سرآمد اخبار
کریمی منفرد
اخبار شرکت هااقتصاد

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی لرستان خبر داد: مشاهده کانی‌زایی‌ مس، آهن، سرب و روی و رگه‌های سیلیسی در چمن‌سلطان استان لرستان

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی لرستان درباره فعالیت‌هاى اکتشافى در استان متبوع خود گفت: در راستاى طرح‌هاى اکتشافى استان، شناسایى و پى‌جویى پتانسیل‌هاى معدنى استان لرستان با توان کارشناسى و مالى سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و استان ادامه دارد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، حجت‌الله کریمی‌منفرد، با اشاره به اولویت‌هاى اکتشافى سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: بر همین اساس بعد از تهیه نقشه‌هاى پتانسیل فاز شناسایى، عملیات پیجویى مواد معدنی در برگه الشتر، بروجرد و الیگودرز واقع در استان لرستان و در ادامه عملیات پروژه تهیه لایه زمین‌شناسی ژئوشیمی برگه یک‌پنجاه‌هزارم چمن‌سلطان در استان لرستان در منطقه الیگودز در محدوده بین سه استان لرستان، اصفهان و مرکزی نیز شروع و در حال انجام است.

وی با بیان این‌که از لحاظ ساختاری استان لرستان در دو زون زمین ساختاری زاگرس و سنندج- سیرجان واقع شده، افزود: هر یک از این زون‌ها از لحاظ الگوهای زمین‌ساختى سیمای متفاوتی دارند.

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی لرستان با تاکید بر این‌که در گستره‌هاى واقع در شمال و خاور استان لرستان پدیده‌های ژئومورفولوژیک، ترمیک و دینامیک شباهت کامل با زون دگرگونی سنندج-سیرجان وجود دارد؛ خاطرنشان کرد: این منطقه بخشی از پویاترین پهنه‌هاى  زمین‌ساختى ایران محسوب شده و از همین جهت پدیده‌های دگرگونی ماگماتیسم و زمین‌ساخت مکرر و منطبق بر فازهای تکتونیکی جهانی در آن رخ داده است.

به گفته کریمی‌منفرد، زون دگرگونى-ماگمایى سنندج- سیرجان استان لرستان انواع سنگ‌هاى تزئینى، مرمریت و چینى، آهن، مس، منگنز، سرب و روى و سیلیس‌هاى دگرگونى را در بردارد و در قسمت‌هاى مرکزى کانسارهاى اگزالاتیو مس و آهن پراکنده به همراه تالک، سرپانتین قابل ملاحظه است.

وی تصریح کرد: عمده واحدهای سنگی رخنمون یافته در محدوده‌های واقع در زون زاگرس مرتفع شامل آهک، آهک دولومیتی، آهک مارنی، آهک اربیتولیندار، شیل، ماسه سنگ و رادیولاریت به سن مزوزوئیک و کنگلومرا، چرت و آهک مرجانی به سن ائوسن تا الیگومیوسن است و  زون زاگرس بیشتر منابع هیدروکربورى به‌صورت بیتومین یا قیرطبیعى و در واقع شیل و ماسه سنگ‌هاى بیتومین‌دار است.

کریمی‌منفرد با این‌که آثار سنگ‌های تزیینی طی مطالعات مشاهده شده، افزود: بر اساس پی‌جویی صورت گرفته از سوی کارشناسان مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی لرستان در این منطقه کانی‌زایی مس، آهن، سرب و روی و رگه‌های سیلیسی شناسایی شده که برای اعلام نظر قطعی در این‌باره، نتایج آنالیز و مطالعات تکمیلی‌تر نیاز است.

به گفته مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی لرستان این پروژه به سرپرستی آقای علی‌اصغر شکیباآزاد به همراه آقایان سعید مهدوی، احداله فاضلی اولادی، سبحان کرمی، محمد رجبی، بهنام خیری و مصطفی رئیسی آغاز و در حال  انجام است.

شبکه نمونه‌برداری در منطقه چمن‌سلطان

آثار  مالاکیت، آزوریت، پیریت و هماتیت در سنگ‌های منطقه چمن‌سلطان

اخبار مرتبط

پیام تسلیت مدیرعامل بانک آینده به مناسبت شهادت مظلومانه جمعی از هم‌وطنان در حادثه تروریستی کرمان

میلاد جانه

به دنبال تبدیل ایده‌های نو به محصول هستیم

میلاد جانه

فولادی شو، بهترین فرصت برای معرفی دانش‌بنیان‌ها

میلاد جانه

حرکت فولاد هرمزگان به سمت تولید فولاد سبز

میلاد جانه

مدیرعامل بانک رفاه کارگران در همایش بانکداری الکترونیک؛ پیشرفت‌های شبکه بانکی در حوزه خدمات الکترونیک قابل توجه است

میلاد جانه

تفاهم‌نامه همکاری بانک رفاه کارگران و صندوق‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضاء شد

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید