سرآمد اخبار
تولید تجارت

اعتماد مردم و بها دادن به تولید‌کننده لازمه پیشرفت صنعت لوازم خانگی است

عصر اقتصاد: صنعت لوازم خانگی در دو سال گذشته و با وجود تحریم‌ها نه تنها نیازهای داخلی را تامین کرده، بلکه با دانش فنی و امکانات موجود امکان توسعه صادرات هم دارد اما مهم‌ترین چالش در مسیر تولیدکنندگان این صنعت در تامین مواد اولیه است. این مشکل به معنی کمبود مواد اولیه در کشور نیست، خوشبختانه کشور ما در زمینه‌ بخش اصلی مواد اولیه‌ مهم و حیاتی این صنعت، مانند محصولات فلزی و بسیاری از محصولات پتروشیمی، دارای خودکفایی است اما در نظام اقتصادی و ساختار توزیع این محصولات مشکلاتی وجود دارد.

در همین راستا با حامد کلاهدوزان مدیر‌عامل شرکت تکنو لایو در خصوص میزان ظرفیت تولید لوازم خانگی در ایران و راهکارهای برون رفت از این بحران به گفت و‌گو پرداختیم.

کلاهدوزان  در خصوص‌ این که به دنبال راه اندازی شبکه فایوجی در کشور، باید به دنبال اینترنت اشیاء و توسعه آن را در کشور باشیم  و این‌که آیا صنایع لوازم خانگی ایران، ظرفیت دارند که به این عرصه جدید فن‌آوری ورود کنند یا خیر‌گفت:  این صنعت هوشمندی که به تازگی در صنعت لوازم خانگیرراه پیدا کرده و به سرعت در حال توسعه است ‌که اکثر صنایع ما را ‌ هم تحت تاثیر قرار می‌دهد واین اتفاق ما را به سمت تعالی در این صنعت سوق می‌دهد. اما، نکته مهم اینجاست که در روندی که در حال وقوع است تولیدکنندگان ما در این میان حذف نشوند. امروز کشور چین یا هر کشور دیگری که بخواهند‌ به صنعت لوازم خانگی ما یا هر صنعت دیگری ورود کند برای موفقیت در صنعت کشور باید شانه به شانه تولیدکنندگان ما قرار بگیرند  نه در مقابل صنعتگران ما.

اوادامه داد: ما امروز جزء کشورهای قدرتمند در صنعت هستیم و اگر زیر چتر  حمایت دولت و مسئولان باشیم می توانیم قدرتمندتر نیز عمل کنیم.همچنین می‌توانیم با اکثرکشورها انتقال تکنولوژی  هم داشته باشیم چون جوانانی در کشور داریم که پا به رکاب تولید هستند. من اعتقاد دارم که امروز ما می‌توانیم کشورهای دیگر را درگیر خودمان کنیم چون مطمئنا آنها هم از افکار ما استفاده خواهند کرد با توجه به اینکه‌ایران بازار خیلی خوبی برای کشورهای دیگر است.

مدیر عامل تکنو لایو بیان‌کرد: از نظر صنعتی ما ظرفیت‌ این را داریم که با اکثر کشورهای جهان تعامل داشته باشیم زیرا کشور ما جوان های هوشمندی دارد که‌‌ در‌زمینه تولید فعال هستند ما حتی کارخانه‌هایی داریم که کارخانه‌های لوازم خانگی را بومی‌سازی می‌کنند. ایران دارای ظرفیت پتانسیل بالایی است فقط کافی است مورد حمایت واقع شویم.

کلاهدوزان در مورد تفاهم نامه راهبردی بین ایران و چین گفت: بحث صحبت با چین را یک بابی می دانم که اگراین باب  برد -برد باشد قطعا به اقتصاد ایران کمک خواهد کرد چون کشور چین یک کشور بسیار مهم و استراتژیکی است . در چین کارخانه هایی وجود دارد که در حال تولید برندهای مختلف دنیا هستند که جزء کشورهای مهم در صنعت لوازم خانگی بشمار می‌روند.  اگر قراردادی که‌ با چین یا هر کشور دیگری منعقد می‌کنیم قراردادی باشد که به تولید کننده ما ضربه نزند نه تنها هیچ مشکلی بوجود نمی آید بلکه چینی‌ها هم از پتانسیل و بازار داخلی ایران ما استفاده خواهند کرد  امیدوارم در عقد قرارداد ایران تولید کننده ها مغبون نشوند طوری که وقتی درِ کشور ما بروی چینی ها باز شد نخواهند کالاهای بی کیفیت به ما بفروشند .بهتر است که چین متریال، انتقال تکنولوژی و ماشین الات وارد ایران کند اما از  نیروی جوان با تجربه در انجام کارها استفاده شود.

مدیر عامل تکنو لایو درمورد در نظر گرفتن تمهیدات روابط ایران با چین عنوان کرد: ما با کره و کشورهای دیگر وارد صحبت شدیم  و تحریم های ظالمانه‌ای که امریکا برای ما وضع کرده باعث شدکه دیگر کشورها با ما وارد بازار کار نشوند و اکثر کارخانه‌های لوازم خانگی از نظر‌تامین قطعه دچار مشکل شدند و روابط قطع شد و امروزه برای اینکه این مشکلات تکرار نشود بهتر است تکنولوژی آنها وارد ایران شود بنابراین بهترین روش برای جلوگیری از وابستگی صنعت لوازم خانگی با چین این است که تولیدکننده ایرانی در یک کفه ترازو و تولیدکننده چینی در یک کفه ترازو به‌صورت مساوی در کنار هم فعالیت کنند که قطعا هم به موفقیت خواهد انجامید.

اودر رابطه با بحث ال ای دی و موتور یخچال که شرکت‌های دانش بنیان در این خصوص در حال فعالیت هستند تصریح کرد: چندین شرکت دانش بنیان توانستند در سطح دانشگاهی و در سطح آموزش عالی  وکارخانه ها به فعالیت بپردازند و حتی موفق شدند در زمینه ال ای دی و پنل‌های ال ای دی به تولیدآزمایشی نیز برسند. لازمه پیشرفت کشور ما در صنعت لوازم خانگی اعتماد مردم و بها دادن به تولید کننده‌های داخلی است کشورهایی مانند  چین و کره از کالای خارجی استفاده نمی‌کنند آنها وفادار به خرید محصولات ‌کشور خود هستند که اکنون به نام غول برند تولید در دنیا مطرح هستند.

کلاهدوزان در انتها  در مورد کلمه «اعتماد» و نگاه به مصرف کننده عنوان کرد: از نظر من همیشه حق با مشتری است و ما نمی‌توانیم  بگوییم که بهترین کالا با بهترین کیفیت را به مشتری تحویل دادیم و زمانی که مشتری اعتراضی نسبت به کیفیت کالا داشته باشد ما از پاسخ دادن به مشتری امتناع کنیم در واقع این یک معقوله اشتباه است امری که باعث موفقیت ما به عنوان تولیدکننده می‌شود مصرف کننده های نهایی کالای ما هستند چون از یک مشاور هم بهتر می‌توانند به ما کمک کنند  ما نمی‌توانیم بگوییم که در صنعت لوازم خانگی مشکلی نداریم در واقع من معتقدم ما امروز باید ازمایش و خطا انجام دهیم تا نمره قبولی را بگیریم و این نمره قبولی را باید همین  مصرف کننده‌های نهایی  به ما بدهند.اکنون مصرف کننده نهایی مشتری کالا است و مشتری کالای من صاحب فرآیند کالای من خواهد بود.

در اخر من به عنوان کوچکترین عضو از صنعت لوازم خانگی از مردم خواهش می‌کنم چون تولید نه در کشور ما بلکه در همه جای دنیا کار دشواری است و بخاطر رقابت و رقابت پذیری که حاکم است به تولید کننده داخلی فرصت  و بها بدهند.  چون ما امروز در ایران دردوره شروع به کار هستیم و اگر قرار باشد کشور موفقی باشیم با نخریدن کالاهای خارجی و اعتماد به تولیدات داخلی می‌توانیم معضلات جامعه را بر طرف کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید