نایب رییس کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور اظهار داشت: تا کنون 3 هفته است که این رانندگان در خاک افغانستان معطل ماندهاند و احتمالا این معطلی تا 10 روز آینده هم ادامه داشته باشد و مشخص نیست آیا غرامت و خسارتی به این رانندگان برای این میزان معطلی و خواب کامیون پرداخته خواهد شد یا نه.
سید جلال موسوی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آخرین وضعیت 400 راننده ایرانی کامیونهای حامل سوخت عراق که در خاک افغانستان معطل ماندهاند، اظهار داشت: علت معطلی رانندگان کامیونهای حامل سوخت در مرز ماهیرود در خاک افغانستان نمونهگیری از محمولههای سوختی برای انطباق آن با استانداردها بوده و در یک گروه اول که محموله سوخت 90 دستگاه کامیون مورد آزمایش قرار گرفته تنها نتیجه 14 دستگاه کامیون حامل سوخت مثبت بوده یعنی استاندارد بوده و مابقی کامیونها از گروه اول یا باید به کشور بازگردند یا از مرز دیگری عبور کنند.
وی ادامه داد: جواب آزمایش و نمونه برداری از محموله 90 دستگاه حامل سوخت دیگر هم یعنی گروه دوم احتمالا امروز اعلام میشود که احتمال میدهند که 60 الی 70 درصد محموله گروه دوم هم غیراستاندارد باشد و باید به کشور بازگردند.
نایب رییس کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور تاکید کرد: 100 دستگاه کامیون دیگر به سمت هرات اعزام شدند که شاید تعیین تکلیف آنها یک هقته دیگر به طول بیانجامد.
موسوی گفت: در مجموع احتمالا تا 10 روز آینده تمام این حدود 400 دستگاه کامیون حامل سوخت تعیین تکلیف شوند.
وی درباره وضعیت رانندگان این کامیونها در این مدت اظهار داشت: تا کنون 3 هفته است که این رانندگان در خاک افغانستان معطل ماندهاند و احتمالا این معطلی تا 10 روز آینده هم ادامه داشته باشد و مشخص نیست آیا غرامت و خسارتی به این رانندگان برای این میزان معطلی و خواب کامیون پرداخته خواهد شد یا نه.
نایب رییس کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور ادامه داد: معتقدم این وضعیت نابهسامان به ضعف کشور ما بر میگردد. اگر از استاندارد بودن سوخت اطمینان دارند که نباید چنین اتفاقی رخ دهد و حالا اگه این اتفاق افتاده چرا رانندگان رها شدهاند؟ افغانستان هیچ تعهدی نسبت به ایجاد رفاه و در اختیار گذاشتن امکانات به رانندگان ایرانی ندارد.
هر چند آن منطقه ناامن نیست اما وضعیت نامناسبی برای استقرار دارد و چه کسی پاسخگویی بلاتکلیفی بودن یک ماهه رانندگان ایرانی است؟ حالا هم به احتمال زیاد تعداد زیادی از این کامیونها باید به کشور بازگردند و نمیدانیم صاحبان بار خسارتی پرداخت خواهند کرد یا نه.