سرآمد اخبار
بازرگام
اخبار داغاقتصادبازرگانیصنعت و معدن

بازرگام؛ سبدی سوراخ برای همه تخم مرغ‌های دولت سیزدهم

علی رمضانیان

وضعیت اقتصادی کشور در ماه‌های اخیر به شدت نا امید کننده بوده و این روند همچنان ادامه دارد. دولت برای اینکه فشارهای اقتصادی را کم کند به سمت سرکوب قیمت رفت، اما پاسخ لازم را از این اقدام نگرفته و تورم کار خود را پیش می‌برد.

حرکت بعدی دولت این بود که اقدام به توزیع کالای اساسی برای شهروندان بگیرد. تا اینجای کار ایرادی وجود نداشته و حتی شاید مفید نیز بوده‌باشد. اما مساله بر سر انتخاب یک سامانه است.

دولت تمام کارهای توزیع کالای اساسی را در اختیار شرکتی گذاشته است که هیچ تجربه ای در این زمینه نداشته و تنها چندماهی بود که اساسنامه آن تصویب شده بود،

علاوه بر این این متولیان این سامانه هیچ هزینه ای بابت تجهیز ان نیز  نکرده و نمی کنند، ولی وزارت صمت به این گونه مسائل توجهی نداشته و اقدام به سپردن کارها به بازرگام کرد.

در حقیقت، وزارت صمت، برای این کار از یک سامانه اینترنتی بهره برد که متعلق به شرکت تعاونی پشگامان یزد بود. وزارت صمت، با وجود اینکه بازرگام، امکان مالی مناسب، تجربه و همچنین تجهیزات و تجربه کافی نداشت، تمام ظرفیت های تنظیم بازار را به این شرکت سپرده است.

در سال گذشته یک هزار و ۱۱۳ میلیارد ریال کالا از این طریق به مردم تحویل شد که شرح کالاهای تحویلی و مبلغ آن به شرح زیر است.

اساسنامه شرکت پست پیشگام بادپا در۲۹ بهمن ۱۳۹۹  تصویب شد و در اواسط سال ۱۴۰۰ تمام کارهای توزیع کالای اساسی به این شرکت نوپا سپرده شد.

شرکت پست پیشگام بادپا اعلام کرده که تصویب اساسنامه به منظور ارائه کلیه خدمات پستی در جنبه‌های فیزیکی، الکترونیکی، مالی و لجستیک با استفاده از فن آوری‌های نوین اطلاعات مانند ارائه خدمات پست لجستیک و انجام عملیات و فرایند چهارگانه قبول، جمع‌آوری، رهسپاری و توزیع کالا تصویب شد.

در حال حاضر، این شرکت دارای پانصد میلیارد تومان دارایی است که دارای ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه است. جمع بدهی و حقوق مالکانه شرکت ۴۸۲ میلیارد تومان است. شرکت دارای ۱۱۴ نفر نیرو است که همگی تازه کار بوده و در سال ۱۴۰۰ به این شرکت اضافه شدند.

شرکتی که هنوز دو سال از عمر و تاسیس ان نگذشته بود که در بازار نارانجی فرابورس تحت عنوان نام شرک تعاونی پشت پیشگامان بادپا (سهام عام) به عنوان دویست و هفتاد و سومین نماد معاملتی درج شده  در مهر امسال درج شد. نماد این شرکت «بازرگام» و در گروه اطلاعات و ارتباطات درج شد.

سامانه «بازرگام» در چندین شهر از جمله تهران، کرمانشاه، یزد، اصفهان، کرمان، کرج، مشهد، رشت و شیراز راه‌اندازی شده و ادعا شد که مردم می‌توانند به صورت اینترنتی، کالاهای اساسی خود را به قیمت تنظیم بازار، آنلاین سفارش بدهند و درب خانه تحویل بگیرند.

این در حالی است که این شرکت در اغلب شهر با مشکلات زیادی همراه بوده و حتی در برخی از شهرها، فعالیت سامانه آن متوقف شده است. به عنوان مثال می توان از کرمانشاه و اصفهان اشاره کرد.

سامانه توزیع اینترنتی کالا “بازرگام” دی ماه سال گذشته در کرمانشاه راه اندازی شد تا برخی کالاها نظیر برنج، روغن، شکر و غیره ظرف مدت کوتاهی و بدون واسطه و با قیمت مناسب به دست مردم برسد.

اما این سامانه در کرمانشاه تا ماه ها قادر به سرویس دهی مناسبی به شهروندان نبود. در اصفهان نیز در حال حاضر فعالیت این شرکت متوقف شده است. و به دلیل مشکلاتی که در توزیع کالا دارد شهروندان اصفهانی اعطای آن را بر بقای این سامانه بخشیدند.

شرکت دارای شرایط مالی مناسبی نیست و شرکت مادر نیز مایل نیست سرمایه گذاری لازم را در این حوزه انجام دهد. بستر اینترنتی این شرکت مناسب نبوده و با مشکلات زیادی همراه است.

براساس این گزارش، شرکت در سال گذشته تنها توانسته ۱۷ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کند این درحالی است که این شرکت به دلیل نداشتن سیستم حمل و نقل مناسب، انبار و فضای مناسب در تنگناست و در مقابل در املاک تجاری برای سفته بازی سرمایه گذاری کرده و هنوز در خصوص خرید تجهیزات با وجود مشکلات زیاد اقدام خاصی نکرده است.

بر  اساس مشکلاتی که بازرگام دارد، سامانه ای که قرار بود باری از دوش مصرف کنندگان بردارد چیزی بر مشکلات آنها افزوده است.

علاوه بر مشکلات سیستم و سامانه، این شرکت در تخریب کالای اساسی و ضربه زدن به اقتصاد کشور نیز تجربه تلخی دارد.

چندی پیش اخباری مبنی بر تخریب صدها تن سیب زمینی در انبارهای بازرگام منتشر شده که در در بازار تاثیر مخربی گذاشت.

فساد این میزان از سیب زمینی در کشور عاملی شد تا این شرکت با انتقادات یادی مواجه شود چرا که شرکتی که کاری به این بزرگی را در اختیار گرفته است دارای کمترین  امکانات فیزیکی در این حوزه است.

در دنیا شرکت های بزرگی که وظیفه تحویل کالاهای مردم را دارند از خود دارای امکانات زیادی هستند به عنوان نونه شرکتی مانند امازون در هر کشوری که فعالیت می کند ابتدا تجهیزات مناسب را در ان کشور راه اندازی می کند اما شرکتی مانند پیشگام که وظیفه تامین  کالای اساسی مردم را دارد دارای کمترین امکانات لازم است.

اما در مقابل این شرکت هرچی که در سال گذشته درآمد کسب کرده بود را در ملک سرمایه گذاری کرده بود تا بتواند بازدهی مناسبی از بازار ملک کسب کند و هیچ سرمایه گذاری روی خدمات حرفه ای خود انجام نداده بود و  بر  اساس صورت های مالی شرکت در دو سال گذشته هیچ سرمایه گذاری  خاصی روی تجهیزات و تامین ان نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید