روند افزایش قیمت در بازار خودرو سومینماه خود را پشت سر میگذارد و رکود نیز به موازات رشد قیمت، ادامه دارد.
به گزارش همشهری آنلاین، شروع رشد قیمت خودرو بعد از چند ماه کمنوسان در بهار و تابستان امسال، از مهرماه و بهدنبال افزایش قیمت ارز بود، اما کاهش نوسان بازار ارز، شرایط را در بازار خودرو آرام نکرد و در این میان مصرفکنندگان واقعی اصلیترین زیاندیدگان رفتار پرتناقض در بازار هستند.
آغاز روند اجرایی واردات خودرو که بهنظر میرسید محرکی برای کاهش قیمت خودرو باشد، با روند کند آن عکس انتظار کارشناسان عمل کرده و به عاملی برای افزایش قیمت تبدیل شده است.
در کنار فاصله زیاد میان عرضه و تقاضا که نفر اول اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران آن را مهمترین دلیل قیمت بالای خودرو میداند، توقف مذاکرات برجام، غیرقابل پیشبینیبودن رفتار بازار ارز و البته برخی از بندهای به تعبیر کارشناسان «دست و پاگیر و سختگیرانه» آییننامه واردات خودرو را باید از عواملی دانست که آینده بازار این کالای سرمایهای را در هالهای از ابهام قرار داده است.
کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند سقف قیمت ۲۰هزار یورویی تعیینشده برای واردات با حذف خودروهای شاسیبلند از فهرست واردات، محرکی جدی برای افزایش قیمت این قبیل خودروها در بازار داخلی بوده است.
از ابتدای نوسانات در بازار ارز تا به امروز قیمت خودروهای شاسیبلند بهگفته فعالان بازار افزایش ۲۰۰میلیون تومانی داشته و بهعنوان مثال سانتافه۲۰۱۷، در این بازه زمانی از ۸۰۰میلیون تومان به حدود یک میلیارد تومان رسیده است.
کارشناسان بازار خودرو اعتقاد دارند افزایش قیمت خودرو در بازار بهاحتمال زیاد ادامهدار خواهد بود، چون تداوم وضعیت کنونی، مصرفکننده واقعی را از بازار خارج کرده و خریدارانی که اکنون در بازار حضور دارند بدون توجه به قیمت و کیفیت خودرو، تنها با انگیزه سرمایهگذاری به خرید خودرو اقدام میکنند.
افزایش قیمت ۳۰میلیونی ۲۰۶ در یک ماه
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران در گفتوگو با همشهری، با بیان اینکه خریدار واقعی در بازار خودرو وجود ندارد، گفت: متأسفانه فعلا خودرو به یک کالای سرمایهای تبدیل شده و اغلب خریداران خودرو از بورس تا خودروساز بهدنبال کسب سود هستند.
سعید موتمنی تداوم رکود و رشد قیمت خودرو در ماههای اخیر را نتیجه عرضه کمتر از نیاز توسط خودروسازان دانست و اضافه کرد: عرضه خودرو کم است و نمیتواند پاسخگوی نیاز بازار باشد، همین مسئله موجب شدتگرفتن افزایش قیمت خودروهای ارزانقیمتی مانند ۲۰۶تیپ۲ شده است.
بهگفته این فعال بازار، ۲۰۶تیپ۲ طی یک ماه گذشته ۳۰میلیون تومان گرانتر شده و کوئیک نیز که دیگر خودرو پرتقاضا با قیمتی به نسبت مناسب است، طی همین مدت بین ۱۰ تا ۱۵میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. تیبا، ۲۰۷اتومات و دنا اتومات توربو دیگر خودروهایی هستند که افزایش قیمت زیادی داشتهاند.
بهگفته موتمنی، تیبا در یک ماه اخیر ۱۰میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری از بازار خودرو رقمهای بالایی از اختلاف قیمت در طول ۳ماه گذشته را نشان میدهد. پژو ۲۰۶تیپ۲ که شهریورماه را با قیمت ۲۹۵میلیونی به پایان رساند، روز گذشته ۳۴۲میلیون تومان قیمت خورد که ۴۷میلیون تومان رشد قیمت را در ۳ماه برای این خودرو پرتقاضا نشان میدهد.
اما خودرو شاهین را باید رکورددار افزایش قیمت دانست؛ این خودرو که ۵آذرماه ۳۷۴.۵میلیون تومان قیمت داشت، در طول یک هفته اخیر ۱۷.۵میلیون تومان رشد قیمت داشت و روز گذشته ۳۹۲میلیون تومان قیمت خورد.
گزارشهای میدانی از بازار خودرو حاکی از آن است پراید ۱۱۱ SE از ابتدای آذرماه تاکنون ۴میلیون تومان گران شده و به ۲۱۲میلیون تومان رسیده است. پراید ۱۳۱ SE نیز رشد ۱۰میلیون تومانی قیمت را تجربه کرده و در بازار با قیمت ۲۰۰میلیون تومان به فروش میرسد. قیمت پراید ۱۵۱ SE مدل۱۴۰۱ هم ۱۰میلیون تومان افزایش یافته و به ۱۹۰میلیون تومان رسیده است.
پژو ۲۰۶ تیپ۵ مدل۱۳۹۹ نیز ۱۶میلیون تومان افزایش قیمت داشته و هماکنون در بازار ۴۰۵میلیون تومان فروخته میشود. پژو ۲۰۶ SD V۸ مدل۱۴۰۰ هم با افزایش ۱۵میلیون تومانی قیمت، در بازار ۴۱۰میلیون تومان دیده میشود.