سرآمد اخبار
بازار مسکن
اخبار داغاقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

توان خریدی برای مسکن وجود ندارد/ نوسازی بافت فرسوده عملیاتی نشد

میلاد جانه

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تغییرات قیمت مسکن نشان می دهد که در خرداد‌ماه سال ۱۴۰۳، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۹/۳ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۰.۶ درصد کاهش و ۱۴.۱ درصد افزایش یافته است.

میلاد جانه

به گزارش سرآمداخبار- در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۸۵۹.۱ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۴ و ۹.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

داوود بیگی نژاد، نایب رییس اتحادیه مسکن در این رابطه اظهار داشت: بازار مسکن به عنوان خصوصی ترین بخش اقتصاد کشور است و باید تمام افرادی که می توانند تاثیر گذار باشند مخصوصا در بخش ساخت را مشارکت دهیم.

وی افزود: هر میزان که ساخت مسکن دچار مشکل شده است به همان میزان اجاره بها افزایش پیدا کرده است. امروز باید قبول کرد که توان خرید مسکن از دست مردم خارج شده است.

بیگی نژاد خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از مشکلات بخش مسکن این است که وقتی مالک هزینه های ساخت آپارتمانش افزایش پیدا می کند طبیعتا او هم قیمت نهایی را بالاتر اعلام می کند.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات حوزه مسکن در رابطه با طرح تفضیلی است که متاسفانه در برخی از مناطق مسکن با متراژ و مساحت بالا ساخته می شود و عملا دیگر قدرت خریدی برای آن ملک ها وجود نخواهد داشت.

یوسفی نماینده مجلس نیز در این رابطه اظهار داشت: ما تا بحث ساخت و ساز را به سمتی نبریم که نیاز مردم تامین شود این رویه افزایش قیمت ها به قوت خود باقی خواهد ماند.

وی افزود: ما در این حوزه 3 کار اصلی را باید انجام دهیم:

اول قانون جهش تولید مسکن که مجلس مصوب کرد و دولت شهید رییسی بخشی از آن را عملیاتی کرد. دوم قانون خانه های خالی و سوم قانون ساماندهی اجاره بها است که این سه قانون در کنار هم قرار گرفت.

همچنین یکی از ظرفیت های خوب برای تولید مسکن نوسازی بافت فرسوده است که هیچ زیرساختی نمی خواهد اما متاسفانه به دلایلی عملیاتی نشد که یکی از آن دلایل این بود که در دهه 90 تقریبا 8 سال تسهیلات آنطور که باید به نوسازی بافت های فرسوده تعلق نگرفت.

آنچه مسلم است در سبد خانوارهای ایرانی، اصلی‌ترین هزینه مسکن است و اگر نتوانیم تورم مسکن را کنترل کنیم، تلاش‌های دولت برای مهار تورم در سایر حوزه‌ها خیلی در زندگی مردم ملموس نخواهد بود.

اخبار مرتبط

تاثیر «همستر کامبت» بر وقوع تصادفات رانندگی

میلاد جانه

همکاری مطلوب بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در ساماندهی موسسات اعتباری

میلاد جانه

افزایش قیمتی در بازار لوازم‌ خانگی نداشته‌ایم

میلاد جانه

پوتین توافق تجارت آزاد ایران و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تصویب کرد

میلاد جانه

قیمت جدید چای مشخص شد

میلاد جانه

با حکم خاندوزی؛ قربان‌زاده جانشین وزیر اقتصاد شد

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید