سرآمد اخبار
قیمت سیمان
تولید تجارتهمه اخبار

زمینه چینی برای افزایش قیمت سیمان

قیمت سیمان با اینکه در سال جاری افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی داشته است، این مقدار برای تولید‌کنندگان راضی‌‌کننده نبوده است؛ چرا که آنان با مقایسه میزان افزایش قیمت این محصول با تحولات نرخ ارز و تورم، خواهان افزایش قیمت ۶۳ درصدی سیمان و خروج آن از شمول قیمت‌گذاری بودند.

طبق مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار و اعلام سازمان حمایت، سیمان در فهرست کالا‌های اولویت‌دار بازرسی قرار داد. سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نرخ فروش مصرف‌کننده برای هر پاکت سیمان خاکستری را حداکثر ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و برای هر تن سیمان فله ۲۹۰ هزار تومان اعلام کرده است.
دبیر انجمن سیمان در ۹ تیر گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته بود در پی افزایش قیمت تمام‌شده تولید سیمان، تولیدکنندگان درخواست افزایش قیمت محصولاتشان را داشتند که در نهایت رشد ۲۰ درصدی قیمت‌ها مصوب شد.
با این حال، عبدالرضا شیخان با اعلام اینکه قیمت تمام‌شده تولید سیمان ۶۰ درصد افزایش یافته است، به گونه‌ سخن بود که حاکی از آن است که تولیدکنندگان افزایش ۲۰ درصدی را موقتی تلقی کرده‌اند. او در این باره اظهار کرده بود: «در این مرحله فعلاً مدیران شرکت های سیمانی بر سر رشد ۲۰ درصدی قیمت‌ها توافق کردند و این مصوبه از فردا ۱۰ تیرماه اجرایی می شود. افزایش ۲۰ درصدی شامل سیمان تیپ یک می‌شود که در این مورد موافقت وزارت صنعت نیز جلب شده است.»
او درباره وضع تولید کارخانه های سیمانی نیز گفته بود: مشکلی در تولید وجود ندارد و تعطیلی در هیچ کارخانه ای رخ نداده است.
همچنین علی‌محمد ‌بُد، یکی از کارشناسان صنعت سیمان، معتقد است سرکوب قیمت سیمان به بهانه کنترل قیمت مسکن و کاهش تولید موجب بازگشت به روزهای سهمیه بندی سیمان می شود. به گفته او، سهم سیمان در هر متر مربع ساخت و ساز فقط ۳۰ هزار تومان است در حالی که متوسط قیمت ملک در تهران حدود ۲۰ میلیون تومان است.
این کارشناس صنعت سیمان بیان کرد: «اخیراً رفت و برگشت هایی در مورد افزایش قیمت سیمان در کشور اتفاق افتاد به طوری که ابتدا شاهد رشد ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت های مصوب بودیم ولی با مخالفت دولت، در نهایت مجوز افزایش ۲۰ درصدی قیمت به تولیدکنندگان داده شد. چرا این اتفاق افتاد؟»
بُد ادامه داد: دولت حداقل افزایش قیمت یعنی ۲۰ درصد را به سیمانی‌ها داده است و دیگر از این کمتر نمی‌شود. زیرا هزینه‌های تولید نسبت به سال قبل افزایش داشته است. البته سیمانی‌ها به دنبال این بودند که هر سه ماه یک بار بتوانند قیمت تولیداتشان را تعدیل کنند ولی با توجه به جو سیاسی، اقتصادی و اجتماعی موجود بعید است، عملی شود.

* سیمان از هندوانه هم ارزانتر است

این کارشناس سیمان اظهار کرد:. اکنون قیمت هر تن سیمان در هیچ جای دنیا کمتر از ۵۰ دلار نیست در حالی که در ایران یک کیلو سیمان به قیمت ۳۰۰ تومان فروخته می‌شود. اصلا در در کشور کالایی نداریم که کیلویی ۳۰۰ تومان عرضه شود. برای احداث یک کارخانه سیمان حدود ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود اما کالای تولیدی آن را باید کیلویی ۳۰۰ تومان عرضه کرد؛ حتی هندوانه هم کیلویی ۳ هزار تومان است.
او افزود: در طول سال‌های گذشته همواره قیمت‌گذاری سیمان طوری نبوده که امکان نوسازی را به کارخانه‌داران بدهد در دنیا رابطه قیمت سیمان به فولاد یک به ۷ است، در ایران اگر قیمت هر تن سیمان را معادل ۶۰ دلار در نظر بگیریم و حدود ۲۵ دلار بابت یارانه انرژی و … تعیین کنیم، دیگر نباید در قیمت باقیمانده سیمان به نرخ جهانی اختلافی داشته باشیم. اما این طور نیست به فرض اگر قیمت سیمان را حتی تنی ۲۵ دلار در نظر بگیریم قیمت هر تن از این محصول حدود ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود در حالی که سیمان در داخل با قیمت ۲۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود.
بُد ادامه داد:اگر قیمت‌گذاری‌ها درست نباشد و تعادل وجود نداشته باشد اتفاقی که برای نرخ ارز افتاده برای سیمان نیز می‌افتد، یعنی سال‌ها نگه داشته می‌شود و یکباره  جهش می‌یابد. وقتی سیمان تنی یک میلیون تومان شود، دست اندرکاران متوجه اشتباه قیمت‌گذاری خواهند شد. حالا در مورد فولاد به دلیل اینکه به بازارهای جهانی وصل بوده قیمت‌گذاری اصلاح شد ولی چون سیمان به قیمت جهانی وصل نیست، نابود می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید