محمدی بخش گفت: امیدواریم تعداد ناوگان هوایی کشور را تا پایان سال با ورود ناوگان جدید و هواپیماهای زمینگیر به ۲۵۰ فروند برسانیم.
محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور در برنامه صف اول به سوالات زیر در خصوص صنعت هوایی پاسخ داد:
دلایل کمبود ناوگان هوایی و افزایش نرخ بلیت هواپیما چیست؟
محمدی بخش: تقاضا در حوزه سفرهای هوایی روز به روز در حال افزایش است. با توجه به جمعیت کشور، فراوانی فرودگاه ها و حجم پروازها، تعداد ناوگان محدودی در کشور داریم. با توجه به این جمعیت حداقل ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم اما اکنون تعداد هواپیماهای عملیاتی در کشور به ۱۸۰ فروند رسیده است.
چرا با وجود اقداماتی از جمله باطل کردن مجوز ایرلاین های متخلف همچنان شاهد گرانفروشی بلیت هواپیما هستیم؟
محمدی بخش: عدم تناسب عرضه و تقاضا، تشکیل بازار سیاه و شکل گرفتن درگاه های غیررسمی از عمده دلایل گرانفروشی بلیت به شمار می روند. در این خصوص آسیب شناسی کردیم. آژانس ها و سایت های مجازی که مجوز از سازمان هواپیمایی داشتند اما بلیت را خارج از نرخ مصوب می فروختند، جریمه شدند.
بخش عمده ای از تخلفات مربوط به سایت های غیرمجاز است که با همکاری دستگاه قضایی با آنها هم برخورد شد و اسامی ۱۹ سایت غیر مجاز و متخلف را رسما اعلام کردیم. این برخورد ها و نظارت ها قطعا ادامه دارد.
در حوزه قیمت گذاری چه اقدامی باید انجام شود تا شاهد این تخلفات نباشیم؟
محمدی بخش: در حوزه قیمت گذاری باید روشن گری شود. در قانون برنامه پنجم، متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما همراه با آزادسازی و حذف یارانه های هوایی مطرح شده است.ما به رها سازی نرخ بلیت هواپیما قائل نیستیم باید بازار را کنترل و نظارت کنیم.
در سال قبل به دلایلی افزایش قیمت بلیت هواپیما نداشتیم، امسال نرخ بلیت ۲۹ درصد افزایش یافت اما این میزان محل اختلاف با شرکت های هوایی بود. با جلسه ای که برگزار شده این اختلاف ها به حداقل رسیده و در آینده نزدیک بازار به تعادل می رسد.
اختلاف قیمت های مصوب شده با قیمت مد نظر شرکت های هواپیمایی چقدر است؟
محمدی بخش: جلسات تنگانگی با شرکت های هواپیمایی داشتیم. این اختلاف نظر در قیمت ها حداکثر ۲۰ درصد است و خیلی جدی نیست. قیمت ها بر اساس استانداردهای لازم مورد بررسی قرار می گیرد و این اختلاف نظر بیشتر به نوسانات نرخ ارز و هزینه استهلاک ناوگان بر می گردد.
نمی توان قیمت بینابینی در نظر گرفته شود تا مردم مجبور نشوند بلیت را در بازار سیاه یک و نیم تا دو برابر قیمت بخرند؟
محمدی بخش: اراده ما بر کنترل بازار سیاه است. با توجه به جلسات برگزار شده این اختلاف نظر ها برطرف می شود. مرجع نهایی تعیین قیمت ستاد تنظیم بازار است و ما استدلال ها را به این ستاد ارائه می دهیم و آن جا تصمیم گیری می شود. در آینده نزدیک بازار به تعادل می رسد. شرکت های هواپیمایی متعهد شده اند در این زمینه همکاری کنند.
قانون گذار، آزادسازی را نرخ را مطرح نکرده بلکه متنوع سازی نرخ بلیت را در نظر دارد. با آزادسازی و رهاسازی نرخ بلیت موافق نیستیم چون عرضه و تقاضا همسان نیست و در صورت رهاسازی، قیمت ها رشد فزاینده ای خواهد داشت. حتما بازار را کنترل می کنیم. با توجه به هزینه های ایرلاین ها سعی داریم قیمت بلیت هواپیما متعادل شود اما این تنوع سازی نرخ در چارچوب قوانین صورت می گیرد.
