ولی مورد سوال شما نیست.عدد متهمان در پرونده بیش از اینهاست و پرونده  برخی متهمان در این رابطه  در دادسرا مفتوح است و هنوز به دادگاه نیامده است.‌
وی ضمن بیان اینکه متهمان دیگری در پرونده بودند و کسانی هستند که هنوز محاکمه نشدند و کسانی هم تبرئه و کسانی هم محکوم شدند، افزود: در این پرونده نسبت به ۷ نفر دادگاه بدوی رای صادر کرد. دادگاه بدوی  برای ۲ نفر از این  ۷ نفر حکم برائت صادر و ۵ نفر  را محکوم کرد.  دادگاه تجدیدنظر نیز یک نفر از این ۵ نفر را که دادگاه بدوی محکوم کرده بود حکم برائت برایش صادر کرد و حکم ۴ نفر دیگر را تایید کرد و در این تایید،  حکم دو نفر را بدون هیچ گونه تغییری تایید و حکم یک نفر را به صورت کامل تعلیق و  حکم  فریدون را تقلیل داد.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه اخیرا شاهد افزایش تعداد قضات بازداشتی و تعلیقی  هستیم و در ماه اخیر هم یکی از بازپرس های دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شده است آیا احتمال تجدید نظر در احکام صادره از سوی این افراد وجود دارد؟ گفت:تجدیدنظر در ارتباط با احکام صادره دایر بر این است که حکم خلاف قانون یا شرع بین باشد و در این بخش به ماهیت حکم توجه می‌شود.
وی افزود: اگر حکم خلاف قانون و خلاف شرع صادر شود چه از ناحیه قاضی سلب صلاحیت شده یا قاضی مشغول به کار، فرایند رسیدگی به آن مشخص است.
سخنگوی دستگاه قضا افزود: کسی که به‌عنوان قاضی برای امر قضا نصب می‌شود از روز نصب شدن برای امر قضا صالح به رسیدگی تا روزی که از امر قضا منفک می‌شود چه بازنشستگی، چه بازخریدی و چه سلب صلاحیت است.
اسماعیلی تصریح کرد: اصل بر این است که احکام صادر شده در دوره فعالیت که هنوز سلب صلاحیت نشده، دارای اعتبار است مگر اینکه در یک مورد خاص ثابت شود که حکم خلاف قانون یا شرع بوده است و تنها در مورد خاص که ثابت شود نه همه احکام این موضوع لحاظ می شود.
اقتصادی

شهرام جزایری به ٧ سال حبس محکوم شده است

اسماعیلی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده شهرام جزایری گفت: حکم پرونده جدید شهرام جزایری صادر و او به ٧ سال حبس محکوم شده است و جریمه مالی هم دارند.

قرار تامین‌ ۴ نفر از کارگران بازداشتی کاهش پیدا کرد

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر رسیدگی به پرونده کارگران هفت‌تپه، گفت: اول اینکه در خصوص رییس قوه قضاییه مبنی بر سیاست کیفری جدی، دستورات ایشان در خصوص خبرنگاران، کارگران و جرائم امنیتی اعلام شد و هدف استفاده حداکثری برای افراد مورد اتهام است.
وی افزود: همچنین اقدامات لازم برای دستور ایشان در خصوص کارگران هفت تپه و سایر کارگران انجام شد و امروز ۴ نفر افراد قرار تامین‌شان کاهش پیدا کرد که اگر این وثیقه را امروز یا فردا بسپارند، آزاد خواهد شد. بارها گفته‌ایم متاسفانه به دلیل حجم پرونده‌ها دچار اطاله دادرسی هستیم اما در این رابطه تا یکماه دیگر حکم صادر می‌شود.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: لازم به توضیح است که حکم را قاضی صادر میک‌ند اما به قضات اعلام شده اگر اختیار حداکثر و حداقل دارید سیاست حداقلی را اتخاذ کنید.

مهلت ثبت اموال و دارایی مسئولان تمدید شد

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص پایان مهلت ثبت اموال مسئولان گفت: اجرای این قانون گام بلندی برای اعتمادسازی است و افتخار می‌کنیم قانونی که دچار تأخیر شده بود عملیاتی کردیم. خوشحالیم که بخش‌های مختلف از این سامانه استقبال کردند و بخش‌های مختلف خواستند سامانه در محل آنها مستقر شود. سامانه دچار محدودیت بود و افراد برای ثبت نام باید به مراکز آمار و فناوری ما مراجعه می‌کردند لذا با ارتقا سامانه لازم بود افراد از هرکجا اقدام به ثبت اموال خود کنند و از این هفته سامانه توسعه یافته فعال شد و مهلت یک ماهه از زمان ایجاد این سامانه محاسبه خواهد شد.

بررسی حادثه لردگان از سوی تیمی از پزشکی قانونی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص حادثه لردگان گفت: دولت در این موضوع ورود کرده و بررسی کارشناسانه در مورد علل بروز پدیده را آغاز کرده و در جهت درمان اقداماتی انجام داده است و این را هم بدانیم که این بیماری با پیشرفت علم قابل علاج است و درمان آن در دستور کار است.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: قوه قضائیه تیمی از پزشکی قانونی مأمور کرده که به بررسی این موضوع بپردازند که هنوز گزارش این تیم تکمیل نشده است.
وی افزود: فرد بازداشت شده بدلیل شکایت جمعی از مردم از او بازداشت شده بود که اکنون آزاد شده و تعدادی از افرادی که کارهای تخریب گرایانه کرده بودند و بازداشت بودند هم آزاد شدند.

اخبار مرتبط

برخوردهای بی برنامه با فساد، محکوم به شکست است

زینب یزدانی

هدف نظام تصمیم گیری از دستکاری قیمت‌های کسب درآمد است

زینب یزدانی

اقتصاد غیررسمی چرا و چگونه رشد می‌کند

زینب یزدانی

مومنی: اراده عالمانه و سازمان یافته برای مبارزه با فساد وجود ندارد / فساد عامل مشروعیت‌سوز و ویرانگر اعتماد است

میلاد جانه

خروج اقتصاد ایران از رکود در سال ‌آینده

زینب یزدانی

توزیع قدرت را عادلانه کنید / مگر تجربه حکومت یکدست دوره احمدی نژاد را ندیدید؟!

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید