سرآمد اخبار
سرپرست زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی ارومیه
اخبار شرکت ها

سرپرست زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ارومیه خبر داد: شناسایی آنومالی‌های مس، طلا، سرب و روی، آهن، بوکسیت و باریت در پهنه مهاباد-تکاب

سرپرست زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ارومیه با بیان این‌که طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان آذربایجان‌غربی از شهریور ماه 1401 آغاز به کار کرد؛ گفت: مساحت بلوک طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف استان آذربایجان‌غربی (پهنه مهاباد-تکاب) بالغ بر ۷هزار و 500 کیلومتر مربع است که پروژه زمین‌شناسی و اکتشافی جهت تولید اطلاعات پایه و اکتشاف ذخایر معدنی انجام شد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، حسن فیضی، با بیان این‌که آنومالی‌های مس، طلا، سرب و روی، آهن، بوکسیت و باریت در طرح تحول آذربایجان‌غربی شناسایی شده، تصریح کرد: مساحت اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان آذربایجان‌غربی 22هزار و 500 کیلومتر مربع با احتساب پیمایش‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی است.

وی درباره نتایج کمی و کیفی این طرح در آذربایجان‌غربی گفت: انتشار اطلاعات زمین‌شناسی و اکتشافی در قالب نقشه‌های پایه زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی و زمین‌شناسی اقتصادی در مقیاس کاربردی یک‌پنجاه‌هزارم به تعداد ۳۶ ورقه نقشه و جمع‌آوری 5 هزار و 447 نمونه ژئوشیمی آبراهه‌ای، یک‌هزار و 393 نمونه کانی‌سنگین و 360 نمونه مینرالیزه در مرحله کنترل آنومالی از سطح پهنه بخشی از دستاوردهای این طرح است.

سرپرست زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ارومیه ادامه داد: همچنین جمع‌آوری ۹۰۰ نمونه حین عملیات اکتشاف سیستماتیک که 127 نمونه دارای کانه‌زایی است؛ معرفی دست کم ۹ آنومالی طلا، مس، سرب و روی، بوکسیت، آهن و باریت و انجام عملیات زمین‌شناسی و اکتشاف با بهره‌گیری از ۱۲۰ کارشناس نیز در قالب تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان آذربایجان غربی محقق شده است.

به گفته فیضی؛ 62 هزار کیلومتر خطی با فواصل خطوط برداشت 250 متر و ارتفاع 40 متر در مساحتی حدود 18 هزار کیلومتر مربع به دو روش رادیومتری و مغناطیس‌سنجی در پهنه جنوب استان آذربایجان غربی از تابستان سال جاری آغاز خواهد شد.

وی با بیان این‌که بلوک جنوب استان آذربایجان غربی شامل شهرهای مهاباد، میاندوآب و بوکان است؛ تصریح کرد: در این طرح پیشرفت فیزیکی و مطالعات صحرایی 95 درصد، آنالیز آزمایشگاهی و تهیه گزارش بالای 80 درصد به دست آمده و شهریورماه 1403 به عنوان زمان پایان این عملیات اعلام شده است.

سرپرست زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ارومیه خاطرنشان کرد: مسئولیت تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی اقتصادی این پهنه به عهده آقای حبیب‌الله علی‌اکبری، نقشه‌های زمین‌شناسی به عهده آقای بهنام پاشازاده و نقشه‎های ژئوشیمی اکتشافی به عهده آقای سیدمحمد امین زواره‌طباطبایی بود و کارشناسانی از مراکز ارومیه، تهران، اهواز و کرج در انجام این مطالعات همکاری کردند.

گفتنی است، مطالعات زمین‌شناسی، ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی در بلوک زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان آذربایجان‌غربی در مناطق ملکان، شیرین‌کند، میاندوآب، کشاورز، بوکان، جوانمرد، یادگارلو، چهاربرج‌قدیم، مهاباد، گوگ‌تپه، بیطاس و خلیفان انجام می‌شود.

شایان ذکر است؛ طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان آذربایجان غربی در راستای اجرای “طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور” که همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم در قالب “توافقنامه سه جانبه بخش معدن کشور” با حضور سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت،معدن و تجارت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) طراحی شده به اجرا در آمد که استان آذربایجان‌غربی سومین مقصد اجرای طرح بود.

بر اساس این گزارش، توسعه مناطق کم‌برخوردار و اشتغال مولد با نگرش ویژه بر نیروی بومی متخصص، تولید اطلاعات زیرساختی متناسب با آمایش سرزمین و تکمیل اطلاعات عمقی و کشف ذخایر جدید معدنی از طریق تهیه نقشه‌های پایه و برداشت‌­های ژئوفیزیک هوایی برای اکتشاف ذخایر پنهان، افزایش ۴ برابری دقت پروژه با توجه به تغییر مقیاس، کاهش زمان تبدیل کانسار به معدن بر مبنای اجرای مدل مشارکتی، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در فرآیند معدنکاری کشور، تکمیل و توسعه زیرساخت­‌های اطلاعاتی، فناوری و پایگاه داده­‌های علوم‌زمین و تربیت نیروی متخصص و ایجاد تحرک در بخش خصوصی از طریق برون­­سپاری فعالیت­‌ها به عنوان اهداف کلان طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی کشور عنوان شده است.

اخبار مرتبط

کارت خرید (بن‌کارت) بانک آینده /محصولی جذاب، ویژه کارکنان تمامی سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌ها

میلاد جانه

افزایش ساعت کاری شعب بانک آینده در روزهای پایانی اسفندماه

میلاد جانه

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خبر داد: مزایده عمومی واگذاری گواهی کشف محدوده‌های طلادار کشور برگزار می‌شود

میلاد جانه

رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی در فولاد هرمزگان شکسته شد

میلاد جانه

با حمایت فولاد هرمزگان انجام شد؛ رونمایی از تجهیزات آزمایشگاه مواد و متالورژی دانشگاه هرمزگان

میلاد جانه

تبریک مدیرعامل همراه اول به رییس جدید رگولاتوری

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید