به گفته رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، هزار فروشگاه به سامانه کالابرگ الکترونیک متصل و بیش از ۵۳ میلیون نفر از آن برخوردار شدهاند.
به گزارش تجارتنیوز، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت، در هفته گذشته اعلام کرد با توجه به استقبال ۶۰ میلیون نفری از اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی و تاثیر مثبت آن بر طبقات ضعیف و متوسط جامعه، اهتمام دولت تامین منابع لازم برای ادامه طرح است. حالا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز توضیحاتی تازه درباره این طرح ارائه کرده است. با وجود این، همچنان زمان دقیقی برای واریز کالابرگ الکتروینک خردادماه ۱۴۰۳ مشخص نشده است.
به گفته علی رضایی، اکثر قریب به اتفاق جامعه هدف از تخصیص کالابرگ الکترونیک استقبال کردهاند که این نشاندهنده اقدام موفق و خوب دولت است. او همچنین گفت: «نکته مهم اینجاست که با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی قشرهای ضعیف جامعه باید تخصیص کالابرگ الکترونیک همچنان استمرار پیدا کند تا شاهد شرایط مطلوبتر و بهتر این قشرها باشیم. طبیعی است که هر کار اجرایی با ایرادات و اشکالاتی همراه است که در مورد کالابرگ الکترونیک نیز با رفع اشکالات شاهد روانتر شدن امور در این حوزه خواهیم بود.»
چند نفر از کالابرگ الکترونیک استفاده کردند؟
پیشتر ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، نیز درباره طرح کالابرگ الکترونیک گفته بود: «هزار فروشگاه به این سامانه متصل و از حدود ۶۱ میلیون ایرانی واجد شرایط، بیش از ۵۳ میلیون نفر از طرح فجرانه یا همان کالابرگ الکترونیک برخوردار شدهاند.»
او همچنین تاکید کرده بود: «آنچه مهم است اینکه باید دهکهای پایین شناسایی شوند تا افراد بهتر از این طرح بهره ببرند. البته با توجه به سامانههایی که برای تعیین دهکبندی وجود دارد، این طرح تاکنون در تعلق گرفتن به جامعه هدف موفق بوده است.»
کسری 315 هزار میلیارد تومانی طرح کالابرگ الکترونیک
اگرچه دولت و مجلس از موفقیتهای طرح کالابرگ الکترونیک میگویند، گزارشها کارشناسی هشدار میدهند که انتخاب سخاوتمندانه گروه هدف یارانههای تشویقی در مقایسه با منابع آن میتواند منجر به کسری منابع هدفمندسازی یارانهها شود.
به گواه این گزارشها و به نقل از خبر آنلاین، درصورت تداوم پرداخت یارانههای تشویقی، رقم یارانهها به ۴۰۲ هزار میلیارد تومان میرسد؛ در حالی که این ردیف در بودجه سال جاری حدود ۸۷ هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت.
اگرچه این یارانهها میتوانند برای حمایت از دهکهای کمدرآمد مفید واقع شوند، اجرای نادرست آنها و در نظر نگرفتن منابع لازم و پایدار برای آن در بودجه، میتواند با تشدید کسری بودجه و تورم، معیشت دهکهای درآمدی پایین را بیش از پیش دچار مشکل کند.