سرآمد اخبار
تورم
اقتصاد کلانهمه اخبار

کاهش تورم در کشور به شرط توقف تزریق درآمد نفتی به بودجه ریالی

سعدوندی کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که، ورود درآمدی‌های ناشی از صادرات نفت به بودجه کشور، چرا سبب تورم در طول ۵۰ سال گذشته شده است؟، اظهار کرد: مزمن‌ترین دوره تورم را در جهان داشته‌ایم.

از نظر من رویکرد جدید جامعه و سیاست گذاران از جمله نامزد‌های انتخاباتی بسیار خوب است. بعد از ۵۰ سال در کشور به این نتیجه رسیده‌ایم که کنترل تورم باید اولویت اول سیاست کشور باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او بیان کرد: همیشه کنترل تورم جزو شعار‌های نامزد‌های انتخاباتی و سیاست دولت و بانک مرکزی بوده است. در حال حاضر رکورد ۷۵ ساله تورم در فروردین ۱۴۰۰ شکسته شد؛ بنابراین نمی‌توان اهداف دیگر را به کنترل تورم ترجیح داد.

او افزود: قطعا ما در کشور می‌توانیم در ظرف ۴ سال مانند کشور عراق، افغانستان، نرخ تورم را به زیر ۵ درصد کاهش دهیم، اما به این شرط که، تزریق درآمد نفتی به بودجه ریالی در کشور متوقف شود، این پاشنه آشیل اصلی کنترل تورم در اقتصاد ایران بوده است؛ بنابراین اگر نامزد‌های انتخاباتی این ادعا را مطرح می‌کنند، کاملا قابلیت اجرا دارد.

کارشناس اقتصادی گفت: قبل از دهه ۵۰ ایران بالاترین رشد اقتصادی و پایین‌ترین نرخ تورم را داشت، از زمانی که در کشور طمع توسعه به وجود آمد و درآمد نفتی وارد بودجه ریالی شد، مشکل افزایش تورم به وجود آمد.

سعدوندی در پاسخ به این پرسش که، در حال حاضر سیاست ضد تورمی نیز در میان نامزد‌ها وجود دارد، ویژگی سیاست ضد تورمی چیست؟، تشریح کرد: یک نوع سیاست‌هایی که از قبل انقلاب شروع شد و تا بعد از انقلاب ادامه پیدا کرد و هنوز هم برخی نامزد‌ها روی این مسئله تاکید دارند، سیاست‌های کنترل قیمتی است؛ که این نوع سیاست‌ها نه تنها برای کنترل تورم موفق نبوده بلکه سیاست‌های قیمت گذاری و کنترل قیمتی سبب ایجاد تورم‌های بالاتر می‌شود. در سال ۹۸ و ۹۹ تورم بسیار بالایی را تجربه کردیم که به علت اعمال سیاست‌های کنترل قیمتی بود.

او بیان کرد: در بسیاری از کشور‌های دنیا کسری بودجه معادل کسری بودجه کشور ما نسبت به تولید ناخالص ملی نسبت به GDP (تولید ناخالص داخلی) با تورم‌های بسیار پایین وجود دارد، برای کنترل تورم باید مشکل کسری بودجه حل شود، اما اکثر کشور‌های جهان کسری بودجه دارند، اما تورم ندارند؛ بنابراین کنترل تورم از طریق تغییرات تکنیکی حل شدنی است.

سعدوندی در پاسخ به این پرسش که وجود تورم‌های بالا در اقتصاد ایران ذی نفعانی هم دارد که قصد مخالفت با کاهش تورم را داشته باشند؟، اظهار کرد: اقتصادی سیاسی کشور باید حل شود. افرادی وجود دارند که از افزایش نرخ ارز و افزایش تورم به شدت منتفع می‌شوند.

در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مردم کشور از افزایش تورم متضرر می‌شوند، اما چند درصد از دهک درآمدی بالای کشور از افزایش نرخ تورم منتفع می‌شوند.

او بیان کرد: باید یک تعادل قدرت میان افراد ثروتمند و قشر متوسط و ضعیف در کشور ایجاد شود تا بتوان تورم را کنترل کرد؛ زیرا کنترل تورم در کوتاه مدت عارضه‌هایی را نیز به دنبال خواهد داشت. مشکل تورم را می‌توان یک بار برای همیشه حل کرد.

اخبار مرتبط

تورم ایران از دریچه صندوق بین‌المللی پول/ روند نرخ تورم معکوس می‌شود؟!

میلاد جانه

تورم مواد غذایی همچنان روی دور تند

میلاد جانه

ترفند عجیب دولت برای کاهش نرخ تورم

میلاد جانه

تورم ۵ درصدی در منطقه یورو

میلاد جانه

هشدار مسعود نیلی درباره تورم/ دولت سیزدهم رکورد افزایش نقدینگی را زده است

میلاد جانه

آیا کنترل نرخ ارز از دست دولت رئیسی خارج شده است؟

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید