سرآمد اخبار
خاندوزی
اخبار داغاقتصاداقتصاد کلان

خاندوزی: نان گران نمی‌شود/ مرحله دوم هوشمندسازی تخصیص آرد چگونه اجرا می‌شود؟

سخنگوی اقتصادی دولت بار دیگر تاکید کرد که «نان گران نمی‌شود» و همچنین گفت: محدودیتی هم برای خرید نان وجود ندارد.

به گزارش تسنیم، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست با خبرنگاران درباره بودجه 1402 بیان کرد: بخش اعظم میزان رشد مجموع بودجه سال آینده که بعضاً واکنش‌هایی در برداشته، ناشی از انتقال تبصره 14 به داخل بوده است و این امر به جهت شفاف‌سازی انجام گرفته است.

افزایش میزان حقوق کارکنان که در میانه سال اضافه شده بود و جزو بودجه 1401 نبود، رقمی را به عنوان هزینه جاری اضافه کرد که باید در مقایسه اعداد لایحه با قانون دقت شود.

وی افزود: احساس اینکه دولت در حال حرکت به سمت انبساط بودجه است، صحیح نیست در حالی که حرکت اصلی دولت کنترل نقدینگی و ایجاد ثبات است تا مهار تورم را در برداشته باشد.

سقف تسهیلات تکلیفی شبکه بانکی برای اولین‌بار در بودجه سال آینده تعیین شده و امیدواریم با همکاری مجلس تغییری نکند.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: با مصوبه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، بستر بهتری برای فروش اموال مازاد باز شده و کار تسهیل می‌شود.

خاندوزی عنوان کرد: روزهای آینده سرفصل‌های برنامه تحول کوتاه‌مدت اقتصاد ایران رییس‌جمهور اخیرا در مجلس بیان کردند را تبیین خواهیم کرد.

هم‌چنین هفته‌های آینده مجموعه‌هایی از پروژه‌ها افتتاح خواهد شد و پالایشگاه 14 پارس جنوبی تا قبل از پایان سال افتتاح می‌شود و آغاز بهره‌برداری رسمی از اولین سکوی تولید فاز 15 پارس جنوبی را خواهیم داشت.

عرضه مسکن و خودرو در بورس

وی در پاسخ به سوالی درباره سامانه مودیان مالیاتی خاطرنشان کرد: این سامانه جزو اصلاحات ساختاری نظام مالیاتی و شفافیت معاملات در کشور است که بسیاری از مشکلات حوزه قضایی و کلاهبرداری را به حداقل خواهد رساند.

دولت سیزدهم زمانی آغاز بکار کرد که موعد قانونی تکمیل این سامانه به پایان رسیده بود ولی با اهتمام دولت سیزدهم سامانه آماده و آزمایش شد و از ماه‌های گذشته فراخوان داده و فعال شده است.

امروز حدود 300 شرکت اعم از بورسی و غیر بورسی از آن استفاده می‌کنند.

سخنگوی اقتصادی دولت هم‌چنین درباره بورس مسکن تصریح کرد: آنچه در دنیا انجام می‌گیرد، عرضه‌ی مسکن در بورس است و نهاد جدیدی راه‌اندازی نمی‌شود و اول از طریق واحد‌های اول و دوم از طریق صندوق املاک و مستغلات است.

این صندوق‌ها به مردم اجازه می‌دهد با هر میزان آورده‌ای نه یک واحد بلکه میزانی از واحدها را خریداری کنند. این میتواند به کاهش نقدینگی و خانه‌دار شدن مردم شود.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درخصوص عرصه خودرو در بورس اظهار داشت: عرضه خودرو در بورس متأثر از مصوبه شورای‌عالی بورس و با نظر مثبت وزارت صمت انجام گرفت.

این یک شیوه است و دولت منفعت مردم را در نظر می‌گیرد. دولت اقداماتی در موضوع عرضه و تولید و هم‌چنین حذف سوداگری و دلال‌ها از بازار خودرو انجام داده است.

یکی از ابزارهای موثر برای حذف دلال‌ها، بورس کالا دیده شد که دسترسی و شفافیت و مجموع منفت مصرف‌کننده واقعی و سازنده واقعی بیشتر خواهد بود و قبلاً هم گفته‌ایم اگر واقعا سازوکار موثرتری برای تامین منفعت مردم هست، از آن استقبال می‌کنیم. بیش از 2750 میلیارد تومان قیمت کمتر از قیمت بازار است و این منفعتی است که مردم داشته‌اند.

نان گران نمی‌شود

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره فاز دوم طرح هوشمندسازی تخصیص آرد، عنوان کرد: چون مسأله دسترسی مردم و طبقات ضعیف به نان اهمیت داشت، دولت در این باره تدبیر متفاوتی نسبت به سایر کالاهای اساسی داشت.

در فاز اول بیش از 98 درصد نانوایی‌های کشور به مکانیسم رصد توزیع هوشمند آرد در کشور متصل شدند.

اجرای فاز اول طرح نشان داد بخشی از آرد یارانه‌ای از شبکه کشور خارج می‌شده است. نکته مهم اینکه متأسفانه آسیب‌شناسیِ مشکلی که در گذشته وجود داشت، مورد جهت‌گیری رسانه‌ای قرار گرفت. این طرح این آسیب را شناسایی کرد و امیدواریم تا پایان سال مسأله فاز دوم اجرا شود.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: خبری از آزادسازی قیمت نان نیست و محدودیتی برای خرید نان وجود ندارد.

هم‌چنین محدودیت نانواها در خرید آرد برداشته می‌شود و می‌توانند هرچه که بیشتر پخت کنند، بیشتر آرد بخرند و کمک‌هزینه دولت که هرشب پرداخت می‌شود هم افزایش خواهد یافت.

خاندوزی درباره رسد اخیر قیمت ارز گفت: بیش از 80 درصد نیازهای ارزی کشور از طریق بازارهای اصلی صورت می‌گیرد.

متاسفانه در کانال‌هایی که خرید و فروش کاغذی و قمار ارز می‌شود، بدون توکه به بازار‌های رسمی کشور، شاهد افزایش قیمت ارز بودیم و امیدواریم دستگاه‌های مسئول وضعیت را مهار کنند.

وی افزود: مجددا تاکید می‌کنیم که نباید سهم بازارهای کاغذی و قمار را پررنگ جلوه دهیم و تأکید رییس‌جمهور این است بانک مرکزی اهتمام خود را در مسیر ثبات بازار ارز به‌کار بگیرد و رییس کل بانک مرکزی سفرها و مراوداتی داشته و دارند تا کم‌هزینه‌تر منابع ارزی واردات را تامین کنیم و راه‌اندازی بازار مبادله ارز در دستورکار است. این تمهیدات زمینه سایز بازگشت ثبات به بازار خواهد شد.

اخبار مرتبط

اصلاح قیمت نان در 13 استان/ این هفته درباره تهران تصمیم‌گیری می‌شود

میلاد جانه

وزیر اقتصاد: قیمت نان منطقه‌ای و استانی تعیین می‌شود

میلاد جانه

پیشنهاد جدید قیمت نان روی میز سازمان حمایت

زینب یزدانی

افزایش قیمت نان به ۱۵ استان رسید

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید