سرآمد اخبار
دولتی
اقتصاد کلانهمه اخبار

۴ تغییر در مقررات عرضه ETF‌‌ های دولتی

عصر اقتصاد: هیات وزیران با اصلاح دو تصویب‌نامه پیشین خود، سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی  قابل معامله در بورس ( موسوم به ETF دولتی)، همچنین سقف برخورداری هر شخص حقیقی از تخفیف را افزایش داد.

هیات وزیران پیش از این میزان تخفیفات واگذاری سهام صندوق‌های ETF را در سه گروه قابل معامله واسطه‌گری‌های مالی، خودروسازی و صنایع فلزی و صنایع پالایش نفت و پتروشیمی به‌ترتیب ۲۰، ۲۵ و ۲۰ درصدی تعیین کرده بود.

پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌‌گذاری دولتی که حاوی سهام دولت در شرکت‌های واسطه‌گری مالی (بانک‌ها و بیمه‌ها) بود، در نیمه دوم اردیبهشت امسال انجام شد. سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی در این صندوق که در بورس با نماد «دارا یکم» شناخته می‌شود و پذیره‌نویسی آن به استناد مصوبه پیشین هیات وزیران انجام شد، دو میلیون تومان بود، همچنین کسانی که در این پذیره‌نویسی شرکت کرده بودند، به دلیل برخورداری خودکار از یک بار تخفیف، در پذیره‌نویسی صندوق‌های ETF دولتی بعدی (دارا دوم و دارا سوم) مشمول تخفیف نمی‌شدند.

اما در مصوبه جدید دولت سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی در هر صندوق سرمایه‌گذاری به پنج میلیون‌ تومان رسانده است و از سوی دیگر، هر شخص تا زمانی که میزان خریدش از صندوق‌های ETF اول، دوم یا سوم از پنج میلیون تومان عبور نکرده باشد، مشمول تخفیف می‌شود.

از دیگر اصلاحات دولت در مصوبه پیشین این است که مبلغ تخصیص‌یافته به بازارگردانی از ۵درصد میزان تخفیف هیات وزیران به ۵درصد کل پذیره‌‌نویسی تغییر یافت. بر اساس یکی دیگر از بندهای مصوبه جدید هیات واگذاری اجازه یافته است در صورت فروش نرفتن بخشی از سهام قابل واگذاری از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سهام باقیمانده را از طریق پذیره‌نویسی در قالب صندوق سرمایه‌گذاری جدید بفروشد.

بر اساس آخرین اعلام وزیر امور اقتصادی و دارایی، صندوق ETF دولتی دوم (دارا دوم) که متشکل از سهام شرکت‌های پالایشگاهی در هفته دوم شهریور در بورس عرضه خواهد شد. همچنین زمان وعده‌داده‌شده برای عرضه ETF دولتی سوم (دارا دوم) که سهام شرکت‌های خودرویی و صنایع فلزی را در خود جای داده، آذر امسال است.

واگذاری سهام دولت در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس در قانون بودجه امسال به تصویب رسیده است. در جزء (۲) بند الف تبصره (۲) قانون بودجه ۹۹ به دولت اجازه واگذاری تمام یا بخشی از سهام و دارایی‌های دولتی دستگاه‌های اجرائی زیرمجموعه قوه مجریه و باقی‌مانده سهام متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های مشمول واگذاری را در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) می‌دهد، به تصویب رسیده است.

جزء (۱-۲) بند الف تبصره (۲) نیز با تعیین سقف تخفیف در واگذاری سهام صندوق‌های ETF، تعیین میزان آن را در صلاحیت هیات وزیران قرار داده است. متن مقرره یادشده به این شرح است:‌ « وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است سهام شرکتهای تابعه در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران را که در مالکیت دستگاه‌های اجرائی یا شرکتهای تابعه آنها قرار دارند در چهارچوب روش‌های مندرج در این جزء واگذار نماید. در صورت واگذاری در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس، پس از ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، انتقال سهام مذکور در قالب معاملات خارج از جلسه رسمی معاملات بین صندوق‌ها و عرضه واحدها و صندوق‌های یادشده به عموم امکان‌پذیر است. عرضه سهام شرکت‌ها به روش ثبت سفارش یا در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا سقف سی‌درصد (۳۰%) مشمول تخفیف است. میزان تخفیف توسط هیأت وزیران تعیین می‌شود.»

تغییرات سقف خرید ETF دولتی و شرط برخورداری از تخفیف برای سرمایه‌گذاران حقیقی بر اساس مصوبه جدید هیات وزیران به این شرح است:

 

 

 

شماره بند مصوبه

مصوبه پیشین

مصوبه جدید

۱

سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری موضوع قسمت (۱-۲) جزء (۲) بند (الف) تبصره (۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، بیست میلیون (۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.

سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری موضوع قسمت (۱-۲) جزء (۲) بند (الف) تبصره (۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، پنجاه میلیون (۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.

۲

هر شخص حقیقی (هر دارنده کد ملی) می‌تواند فقط یک‌بار از تخفیف اعلام‌شده توسط هیات وزیران استفاده نماید.

هر شخص حقیقی (هر دارنده کد ملی) می‌تواند در سقف سرمایه‌گذاری موضوع بند (۱) این تصویب‌نامه از تخفیف اعلام‌شده توسط هیات وزیران استفاده نماید.

۳

پنج واحد درصد از تخفیف اعلام‌شده از سوی هیات وزیران به بازارگردانی واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در همان صندوق تخصیص خواهد یافت

پنج درصد از مبلغ پذیره‌نویسی به بازارگردانی واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در همان صندوق تخصیص خواهد یافت و جزء دارایی‌های صندوق محاسبه می‌شود

۴

در صورت عدم فروش کامل سهام قابل واگذاری از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سهام باقیمانده موضوع واگذاری با استفاده از روش ثبت سفارش عرضه خواهد شد.

در صورت  عدم فروش کامل سهام قابل واگذاری از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سهام باقیمانده موضوع واگذاری در هر جزء با تصویب هیات واگذاری و از طریق سایر روش‌ها از جمله پذیره‌نویسی در قالب صندوق سرمایه‌گذاری جدید، به فروش خواهد رسی

دیدگاهتان را بنویسید