سرآمد اخبار
بازار سرمایه
بازار سرمایه

توصیه مهم کارشناسان بازار سرمایه به بورس بازان در هفته جاری

در معاملات هفته گذشته بازار سرمایه شاهد سیر نزولی شاخص بورس در آخرین روز کاری بودیم که شاخص کل با افت ۵ درصدی نسبت به هفته گذشته با یک میلیون و ۶۳۱ هزار واحد رسید، اما انتظار می‌رود که روند بازار سهام در هفته‌های پیش رو مثبت شود.

بر همین اساس خبرنگار بازار سرمایه و بورس به سراغ دو کارشناس بورس رفته و نظر این دو را درباره روند معاملات بورس در هفته پیش رو و چگونگی معاملات بورس در هفته جاری پرسید. با گسترش نیوز همراه باشید:
حمید رضاپور درباره این بازار گفت: آنچه پس از چند هفته اصلاح بازار انتظار می‌رفت، در هفته گذشته که تنها سه روز کاری معاملاتی داشتیم، برآورده نشد. انتظار جمع شدن صف‌های فروش و بازگشت آرامش بود اما انچه اتفاق افتاد سایه افکندن هیجان زدگی مجدد و ترس از دست دادن سرمایه، بر بازار بود.

سودای سود بالا

وی ادامه داد: اغلب افرادی که در امسال کد بورسی گرفته‌اند در سودای سودهای بالا در زمان اندک وارد معاملات بازار سرمایه شده‌اند. در این زمینه هم دولت نقش زیادی برای ترغیب سهامداران تازه وارد داشته‌اند.
وی افزود: طبق اخبار منتشر شده، در جلسه‌ای که روز پنج شنبه بین مدیران سازمان بورس با بازیگران حقوقی مهم برگزار شده، قرار است حمایت حقوقی‌ها از بازار ادامه داشته باشد، البته امیدواریم حمایت‌ها به شکل واقعی تری خود را نشان دهند تا خیال سهامداران راحت شوند.
رضاپور ادامه داد: اکنون برخی سهامداران، از ترس ضرر بیشتر، سهم‌های خود را با ضرر می‌فروشند و برخی نیز با ناامیدی منتظر بازگشت قیمت‌ها به میزان خریدشان هستند تا سهم هایشان‌ را بفروشند تا به قول خودشان، خیالشان راحت شود.

نکته مهم در ادامه بازار این که، ظاهرا دیگر نباید منتظر صف‌های خرید اغلب نمادها مانند قبل از اصلاح بود. بازار مدتی از تحلیل خارج شده بود اما به نظر می‌آید اگر شاهد بازگشت روال طبیعی باشیم، باید تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال و توجه به گزارش‌ها و فعالیت‌های شرکت‌ها برای خرید و فروش‌ها مدنظر قرار گیرد.

بورس مستعد ریزش سنگین‌نیست

این کارشناس بازار بورس در پایان اظهار کرد: افزایش مجدد قیمت دلار آزاد و نیمایی و نیز رشد خوب بازارهای جهانی، در کنار تورم فرآینده، نشان دهنده این است که بازار بورس کشور، مستعد ریزش سنگین‌نیست.

مانند همیشه به سهامداران توصیه به صبر می‌شود. افرادی که در این چند هفته یا سهم‌های ارزنده شان را با ضررهای سنگین فروختند و یا هر روز با مشاهده بازار، تا مرز سکته پیش رفته‌اند، به نظر باید برای ادامه مسیر در بورس، تجدید نظر کنند و یا سرمایه شان را در اختیار صندوق‌ها بگذارند تا اندکی روح و روان شان راحت شود.
مسعود میرزاباقری کارشناس بورس درباره روند پیش روی بازار سرمایه گفت: با توجه به روند سه هفته ی گذشته روز به روز بر ترس بازار افزوده شده و سهامداران کم تجربه تر با توجه به حجم بالای اخبار امیدوار‌کننده از سوی دولت هر هفته امیدوار به بازگشت سریع بازار بوده‌اند و با توجه به عدم عکس العمل مثبت از سوی بازار ناامید شده‌اند و عطش بیشتری برای فرار از بازار دارند که نظرم در قیمت‌های فعلی اشتباه بزرگی است.

قیمت‌ها در بازار جذاب است

وی افزود: هر چند با این شدت ریزش بازار نیاز به زمان بیشتری جهت اصلاح دارد اما درحال‌حاضر قیمت‌ها در بازار نسبتا جذاب است و نکته ی بسیار حائز اهمیت بالا رفتن نرخ ارز در تمام مدت اصلاح اخیر بازار سهام بر خلاف اصلاحات پیشین بوده، بطوری که می‌شود حدس زد این ریزش قیمت‌ها از جایی به بعد به هیچ وجه با شرایط اقتصادی همخوان نبوده و باید جبران شود.
وی در پایان بیان کرد: به سهامداران توصیه میکنم در صورتی که از آینده ی سود عملیاتی شرکت خود مطمئن هستند با خونسردی کامل به هفته‌های پیش رو نگاه کنند و در صورتی که سهام در دست آنها از سود عملیاتی در خور توجهی برای امسال یا آینده نزدیک برخوردار نیست در نخستین فرصت از موقعیت افت قیمت سهام استفاده نموده و با سهام سود ساز جایگزین نمایند.
شاخص کل بازار سهام بطور تقریبی از اواخر سال ۹۶ از محدوده ۱۰۰ هزار واحد به ۲۲۰۰ واحد رسیده که با توجه به اصلاح معمول ۳۸ درصدی باید در محدوده ی حدود ۱۴۰۰ هزار واحدی در دنبال نقاط بازگشت مطمئن باشیم. هر چند برگشت از همین سطوح فعلی هم دور از تصور نیست.

منبع: گسترش نیوز

اخبار مرتبط

بورس منفی شد | شاخص کل به رقم ۲ میلیون و ۱۷۱ هزار واحد رسید

میلاد جانه

شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته افت کرد

زینب یزدانی

اثر تحریم های جدید بر بورس /کوچ موقت پول به سمت بازار ارز

میلاد جانه

پایان بورس امروز 10 آبان 1402 /طوفان فروش سهام کوچک، دامان بازار سهام را گرفت

میلاد جانه

قرمز پوشی شاخص کل بورس در آخرین روز مرداد

میلاد جانه

وزیر اقتصاد: چشم انداز بازار سرمایه امید بخش است | دستور رئیس جمهور برای حمایت از صنایع بورسی

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید