مدیرکل دفتر شرق آسیا سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مبادلات تجاری ایران و چین در سال ۲۰۲۲ با رشد ۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن به بیش از ۱۵ میلیارد دلار رسید.
کاوه دلیری مدیرکل دفتر شرق آسیا سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت بازار چین برای تقویت حضور منسجم و حداکثری شرکتها نمایشگاه در راستای معرفی پتانسیلهای صادراتی کشور تاکید کرد و گفت: شرکتهای با رویکرد انفرادی و به صورت واحد و پاویون میتوانند وارد نمایشگاه شوند و پتانسیلهای صادراتی خود را در جهت ارتقای برند صادراتی ایران و انتقال پیام کشور معرفی کنند.
مدیرکل شرق آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اقدامات دولت برای رعایت زمانبندی گفت: در بخش دولتی تلاش کردیم حضور در نمایشگاه را برای شرکتها تسهیل و مشوقهای مربوطه را فعال کنیم.
اکثر کشورهای منطقه و رقبا برای همکاری با چین برنامهریزی مشخص و دقیقی دارند و از همین رو برای حفظ این بازار و رقابت باید براساس برنامهریزی دقیق و مشخصی پیش برویم.
دلیری با اشاره به فرصتهای موجود در زمینه افزایش سرمایهگذاری چینیها در ایران بر پتانسیلهای کشور در زمینه ایفای نقش تامینکننده انرژی، مواد اولیه، مواد معدنی و …برای چین گفت: در این رابطه باید سرمایهگذاریها فعال شود و از تحلیلهای سیاستزده در تجارت با چین پرهیز شود.
کشور چین شریک تجاری مهمی برای کشور است و ضروری است برای حضور پر قدرت و جدی در این بازار و رقابت برنامهریزی کنیم.
دلیری گفت: شرکتها میتوانند با رویکر فردی و جمعی در نمایشگاه حضور داشته باشند، تمامی کشورها با چین دارای روابط کاری هستند رقبای اقتصادی و تجاری ما با چین دارای برنامهریزی هستند ما برای اینکه بازار را ازدست ندهیم باید تلاشهای زیادی را انجام دهیم.
دلیری بهبود روابط و ارتقای کیفیت تجارت میان ایران و چین را زمینهساز توسعه روابط دوجانبه دانست و گفت: اتصال مستمر میان دو کشور و تکمیل روابط در زمینههای فناوری و جریان تجارت دوجانبه از موضوعاتی است که باید مدنظر قرار گیرد.
مدیر کل شرق آسیای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: شورای گسترش تجارت بینالمللی چین، اتصالدهنده بخش خصوصی و بخش دولتی با جوامع تجاری کشورهای مختلف است و در توسعه روابط با ایران نیز میتواند نقش پررنگی ایفا کند.
به گفته او مبادلات تجاری ایران و چین در سال ۲۰۲۲ با رشد ۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن به بیش از ۱۵ میلیارد دلار رسید.