سرآمد اخبار
دکتر مسعود زمانی‌پدرام
اخبار داغاخبار شرکت هااقتصاد

چشم‌اندازی به لزوم شناسایی و اکتشاف منابع معدنی پهنه‌های آبی جنوب کشور/ بستر عمیق دریای عمان و اقیانوس هند برای اکتشاف عناصر ارزشمند معدنی مناسب است

مدیرکل دفتر بررسی‌های زمین‌شناسی دریایی این سازمان ضمن اشاره به برگزاری دهمین نشست کمیته منابع غیر زنده دریایی که به میزبانی و ریاست سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برگزار شد، گفت: اهمیت شناسایی و اکتشاف عناصر مهم معدنی بستر عمیق دریای عمان-اقیانوس هند بعنوان یک چشم‌انداز روشن و تحقق‌پذیر با اکثریت آرا به تصویب رسید.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، دکتر مسعود زمانی‌پدرام، افزود:  در این راستا لزوم جلسات منظم و مستمر ارگان‌های مختلف مرتبط با علوم دریایی، به ویژه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور که اکتشافات معدنی مناطق خشکی و دریا را بر عهده دارد، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وی، تدوین برنامه استراتژیک و الویت‌کاری، جذب نیروی انسانی، ایجاد کارگاه‌های آموزشی، تخصیص اعتبار و سرمایه‌گذاری، توجه به قوانین ارزیابی اثرات زیست‌محیطی تنظیم شده ملی کشورها و نیز بین‌المللی از مباحث بسیار مهم در این چشم‌انداز است.

مدیرکل دفتر بررسی‌های زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که از دیدگاه زمین‌شناسی دریایی، بستر عمیق دریای عمان و اقیانوس هند به منظور اکتشاف عناصر ارزشمند معدنی مناسب است، تصریح کرد: اما پیش از تصمیم‌گیری نهایی در اجرای عملیات اکتشافی لازم است مجموعه­‌ای از داده­های پایه­ای شامل تکتونیک، ژئوفیزیک دریایی، رسوب‌شناسی، سنگ‌شناسی، ژئوشیمی رسوبی و تنوع زیستی و مسئله روش برداشت و جلوگیری از پسماند خروجی حاوی عناصر سمی بستر عمیق آب‌های بین‌المللی گردآوری و وجود شرایط تشکیل عناصر ارزشمند معدنی بستر عمیق دریا بررسی شود.

زمانی با اشاره به این‌که پیش‌تر سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بر اساس وظایف حاکمیتی خود فرآیند تهیه نقشه‌های مختلف زمین‌شناسی دریایی به مقیاس 1:50000 را آغاز کرده، گفت: این نقشه‌ها شامل رسوب‌شناسی و شناسایی منابع معدنی، ژئوشیمی رسوبی و آلاینده‌های زیست‌محیطی و ژئومورفولوژی است که تهیه آن از اوایل سال 1398 آغاز شده ولی به صورت منسجم و هدفمندتر (از خردادماه سال 1402) و در قالب طرح تحول زمین‌شناسی دریایی قرار است در طول سواحل و مناطق کم عمق دریایی عملیاتی و انجام شود.

به گفته وی، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور همچنین با تکیه بر کارشناسان و متخصصان بخش زمین‏شناسی دریایی، این توان و پتانسیل را دارد که در راستای سیاست‌های کلی توسعه دریا محور برنامه هفتم دولت و همکاری و مشارکت ارگان‌های مختلف دریایی (در قالب تفاهم‌نامه، توافق‌نامه، قرارداد) از نظر تعاملات علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و استفاده از امکانات و توانمندی‌­های اطلاعاتی، تجربه و تخصص هر یک از ارگان‌های دریایی، عملیات شناسایی و ثبت منابع معدنی بستر عمیق دریا را به منظور افزایش رشد اقتصادی و تحقق یافتن سعادت پایدار در آب‌های بین‌المللی آغاز کند.

مدیرکل دفتر بررسی‌های زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تصریح کرد: بکارگیری شناورهای بزرگ تحقیقاتی، خریداری زیردریایی تحقیقاتی و تجهیزات جهت شناسایی و اکتشاف بستر عمیق دریا از نظر فنی و لجستیکی حائز اهمیت است.

گفتنی است، کشورهایی همچون چین، کانادا، کره­‌جنوبی، انگلیس، بلژیک، برزیل، فرانسه، آلمان و سنگاپور اقدام به سرمایه­‌گذاری در اکتشاف عناصر از بستر عمیق دریا کرده‌­اند. این ذخایر در دشت­‌های آبیسال؛ کوه­های دریایی، دودکش­‌های سیاه، سیستم‌­های فعال هیدروترمالی، مراکز گسترش بستر اقیانوس و سیستم­‌های گسلی بستر عمیق دریا و اقیانوس‌ها قرار دارد. هدف اصلی فعالیت­‌های اکتشافی آنها پی جویی رسوبات نودولی چندفلزی و رسوبات سولفیدی است. این ذخایر معدنی اکثرا در اعماق 3000 تا 6000 متری قرار دارند و از لحاظ کنوانسیون‌­های حقوق دریایی در آب­های بین‌­المللی جای می­‌گیرند.

نودول‌­های چندفلزی: نودول‌های منگنز شامل عناصر بسیاری همانند منگنز، مس، تیتانیوم، نیکل، وانادیوم، کبالت، آرسنیک، توریوم، تالیوم، عناصر نادر خاکی‌و… هستند که در پی نرخ رسوبگذاری آرام در دشت­های آبیسال و فرآیندهای دیاژنزی تشکیل می‌شوند. در مقیاس صنعتی چهار نقطه از بستر اقیانوس‌های جهان مناسب هستنند که در جدول زیر ارائه می‌­شود.

رسوبات سولفیدی: در بستر عمیق دریاها و اقیانوس­ها، پیرامون محیط­های فعال تکتونیکی و توده­‌های نفوذی به همراه عملکرد سیستم‌­های هیدروترمالی، رسوبات سولفیدی تشکیل می­شوند که گاهی وجود دودکش­های سیاه نیز در این مناطق مشاهده می­شود.

اخبار مرتبط

توسط دکتر للـه‌گانی مدیرعامل این بانک؛ پایگاه اورژانس شهدای بانک رفاه کارگران افتتاح شد

میلاد جانه

کارشناس دفتر مخاطرات زیست‌محیطی سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اعلام کرد: ورود انواع ترکیبات آلاینده به منابع آب، تهدیدی برای محیط‌ زیست استان گیلان

میلاد جانه

روابط‌ عمومی بانک آینده در هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌ عمومی درخشید

میلاد جانه

تمدید مهلت پذیرش چک‌های صیادی نسل اول در شعب بانک آینده

میلاد جانه

مدیرعامل بانک رفاه کارگران اعلام کرد؛ پرداخت ۸۰۰ هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان

میلاد جانه

ابتکار اطلاعاتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور: اجرای فاز توسعه‌ طرح تحول با رویکرد تولید لایه‌های نوین زمین‌شناسی و اکتشافی

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید