سرآمد اخبار
خطوط هوایی قطر ایروِیز
اخبار داغجهانسرمقاله

انتشار تصاویر نقایص ایرباس آ۳۵۰؛ خطوط هوایی قطر ایروِیز

جمعه۲۱ژانویه۲۰۲۲(۱بهمن۱۴۰۰) شرکت ایرباس قرارداد سفارش ۵۰ فروند هواپیمای ایرباس آ۳۲۱ خطوط هوایی قطر اِیروِیز را لغو کرد.

به دنبال آن قطر اُیروِیز در اقدامی تلافی‎جویان تصاویری از نقایص ایربای آ۳۵۰ را منتشر کرد.

بر اساس محتویات این تصاویر:« نقایص جدی در این مدل از ایرباس وجود دارد. نقص سیستم حفاظتی هواپیما در برابر صاعقه، در معرض آسیب رطوبت و اشعه ماوراءبنفش قرار داشتن ریزساخت کمپوزیت هواپیما، وجود ترک‎ها و آسیب‎هایی در بدنه هواپیما» از جمله نقایص منتشر شده در این تصاویر هستند که قطر اِیروِیز از شرکت اِیرباس خواسته است تا در این مورد پاسخگو باشد.

از نظر شرکت ایرباس سیستم‎های به کار رفته در بدنه کمپوزیت هواپیما به اندازه کافی برای محافظت از آن در برابر صاعقه توانمند هستند و از این بابت خطری متوجه این هواپیما هنگام پرواز نیست.

آژانس امنیت هوایی اروپا نیز امنیت پرواز این هواپیما را تأئید کرده است.

اصل ماجرا اینست که قسمتی از بدنه هواپیمای ایرباس آ۳۵۰ رنگش رفته است و زیر ساخت کمپوزیت آن آشکار شده است. قطر ایروِیز معتقد است این امر منجربه آسیب دیدن هواپیما از صاعقه، رطوبت و اشعه ماوراء بنفش می‎ شود.

این امر منجر به مناقشه شرکت ایرباس و قطرایروِیز شده است. قطرایروِیز در ماه اوت ۲۰۲۱(مرداد۱۴۰۰) تعدادی از این مدل ایرباس را زمین‎گیر و از شرکت ایرباس شکایت کرد و خواستار جبران خسارت وارد آمده به خود شد.

اگرچه این نقص در هواپیمای ایرباس آ۳۵۰ در برخی خطوط هوایی دیگر نیز مشاهده شده است اما فقط قطر اِیروِیز پرواز آنها را ممنوع کرده و به همین دلیل خسارت فراوانی را از این کار متحمل می‎شود چراکه در انجام پروازهای طولانی شرکتی سرشناس است.

پنجشنبه ۲۰ژانویه(۳۰دی) در جلسه دادگاه عالی لندن هریک از دو طرف مطالب خود را عنوان کردند. قطراِیروِیز خواستار غرامت ۶۸۰ میلیون دلاری به همراه جریمه هر روز ۴میلیون دلار بابت توقف پروازهای خود در ایرباس آ۳۵۰شده است. جلسه بعدی دادگاه ۲۶ آوریل(۶اردیبهشت۱۴۰۱) خواهد بود.

منبع: فیگارو

دیدگاهتان را بنویسید