بستر و زیرساختی را فراهم می کنیم که شرکت ها فروش مستقیم بلیت را داشته باشند و بازیگران غیررسمی از این بازار خارج شوند. از مردم خواهش می کنیم از سایت ها و درگاه های غیر مجاز خرید نکنند.
در حوزه نوسازی و بازسازی هواپیماها چه اقدامی انجام شده است؟
محمدی بخش: تحریم ها علیه بخش هوایی کشور از اوایل انقلاب شروع شده است و اگر طبق نظر غربی ها بود الان نباید صدای هیچ هواپیمایی در کشور ما شنیده می شد. آمریکا تمام توان خود را در تحریم در حوزه های سخت افزار و نرم افزار و دانش حوزه هوایی به کار گرفت اما به لطف خدا و تلاش های دانشمندان و جوانان ایرانی، اکنون صنعت هوایی کشور روی پای خود ایستاده است.
تاکید رئیس جمهور در حوزه تاب آوری و نوسازی و بازسازی ناوگان هوایی است. در حوزه تاب آوری امروز دفتر ساخت و تولید قطعات هواپیما را داریم. بیش از هزار قطعه هواپیما در کشور طراحی و تولید و روی هواپیماها نصب می شود که تمامی مجوزهای بین المللی را دارد.
به ۶۰ مقصد بین المللی پرواز داریم. امروز هیچ هواپیما و هلی کوپری برای تعمیرات و نگهداری به خارج از کشور فرستاده نمی شود و برای چند کشور دیگر هم تعمیرات هواپیما انجام می دهیم . این کار بزرگی است و ارزآوری و صرفه جویی ارزی به همراه دارد.
برای قطعات هواپیما و نوسازی ناوگان چه کردید؟
محمدی بخش: در سال ۹۹ حدود ۳۳۰ فروند هواپیما داشتیم که زیر ۱۰۰ فروند عملیاتی بود امروز ۱۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی در کشور داریم. ۱۳۹هواپیما از ۲ سال تا ۲۰ سال زمین گیر بودند که اکنون به مرور به چرخه بر می گردند.
حتی هواپیماهایی که در قالب برجام خرید داشتیم پشتیبانی نکردند شرکت سازنده هیچ خدماتی به ما نمیدهد، حتی نشریات، قطعات و نرمافزار هم به ما نمیدهند اما امروز با افتخار در این حوزه فعال هستیم و روزی ۱۸۰۰ پرواز داریم.
راهبرد دوم رئیس جمهور کمک به بخش خصوصی و ورود ناوگان جدید بوده و امروز مردم سوار این هواپیماهای نو می شوند.
امیدواریم تعداد ناوگان هوایی کشور را تا پایان سال ۱۴۰۲ با ورود ناوگان جدید و هواپیماهای زمین گیر به ۲۵۰ فروند برسانیم تا بخشی از نیاز مردم در حوزه سفرهای هوایی را پوشش دهیم.
البته ناوگان هوایی به غیر از حوزه سفرهای هوایی در پروازهای باری، بالگردهای اطفای حریق و آمبولانس هم فعال هستند. در حوز بالگرد تحول شگرفی داریم.
صنعت هواپیمایی ما به ۵ قاره دنیا پرواز دارد. در دولت سیزدهم با ۳۲ کشور توافقنامه هوایی امضا کردیم.
امیدواریم با توسعه ناوگان، مرزهای بیشتری را در نوردیم. هفته ای ۵۰۰ پرواز به مقاصد خارجی داریم و ۵۰۰ پرواز از شرکت های خارجی به کشور انجام می شود.
سرنوشت صنعت هوایی کشور را به برجام گره نمی زنیم. بخش هوایی کشور با اقتدار پرواز دارد و موضوع اصلی و خط قرمز ما بحث ایمنی و امنیت پرواز است. همه مسیرها را برای رسیدن به ۵۰۰ فروند هواپیما پیش می رویم.