سرآمد اخبار
مجلس
اقتصاد کلان

تصمیمات مجلس تنها منافع سوداگران را حفظ می‌کند

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا اظهار داشت: در همین چند وقتی که مجلس جدید شروع به کار کرده شاهد اتخاذ تصمیمات متعددی در جهت رشد سوداگری، سفته‌بازی، صادرات مواد خام و رشد نابرابری‌ها بودیم و تصمیمات متعددی در این زمینه‌ها گرفته شده است که فقط حافظ منافع سوداگران و سفته‌بازان در کشور است.

حسین راغفر درباره اظهارات روز گذشته رئیس مجلس درباره عدم اثرگذاری تحریم‌ها بر ایران و لزوم برگشت بایدن به برجام اظهار داشت: همه مردم دیگر به موضع‌گیری‌های سیاسی مسئولان کشور آشنا هستند. گویی با این نوع انتقاد از وضعیت موجود خودشان را از اقداماتی که انجام دادند مبرا می‌کنند و گویی آنها جزئی از این تصمیم‌گیری‌ها نبودند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی کشور ما مسائل داخلی است، ادامه داد: مسائل و فشارهای خارجی از جمله تحریم زمانی اثربخش‌تر می‌شود که ناتوانی ما در حل مسائل اقتصادی و اجتماعی برجسته می‌شود، در آن زمان تحریم‌ها اثربخشی بیشتر از خود نشان می‌دهند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: مسئله‌ای که امروز ما با آن مواجه هستیم این است که سیاست‌های اقتصادی سه دهه گذشته امروز به بار نشسته است و همان نتایجی را به دست آورده که طراحان اصلی این سیاست‌ها در دنیا آن را جستجو می‌کردند.

راغفر گفت: سیاست‌های نئولیبرالیستی در کشور حاکم شد و اصلی‌ترین علت شکاف طبقاتی و ناتوانی و فروپاشی بخش تولید در داخل کشور و همچنین رشد اقتصاد مالی و فعالیت‌های سوداگرانه و سفته‌بازی همین بود و این هدف سیاست‌های اقتصادی سه دهه گذشته بود که امروز به بار نشسته است.

وی افزود: بنابراین بر روی این نارضایتی‌ها و مشکلاتی به دنبال آن پدید آمد و می‌آید، طبیعی است که عده‌ای سرمایه‌گذاری کنند؛ از جمله رقبای سیاسی در داخل کشور که گویی مسئله امنیت ملی برای آنها مسئله اصلی نیست بلکه ملاحظات سیاسی و شعارهای مردم‌فریب برای آنها بیشتر اهمیت دارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به عملکرد مجلس یازدهم اظهار داشت: در همین چند وقتی که مجلس جدید شروع به کار کرده شاهد اتخاذ تصمیمات متعددی در جهت رشد سوداگری، سفته‌بازی، صادرات مواد خام و رشد نابرابری‌ها بودیم و تصمیمات متعددی در این زمینه‌ها گرفته شده است که فقط حافظ منافع سوداگران و سفته‌بازان در کشور است.

راغفر ادامه داد: در این مدت شاهد افزایش صادرات مواد خام، انتقال یارانه‌های گسترده به گروه‌های نخبه بر اقتصاد کشور بودیم که همین مجلس در مورد تمام این موضوعات تصمیم‌گیری کرده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از تصمیمات اتخاذ شده با امضای سران سه قوه صورت می‌گیرد، گفت: بنابراین هر سه قوه در اتخاذ تصمیمات مسئولیت مشترک دارند البته تمام اینها از ضعف‌های اساسی که در دولت وجود دارد، کم نمی‌کند اما به این معنی هم نیست که نمی‌توان مسئولیت‌های مجلس در این رابطه را نادیده گرفت.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه رفتار مجلس یازدهم حکایت از ناپختگی برنامه‌های آنها دارد، بیان داشت: در تصمیمات اقتصادی شاهد ناپختگی برنامه‌های مجلس و شتاب‌زدگی مجلس در این اقدامات نمایشی هستیم که یکی از آنها موضوع یارانه کالاهای اساسی بود که شورای نگهبان آن را رد کرد.

راغفر ادامه داد: این اقدامات از مجلس پخته و آگاه نسبت به مسائل کشور و ارائه پیشنهادهای عملی و امکانپذیر بسیار دور و این اقدامات بیشتر به دلیل نزدیک شدن به انتخابات است که گروه‌های مختلف خود را برای انتخابات آماده می‌کنند و سعی دارند افکار عمومی را به نفع خود جذب کنند.

وی تاکید کرد: تمام این اقدامات نشان می‌دهد که مجلس به برداشت مردم از آنچه که در نظام تصمیم‌گیری می‌گذرد بسیار غافل هستند و مردم هم امروز کمترین توجه را به محافل تصمیم‌گیری‌های کشور مثل مجلس و دولت دارند یعنی تا حدود زیادی از اثربخشی این سیاست‌ها ناامید شدند.

این کارشناس اقتصادی افزود: این شعارها فقط هزینه‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد و به رسیدن به یک راه‌حل کمک نمی‌کند.

راغفر با بیان اینکه ۸ سال از عمر دولت گذشت و در مدت باقی مانده هم امیدی به حل مسائل وجود ندارد، گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت، مردم به دولت آینده امید بسته‌اند که آن دولت هم با مشکلات به ارث رسیده از دو دولت گذشته مواجه خواهد بود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط

قالیباف: مجلس به دنبال حل مشکلات معیشتی مردم است

زینب یزدانی

برنامه هفتم توسعه با این همه تناقض، چرا تدوین شد؟ /تناقض‌های مفهومی در برنامه هفتم توسعه!

میلاد جانه

تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار مجلس

میلاد جانه

چراغ سبز مجلس به رئیسی/ این چهره وزیر می‌شود

میلاد جانه

تشدید خروج سرمایه

میلاد جانه

بررسی مجدد مصوبه آزادسازی واردات خودرو در مجلس

سرآمد اخبار

دیدگاهتان را بنویسید