سرآمد اخبار
اقتصاد کلانتولید تجارت

افزایش چراغ خاموش کرایه تاکسی‌های اینترنتی

 دو شرکت اصلی ارائه خدمات تاکسی اینترنتی (اسنپ و تپسی) بدون اعلام قبلی کرایه‌های خود را گران کردند
محمد ارفع

شرکت های تپسی و اسنپ بدون ارائه دلیل و توضیحی در یک اقدام هماهنگ از هفته گذشته کرایه‌های خود را به صورت قابل توجهی افزایش داده‌اند به گونه ای که به نظر می رسد نرخ گذاری پویا نیز محلی از اعراب ندارد و نرخ‌های افزایش‌یافته حتی در ساعات خلوت و کم‌تقاضا نیز رعایت می‌شود.

جمعه ای که گذشت بعد از چند روز تعطیلی و قرنطینه خودخواسته تصمیم گرفتم که برای ایمنی بیشتر مثل همیشه از یکی از دو نرم‌افزار اسنپ یا تپسی برای رسیدن به دفتر روزنامه استفاده کنم به همین خاطر تا دقیقه ۹۰ در خانه ماندن را رعایت کردم و بعد از آن به سراغ موبایل خود رفتم تا زحمت رساندن خود را به یک راننده اینترنتی بدهم.
در ادامه پس از مشخص کردن مبدا و مقصد متوجه تفاوت قیمت ناگهانی در نرخ‌گذاری مسیر توسط شرکت‌های اینترنتی بودم به صورتی که رقم اعلامی از روزهای عادی پیش از این با ترافیک بالا نیز بیش‌تر بود. پس از آن از سر ناچاری و تصور اینکه شاید به دلیل تعطیلات و بازگشت هموطنان از سفرهای کرونایی خود خیابان‌ها شلوغ است پس از تایید راننده برای سفر کوتاه درون‌شهری خود آماده شدم و در صندلی عقب جا گرفتم.
در بین مسیر غیر از حرف‌های همیشگی و روزمره با راننده به مسیر و میزان شلوغی خیابان توجه کردم و متوجه شدم که برعکس تصور  مسیر بسیار خلوت است و زمان طی شده تا رسیدن به دفتر روزنامه بسیار اندک‌تر از روزهای عادی که با اسنپ طی می‌کرم بود.
برای این افزایش قیمت دنبال دلیلی می‌گشتم و به همین دلیل از راننده اسنپ علت را جویا شدم. او به من گفت: «ما هم مثل شما متوجه این افزایش نبودیم و نمی‌دانیم که چگونه مسیرها را قیمت بالاتری می‌دهد. با این حال هرچه است به نفع ماست و امیدوارم که این افزایش قیمت که از چند روز پیش بدون اطلاع شروع شده است، تداوم یابد.»
پس از پیاده شدن تصمیم گرفتم، بفهمم آیا این افزایش قیمت روند قانونی طی کرده و در این خصوص اطلاع‌رسانی شده است یا نه؛ به همین دلیل اول کار با دوستان خبرنگارم در روزنامه این افزایش قیمت را درمیان گذاشتم.
روایت یکی از همکاران از این افزایش قیمت برایم جالب بود. او گفت که در نیمه های شب پنجشنبه تصمیم گرفته تا به دلیل مشکلی که برای مادرش پیش آمده از خانه خود به منزل مادر که دقیقا سه کوچه با وی فاصله داشته و اگر صبح و یا اوایل شب بود پیاده این مسیر را می‌رفته است، برود  که در کمال تعجب متوجه می‌شود نرخ کرایه تپسی بیش از ده هزار تومان است آن هم برای مسیری که تقریبا همان چند شب پیش ۵۵۰۰ تومان بوده است.
در این میان بود که درودل یکی دیگر از همکاران بلند شد که به نظر می آید دیگر نمی توان با این وضع قیمتی از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کرد چراکه نرخ کرایه آن ها دیگر قابل رقابت با آژانش نیست و به نظر می رسد برخی از کرایه های آژانس در مسیرهای مشابه بهتر نرخ‌گذاری شده  استبه طور مثال شنبه‌شب در مسیر منطقه ۲۲ ( بلوار کوهک) تا شهرک وحدت فردیس کرج که به صورت میانگین در خلوتی شب نرخی برابر با ۳۰۰۰۰تومان داشته شامگاه شانزدهم خرداد، ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان نرخ گذاری شده بود.
برای پیگیری این موضوع و درصد افزایش قیمت این دو تاکسی اینترنتی به سایت‌های رسمی هر دو  شرکت که اخبار شرکت مذکور را اعلام می کنند سر زدیم و با کمال تعجب مشاهده شد که افزایش قیمت‌ها اطلاع‌رسانی نشده است و هر دو سایت عاری از خبر و یا حتی اشاره به این موضوع داشتند.
این مساله ما را به یاد آبان سال ۹۸ انداخت؛ روزهایی که این دو تاکسی اینترنتی بعد از افزایش ناگهانی قیمت بنزین کرایه‌های خود افزایش دادند ولی پس از چند روز وقتی با واکنش کاربران مواجه شدند دست از این کار کشیده و اعلام کردند که افزایش قیمتی نخواهند داشت.
به نظر می رسد تیم رسانه‌ای و مدیران ارشد این دو شرکت تصمیم دارند که برخی از اخبار را به صورت رسمی اعلام نکنند تا بدون سروصدا کارها پیش برود. با این حال، شهرداری تهران به موضوع افزایش قیمت دو تاکسی اینترنتی مذکور ورود کرده است و  مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران  می‌گوید که در صورتی که کرایه تاکسی‌های اینترنتی بیشتر از رقمی باشد که سازمان تاکسیرانی برای تاکسی‌های تلفنی رسمی ابلاغ می‌کند، این موضوع باید از طریق اپلیکیشن تاکسی اینترنتی در زمان درخواست سفر مربوطه به مسافر اعلام شود؛ اقدامی که از سوی تاکسی های اینترنتی تا امروز اتفاق نیفتاده است.
 علیرضا قنادان در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی‌های اینترنتی و اینکه آیا شهرداری در این زمینه نظارتی دارد؟ اظهار کرد: مطابق با دستورالعمل نظارتی بر تاکسی‌های اینترنتی که وزارت کشور ابلاغ کرده است نظارت بر تعیین نرخ کرایه‌های تاکسی‌های اینترنتی به اتحادیه آن‌ها واگذار شده است.
وی افزود: تاکسی‌های اینترنتی در نرخ گذاری و تعیین کرایه می‌توانند از نرخ پویا استفاده کنند به طوری که در زمان‌های خاص که ترافیک بیشتر یا وضع جوی نامناسب است کرایه بیشتری از مسافر دریافت کنند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران ادامه داد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت کشور در صورتی که نرخ تاکسی‌های اینترنتی در روش نرخ گذاری پویا بیشتر از آن رقمی باشد که سازمان تاکسیرانی بر اساس مصوبه شورای شهر برای تاکسی‌های تلفنی رسمی ابلاغ می‌کند، این موضوع باید از طریق اپلیکیشن تاکسی اینترنتی در زمان درخواست سفر مربوطه به مسافر اعلام شود.
قنادان با تاکید بر اینکه شهرداری و شورای شهر تهران دخالتی در تعیین نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی ندارند، خاطرنشان کرد: پیش از این به وزارت صمت، اتحادیه کسب‌وکار‌های اینترنتی و معاونت علمی ریاست جمهوری اعلام کردیم اگر تاکسی‌های اینترنتی از حیث مزیت قیمت یا کیفیت تنزل پیدا کنند مشتریان خودشان را از دست می‌دهند و پدیده جدید تاکسی اینترنتی که شهروندان هم از آن تجربه خوبه سفر دارند به نظام سنتی قبل باز خواهد گشت.
قنادان با بیان اینکه گلایه‌مندی مردم از افزایش شدید نرخ کرایه‌های تاکسی‌های اینترنتی را از طریق رسانه‌هاشنیده است، گفت: رعایت دستورالعمل‌های نظارتی به صورت عاجل باید اجرایی شود تا اگر کرایه بیشتر از کرایه تاکسی تلفنی باشد به مسافر اعلام شود تا با توجه به وضع خاص کشور به لحاظ کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و کرونا شهروندان همچنان مایل به استفاده از تاکسی‌های اینترنتی باشند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در مورد پرداخت سهم ۱.۵ درصدی کرایه تاکسی اینترنتی به شهرداری گفت: مدت طولانی است که این مبلغ به شهرداری پرداخت نشده است و قرار بود در صورت تحقق در توسعه حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید