سرآمد اخبار
فرش
اخبار داغاقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

گره در صادرات فرش دستباف ایرانی | سالانه چقدر فرش از کشور صادر می شود؟

فرش دستباف ایرانی که در سال‌های نه چندان دور یکی از مطرح‌ترین برندهای فرش باکیفیت و اصیل در جهان محسوب می‌ شد، چند سالی است که سهم بسیار ناچیزی از بازار جهانی دارد و صادرات آن به چند درصد سالهای قبل رسیده است.

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف با اشاره به افول شدید صادرات فرش دستباف کشور، گفت: فرش دستباف تا دو دهه قبل میزان صادرات فرش دستباف بیش از ۲ میلیارد دلار بود ولی از سال ۱۳۹۷ به دلیل تحریم‌های خارجی و برخی سیاست‌گذاری‌ها ازجمله پیمان‌سپاری ارزی، صادرات فرش دستباف به ۵۰ میلیون دلار در سال کاهش یافت.

عبدالله بهرامی، با اشاره به اینکه تولید فرش ۷۰ درصد ارزش‌افزوده دارد و یکی از منابع ارزآوری و اشتغال است، افزود: اگر مصوبه تعهد ارزی از فرش دستباف برداشته شود، میزان صادرات فرش افزایش می‌یابد.

البته این نکته در مورد صادرت فرش قابل‌توجه است که بر اساس شواهد و اظهارنظرهای کارشناسی، بخشی از صادرات بیش از ۲ میلیارد دلاری صادرات در دهه ۷۰ ناشی از بیش اظهاری صادرکنندگان بوده‌اند باوجوداین، شکی نیست که ارزش صادرات فرش ایران در آن دوران چند ده برابر ارزش صادرات فعلی بوده است.

منبع: روزنامه همشهری

اخبار مرتبط

مطالبات تایرسازان از خودروسازان ۶ همت شد

میلاد جانه

رییس مجمع عالی واردات: همه کالاهای ممنوعه وارداتی در بازار هستند

میلاد جانه

پیش بینی قیمت بیتکوین از سوی تحلیل گران

میلاد جانه

کمبودی در حوزه لاستیک خودرو در بازار نداریم

میلاد جانه

افزایش عرضه مسکن به بازار با ابزار مالیات بر خانه‌های خالی

میلاد جانه

تکلیف بنزین در بودجه ۱۴۰۳ روشن شد

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید