ترجمه: محمود نواب مطلق
ورود هوش مصنوعی به دنیای نشر با مبحث ترجمه آغاز شد. این انقلاب فناوری در سایر بخش های علمی، حقوقی و فنون فروش نیز وارد شده است اما درآفرینش ادبی تازه وارد است.
اما چگونه هوش مصنوعی میتواند در دنیای نشر انقلاب کند؟ طبیعتا استفاده از الگوریتمها به عنوان عامل اصلی در این بخش اهمیت ویژهای دارد. به عنوان مثال آمازون سالهاست در این زمینه سرمایهگذاری کرده است و برای مشتریان مخصوص خود نیازهایشان را برآورده می کند.
استفاده از هوش مصنوعی در تمامی بخشهای دنیای نشر از جمله نگارش، ترجمه، شیوه فروش و ساختار دادهها آغاز شده و فعالیتهایی نیز انجام شده است اما در بخش آفرینش ادبی مدت زمان زیادی برای استفاده از آن نیاز است.
به عقیده «ویرجین کلای سن» مدیر میراث فرهنگی و دیجیتالیسازی انتشارات «اِدیتیس» و رئیس کمیسیون امور دیجیتال اتحادیه ملی نشر:« اولین تحولات با ابزار هوش مصنوعی در بخش ترجمه رخ خواهد داد. طی سه سال اخیر پیشرفتهای بسیار خوبی در اثر فراگیری دقیق این روش، در زمینه ترجمه متون حاصل شده است.
به کمک این پیشرفتها می توان با حداقل قیمت نسخه های متعددی از کتابهای مختلف را به زبان های گوناگون ترجمه کرد.
این امر منجر به رشد بازار واگذاری حقوق برای ناشران میشود. برعکس توسعه استفاده از هوش مصنوعی در امر ترجمه موقعیت شغلی مترجمان متون ادبی را که از قبل نیز متزلزل بود بیشتر در معرض خطر قرار می دهد. در نتیجه آنها چارهای جز این ندارند که با دادههای جدید همخوان شوند و به این شیوه روی آورند.
بدین وسیله بازارهای خرد به جود می آیند. « ژِئو کامکس» به کمک دانشگاه «رُشِل» اقدام به طراحی شیوهای برای ترجمه داستانهای مصور کرده است. با چند کلیک چندین بخش از نقاشی ها به چندین زبان ترجمه خواهد شد.
هوش مصنوعی هر روز بیشتر دامنه خود را در صنعت نشر گسترش میدهد. به عنوان مثال« بوکالوپ» فرمتی برای تبدیل نسخههای خطی کتابها و یا کتابهای از قبل چاپ شده به نسخههای ترکیبی «صوتی دیجیتالی» طراحی کرده است.
«جِنزتروگر» مدیر این شرکت نوآفرین میگوید:« به کمک شیوه اتوماسیون پاکسازی محتوای متون؛ مدت زمان تبدیل یک کتاب به نسخه دیجیتالی آن از یک هفته به یک ساعت کاهش می یابد.»
پیشرفتی حیرتآور و درعین حال خطرناک برای بسیاری از افراد که مشاغل آنها در معرض حذف قرار می گیرند.
به همین دلیل مقاومتی سخت نیز برای گسترش آن وجود دارد. استفاده از هوش مصنوعی در صنعت نشر از سال ۲۰۱۵(۱۳۹۳) آغاز شده است و از آن زمان تاکنون مؤسسات انتشاراتی متعددی با استفاده از آن توانسته اند بازارهای خود را گسترش دهند و هر روز به تعداد مشتریان خاص خود بر مبنای سفارشارتشان بیفزایند.
منبع: لوموند