سرآمد اخبار
ایران و کره
اخبار داغاقتصاداقتصاد کلانجهان

رسانه کره جنوبی: سئول و واشنگتن در حال مذاکره برای آزادسازی پول بلوکه شده ایران هستند

برخی منابع در کره جنوبی اعلام کردند که سئول و واشنگتن در حال مذاکره برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در این کشور هستند.

یک نشریه کره ای مدعی شد که کره جنوبی و آمریکا در حال مذاکره درباره راه‌هایی برای آزادسازی بودجه ۷ میلیارد دلاری ایران هستند که در این کشور آسیایی مسدود شده است.

به گزارش نشریه کوریا اکونومیک دیلی، منابع دیپلماتیک و دولتی در سئول روز دوشنبه گفته‌اند که مقامات دولت کره و آمریکا در حال بحث‌های سطح کاری تحت رهبری واشنگتن برای آزادسازی منابع مالی ایران هستند.

یک مقام دولتی سئول گفت: «اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، انتظار داریم که روابط ما با ایران به میزان قابل توجهی بهبود یابد.»

به گفته منابع، در صورت موفقیت آمیز بودن مذاکرات، پول مسدود شده مجاز خواهد بود برای نظارت بر جریان و استفاده از وجوه به شعب بانک‌های ایرانی در کشور‌های همسایه خاورمیانه منتقل شود.

روابط دو جانبه بین کره جنوبی و ایران در سال‌های اخیر به دلیل مسدود شدن پول ایران در دو بانک تجاری کره – ووری بانک و بانک صنعتی کره – از سال ۲۰۱۸ زمانی که دولت دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ خارج شد، دچار گسست شده است.

۷ میلیارد دلار بدهی برای واردات نفت کره به عنوان بزرگترین مقدار پول مسدود شده ایران در یک کشور خارجی شناخته می‌شود.کره جنوبی قبلا یکی از بزرگترین خریداران نفت خام ایران در آسیا بود. تهران بار‌ها خواستار آزادی وجوه مسدود شده خود در بانک‌های کره‌ای تحت تحریم‌های آمریکا شده است.

تحلیلگران می‌گویند اگر بودجه ۷ میلیارد دلاری ایران آزاد شود، به طور قابل توجهی روابط سئول با تهران را بهبود می‌بخشد.

این اقدام برای بهبود روابط با ایران در حالی صورت می‌گیرد که جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا در حال تلاش برای تقویت موقعیت واشنگتن در خاورمیانه در آستانه انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا در سال آینده است.

تحلیلگران گفته‌اند بایدن همچنین امیدوار است که چین را از به دست آوردن نفوذ در خاورمیانه بازدارد. تلاش‌های چین برای میانجی‌گری برای عادی‌سازی روابط ایران و عربستان و تقویت همکاری‌های اقتصادی پکن با عربستان سعودی چالشی برای آمریکاست.

اخبار مرتبط

کره جنوبی ۳۰ میلیون دلار از دارائیهای ایران را آزاد کرد

زینب یزدانی

دیدگاهتان را بنویسید