سرآمد اخبار
بلژیک
اخبار داغجهانسرمقالهسیاست

زیر سئوال بردن تجارت الکترونیک در بلژیک

«پل مَگنت»رئیس حزب سوسیالیست بلژیک برای فعالسازی مجدد تجارت حقیقی و مراکز تجاری شهر درصدد است تجارت الکترونیک را ممنوع کند.

او در مصاحبه با یک مجله فلاندری زبان در بلژیک روز دوشنبه ۷ فوریه (۱۸ بهمن) اعلام کرد تمایل دارد « بلژیک بدون تجارت الکترونیک» را ببیند.

حزب سوسالیست مهمترین حزب فرانسه زبان بلژیک است. مجامع سیاسی شدیدا به این پیشنهاد انتقاد کردند.

این مقام بلند مرتبه که در عین حال شهردار شهر«شارلروآ» در منطقه والونیا نیز هست بر این باوراست :« بلژیک این قدرت را دارد که مجددا شاهد مراکز تجاری حقیقی پرجنب و جوش در شهر باشد و از تجارت محلی و فروشگاه ‎های کوچک مستقل دفاع کند.»

«مَگنت» که استاد دانشگاه نیز هست در سال ۲۰۱۹(۱۳۹۷) به دنبال مخالفت با پیمان جامع تجاری- اقتصادی اروپا و کانادا و فعالیت‎های فراوان خود در این زمینه در اروپا و سایر نقاط جهان مشهور شد.

به نظر او « تجارت الکترونیک نه تنها پیشرفت نیست بلکه به نوعی عقبگردی زیستی و اجتماعی نیز محسوب می‎ شود.» رقبای سیاسی او که اغلب از متحدان او در دولت فدرال و همچنین از نمایندگان جناح اکثریت منطقه والونیا و بروکسل نیز هستند به این سخنان به صورت‎ های گوناگون کنایه ‎آمیز و گاه خشن واکنش نشان دادند.

«لویی بوشِز» رهبرجنبش اصلاح‎ طلبان(لیبرال) در این‎باره می‎گوید:« قرن ۱۹ میلادی دیگر نمی‎تواند الگویی برای اداره جامعه باشد. به جای عقبگرد به گذشته باید به فرداها بیندیشیم. هرفردی در جامعه جایگاه خود را دارد.»

حزب«اُپِن وی اِل دی» شریک دیگر حزب سوسیالیست در دولت فدرال به عنوان یک حزب لیبرال از منطقه فلاندری بر این اعتقاد است:«بازگشت به اقتصاد صد سال پیش به ما کمکی نمی‎کند.»

حزب«وُوروُیی»، حزب سوسیالیست منطقه فلاندری نیز به نوبه خود معتقد است:« نباید تجارت الکترونیک را حذف کرد بلکه مبارزه با رقابت‎های غیرمنصفانه گروه‎ های خارجی که تجارت ملی را تهدید می‎کنند ضرورت دارد.»

در مقابل حزب کار بلژیک به عنوان یک حزب چپ و رادیکال و اصلی‎ترین رقیب حزب سوسیالیست در منطقه والونیا از این سخنان به شدت به حیرت آمده و بر این باور است بخش تجارت الکترونیک ۱۱هزارشغل مستقیم به وجود آورده است در حالیکه مشاغل فراوان دیگری به صورت غیر مستقیم در بلژیک از این مسیر برای پشتیبانی و تدارکات آن به وجود آمده است.

گرچه «مَگنت» معتقد است این نظام در حقیقت به نوعی طبقه کارگری جدیدی به وجود می‎آورد؛ اما رقبای چپ و رادیکال او بر این باورند در این نظام حتی کسانی که حرفه‎ ای نیستند نیز می‎توانند برای خود شغلی به دست آورند.

«کُمِئُوس» فدراسیون تجارت و خدمات بلژیک نیز دراین خصوص معتقد است:« اگر بلژیک بدون تجارت الکترونیک همچنان به خریدهای مجازی کالاهای مورد نیاز خود از کشورهای خارجی ادامه دهد؛ ده‎ها هزار شغل و گردش مالی ۹میلیاردی را از دست می‎ دهد.»

برخی منابع دیگر رقم ۱۲ میلیارد را عنوان می‎کنند و بر تهدید توسعه مراکز بزرگ فعال در امور تدارکات و پخش، نزدیک مرزهای بلژیک واقع در  هلند و آلمان تأکید دارند.

منبع: لوموند

دیدگاهتان را بنویسید