سرآمد اخبار
تولید تجارتهمه اخبار

توضیحات سرپرست وزارت صمت درباره نوسانات بازار لوزم خانگی

سرپرست وزارت صمت درباره آخرین وضعیت اقدامات صورت گرفته برای کنترل بازار لوازم خانگی توضیحاتی ارائه کرد.

حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت معدن و تجارت امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به سوالی درباره تنظیم بازار لوازم خانگی عنوان کرد: چیزی که باید اعلام کنم این است که در حال حاضر ظرفیت تولید ۲۰ میلیون لوازم خانگی را داریم البته برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان امسال تولید ۱۲ میلیون است.
وی افزود: در این میان تفاوت بین ساخت داخل و خارج وجود دارد گرچه تولید برخی لوازم ما تا ۹۰ درصد با قطع وابستگی به خارج تولید می‌شود اما میانگین عدد ۶۰ تا ۷۰ درصد است. در حوزه لوزم صوتی و تصویری وابستگی ما بیشتر است و تلاش می‌کنیم تا پایان سال خط تولید تلویزیون داخلی را راه‌اندازی کنیم.
سرپرست وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: با وقفه‌ای که در ابتدای سال ایجاد شد تامین مواد اولیه کارخانه‌ها با مشکلاتی مواجه شد در بخش لوازم خانگی آنچه برای ما مهم است. اما برای آنکه به فرمایش مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال یعنی جهش تولید برسیم، باید در زمینه تامین مواد اولیه اقدام کنیم. ولی اگر نتوانیم مواد اولیه این کارخانجات را تامین کنیم، نمی‌توانیم به اهداف مدنظر برسیم.
وی گفت: با هماهنگی صورت گرفته با بانک مرکزی و استفاده از ارز حاصل از صادرات و آزادسازی منابع گشایش خوبی صورت گرفته است. به طوری که در خرداد ماه توانستیم ارز تولیدکنندگان لوازم خانگی را تا تهیه کنیم و به همین دلیل امیدواریم بتوانیم با این کار، ارز اولیه برای تهیه مواد اولیه کارخانجات تولیدی را تهیه کنیم.
سرپرست وزارت صمت درباره تقاضای ایجاد شده در بازار برای خرید محصولات لوازم خانگی، اظهار داشت: به نظر می‌رسد با نااطمینانی که برخی از شاخص‌های کلان اقتصادی ایجاد کرده است، مقاومتی در عرضه لوازم خانگی است که بخشی از فروشندگان یا تولید کنندگان و دارندگان، مقاومت کرده و کالایشان را نگهداری می‌کنند؛ اما در برنامه ابلاغ شده اعلام کردیم هیچ کسی حق انبار کردن و احتکار کالا را ندارد و مردم می‌توانند هر جایی که لوازم خانگی احتکار شده را مشاهده کردند که ممکن است در برخی منازل متروکه و یا انبارها و پاساژها مشاهده کردند از طریق سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند.
وزارت صمت
وی افزود: این سامانه به کمیته نظارتی متصل است و وظیفه رسیدگی به تخلفات را بر عهده دارد و کمیته نظارتی شامل سازمان حمایت و گشت‌های سازمان تعزیرات حکومتی و بازرسان اصناف و دادستانی می‌شود.به کارخانجات تولید لوازم خانگی هم اعلام کردیم بیش از اندازه‌ای که نیاز است نباید کالا در انبارهایشان باقی بماند. همزمان هم سازمان حمایت سقف قیمت قابل قبول را به ۴۱ کارخانه اعلام کرده است اگر کسی گرانفروشی می‌بیند، شکایت کند.
مدرس خیابانی یادآور شد: همچنین برخی اقشار هدف از جمله مزدوجان جدید و زیر مجموعه سازمان‌های حمایتی و یا سازمان بازنشستگی می‌توانند ۴ قلم لوازم ضروری یعنی یخچال و فریزر، اجاق گاز، لباسشویی را با قیمت کارخانه می‌توانند دریافت کنند و معاونت بازرگانی ما این موضوع بررسی را می‌کند تا این کارخانه‌ها بی‌واسطه به مصرف‌کننده نهایی برسد.
وی با تاکید بر اینکه ما باید باید حلقه واسطه را کوتاه کنیم تا نگران احتکار نباشیم، گفت: تلاش می‌کنیم التهاب بازار را بگیریم، البته در این میان نوسانات نرخ ارز هم مهم است. این اطمینان به صنعتگران باید داده شود که این نوسانات آسیبی به آنها نمی‌رساند تا مقاومت نکنند. در صنف فروشندگان لوازم خانگی هم مذاکراتی شده که مقاومتی برای عرضه کالاهایشان نکنند باید به کارخانه‌ها اطمینان بدهیم که قیمت مواد اولیه دارای ثبات است.

سرپرست وزارت صمت خاطرنشان کرد: همیشه در بازار سه مولفه باید وجود داشته باشد. تولید و عرضه باید متناسب باشد بدون این با نظارت و بگیر و ببند دردی دوا نمی‌شود و این اصلی‌ترین کار ماست که میزان تولید را بالا ببریم. در حلقه دوم شبکه توزیع مهم است اگه هزینه توزیع مضاعف شود مشکل ایجاد می‌شود در این زمینه هم تلاش می‌کنیم که عرضه مستقیم به اقشار هدف صورت گیرد، از همه مهم‌تر بازرسی بر بازار است که فقط شامل صنعت نیست، تصورم این است لوازم هفتگی برای دومین هفته است که در اولویت بازرسی قرار گرفته است.

منبع: ایلنا

وزارت صمت  وزارت صمت  وزارت صمت  وزارت صمت  وزارت صمت  وزارت صمت  وزارت صمت 

دیدگاهتان را بنویسید