سرآمد اخبار
هواشناسی
اخبار داغسلامت و رفاه

بارندگی‌های نرمال از دهه سوم آبان در کشور

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با تاکید براینکه بارش‌ها در مهرماه نسبت به بلندمدت ۹۰ درصد کاهش یافته است، اظهارکرد: درآبان‌ماه بارش‌های نرمال و کاهش دمای چشمگیر پیش‌بینی می‌شود اما این بارندگی‌ها جبران‌کننده کم‌بارشی روزهای گذشته نیستند.

احد وظیفه درگفت و گو با ایسنا درباره وضعیت دما و بارندگی در آبان‌ماه اظهارکرد: طی دو هفته ابتدایی آبان‌ماه کمبود بارندگی و بارندگی‌های کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود اما انتظار می‌رود که وضعیت بارندگی‌ها بهتر شود و حداقل به شرایط نرمال برسند بنابراین بارش‌های نرمال در دهه سوم آبان‌ماه و آذرماه به‌ویژه  در غرب کشور دور از انتظار نیست.

وی تاکید کرد: بارش‌های نرمال در ماه‌های آینده به معنای جبران کمبود بارش‌های گذشته جبران نیست چراکه تا پایان مهرماه نیز با بارندگی‌های کمتر از نرمال مواجه بودیم و مخازن سدها به شدت کاهش یافته و ورودی آب سدها  نیز به شدت ضعیف‌تر از حد نرمال شده است و ما همچنان با تنش خشکسالی در تمام نقاط کشور روبه رو خواهیم بود.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره شرایط دمایی و روند کاهش دما در فصل پاییز گفت: نکته قابل توجه این است که در مهرماه ما دچار بی‌هنجاری دمایی بودیم و دما و بین ۲ تا ۳ درجه سانتیگراد بیش از نرمال بود. شاید درماه گذشته پاییز را به‌خوبی حس نکردیم اما با آغاز بارندگی‌ها و نزدیک شدن به فصل زمستان کاهش محسوس دمای هوا رخ خواهد داد.

وی درباره وضعیت دمای هوا در ماه گذشته افزود: از ابتدا تا انتهای مهرماه در غالب نقاط کشور با دمایی بیش از حد نرمال مواجه بودیم و تنها در جنوب شرق کشور دما شرایط نرمال و حتی کمتر از نرمال داشت اما بقیه نقاط ایران درگیر بی‌هنجاری دمایی بود و دمای هوا حدود ۲ درجه سانتیگراد بیش از حد نرمال گزارش شد.

وظیفه درباره بارندگی‌های مهرماه با بیان که در اغلب استان‌های کشور بارندگی نداشتیم و بارش‌های موجود نیز به شدت محدود و کمتر از حد نرمال بود، اظهار کرد: بارندگی‌ها در یک ماه گذشته به‌ویژه در سواحل شمالی و دامنه‌های البرز به‌شدت زیر حد نرمال بود.

در غرب، شمال غرب، جنوب غرب و مناطق شمالی کشور درمهرماه معمولا بارندگی داریم اما تنها طی روزهای پایانی مهرماه بخش‌های شمالی آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، خراسان شمالی و بخش‌های شمالی خراسان رضوی بارش اندکی دریافت کردند و تاکنون زیر حد نرمال است.

وی ادامه داد: محدوده جنوب البرز که شامل شمال تهران، البرز، قزوین و سمنان می‌شوند همچنین مناطق مرکزی تا جنوبی کشور فاقد بارش بودند.

به گفته رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی به طوری که در گیلان و مازندران بارش‌ها بین ۵۰ تا ۷۰ درصد زیرنرمال و استان‌هایی همچون تهران نیز بین ۸۰ تا ۹۰ درصد زیر نرمال گزارش شد.

وی افزود: به‌طور عادی در تهران تا اوایل آبان‌ماه به طور متوسط ۸.۵ میلیمتر بارندگی در بلندمدت ثبت می‌شد اما از اول مهرماه اصلا بارندگی نداشتیم.

در استان البرز که به طور معمول تا این موقع از سال ۱۱.۵ میلیمتر بارندگی ثبت می‌شد امسال به طور تقریبی می‌توان گفت که اصل بارندگی اتفاق نیفتاد و در سایر نقاط کشور نیز به همین بارش‌ها به‌شدت زیر حد نرمال و دما بالاتر از نرمال بود.

وظیفه در پایان در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا طی آبان ماه افزایش گرد و خاک خواهیم داشت یانه؟ تصریح کرد: این مورد قابل پیش‌بینی نیست و اگر بارندگی کم باشد با عبور برخی سیستم‌های جوی گرد و غبار تولید می‌شود و امیدواریم که با عبور سیستم‌های جوی از جنوب غرب و غرب کشور بارش باران اتفاق افتد و با افزایش پوشش علفی و گیاهی و ایجاد چسبندگی درخاک از حالت پودری آن بکاهد و از خیزش گرد وخاک جلوگیری شود.

اخبار مرتبط

کاهش ۴۰.۵ درصدی بارش‌ها در کشور/ بارندگی در ۲۸ استان منفی شد

میلاد جانه

رشد اقتصادی شش ماه نخست سال به ۴.۱ درصد رسید

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید