سرآمد اخبار
نرخ دلار
اخبار داغارز و طلااقتصادبازارها و خدمات مالی

افزایش نرخ ارز نیما؛ قیمت ارز آزاد را بالا می‌برد

یک اقتصاددان با بیان اینکه الان زمان مناسبی برای افزایش نرخ ارز نیما نیست، گفت: اگر نرخ ارز نیما بالا برود، مسلماً نرخ ارز آزاد افزایش پیدا می‌کند و قیمت اکثر کالاها با این نرخ سریعاً تعدیل می‌شود.

به گزارش فارس؛ آلبرت بغزیان، عضو هیات‌علمی دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی در مورد اختلاف نظرات در حوزه افزایش بیشتر نرخ ارز نیما، با بیان اینکه وقتی نرخ پایه بالا برود نرخ ارز توافقی و آزاد هم بالا می‌رود، اظهار داشت: اصلاً چه دلیلی دارد که نرخ ارز آزاد پایین بماند وقتی شما ارز نیمایی را بالا ببرید.

در حال حاضر من و شما نوعی نمی‌توانیم ارز نیما بگیریم، حتی ارز توافقی هم به صورت شخصی نمی‌دهند. از کجا من باید ارز مورد نیاز را تأمین کنم، طبیعتاً بازار آزاد؛ حالا اگر شما نرخ نیما را بالا ببرید آیا اعلام می‌کنید که من می‌توانم به هر میزان و برای هر کاربردی ارز از دولت بگیرم؟ خیر. پس من حتما باید به بازار آزاد مراجعه کنم.

وی افزود: وقتی نرخ ارز بازار نیما بالا ببرید افرادی که نمی‌توانند از بازار نیما ارز بگیرند وارد بازار آزاد می‌شوند. وقتی هم که می‌خواهند شکاف قیمت را کم کنند، نرخ نیمایی را کم می‌کنند، در حالی که باید بازار آزاد را کاهش دهند. همان‌طوری که رئیس بانک مرکزی گفت، افزایش نرخ ارز باعث تورم می‌شود. رئیس‌کل بانک مرکزی که نسبت به وزیر اقتصاد به حوزه ارز واقف‌تر است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه قرار است، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با هم هم‌فکری کنند و به یک نتیجه برسند، گفت: الان زمان مناسبی برای افزایش نرخ ارز نیما نیست. چرا باید زمانی که بحث درگیری نظامی ایران و اسرائیل مطرح است، ترورهایی اسرائیل انجام داده است و در زمانی که بازار آزاد خود را بالا می‌برد، ما نرخ ارز نیمایی را هم بالا ببریم. اصلاً معلوم نیست این افزایش نرخ ارز به 64 هزار تومان بازار آزاد به خاطر وضعیت جنگی است یا نه.

بغزیان بیان کرد: اگر نرخ ارز نیما هم تغییر کند مسلماً نرخ ارز آزاد افزایش پیدا می‌کند و قیمت اکثر کالاها با این نرخ سریعاً تعدیل می‌شود. اگر سری به مغازه‌ها بزنید می‌بینید که در حال تغییر نرخ هستند؛ بنابراین حتماً تورم ایجاد می‌شود و همین تورم باعث می‌شود دولت کسری بودجه پیدا کند چون خودش هم خریدار کالا و خدمات است.

دستاورد بانک مرکزی در ثبات نرخ ارز باید حفظ شود

وی ادامه داد: ما از زمانی که نرخ ارز را از ۷ تومان افزایش دادیم و به نرخ نیما رساندیم می‌خواستیم فاصله بازار آزاد و دولتی کم کنیم. این نرخی که بانک مرکزی با هر وسیله‌ای مدت‌ها ثابت نگه داشته است و یک دستاورد است، نباید این دستاورد از بین برود.

این تحلیلگر اقتصادی در مورد ایجاد تعرفه منفی با تخصیص ارز ارزان گفت: تعرفه منفی مثل بهره منفی می‌ماند وقتی شما پولتان را در بانک بگذارید و ۲۰ درصد سود بگیرید؛ اما تورم ۳۰ درصد باشد مثل این است که ۱۰ درصد فرد را تنبیه کرد‌ه‌اید که این ۱۰ درصد نرخ بهره منفی می‌شود. در مورد نرخ تعرفه این موضوع صادق است. وقتی شما ارز را ۲۰ درصد ارزان‌تر به فرد بدهید و تعرفه ۱۰ درصد باشد در اینجا تعرفه منفی ۱۰ درصد به نفع واردکننده است.

بغزیان اظهار کرد: هیچ کجای دنیا این کار را انجام نمی‌دهند چون در این صورت واردات تشویق می‌شود اما نمی‌شود این را بهانه افزایش نرخ ارز قرار داد بلکه باید تعرفه را بالا برد. ولی چرا بالا نمی‌بریم، چون کسانی که دسترسی به ارز ارزان و دولتی دارند، از این کانال سود سرشاری می‌برند. چون نظارتی هم نیست که این فرد کالا را وارد می‌کند، به نرخ نیمایی بفروشد.

این عضو هیئت‌علمی ادامه داد: ما تا الان فکر می‌کردیم وقتی به یک کسی ارز ارزان بدهیم کالا هم باید ارزان به دست مردم برسد. شما نرخ ارز را هم بالا ببرید این فرد طمعش زیاد می‌شود و قیمت کالایش را بالا می‌برد. باید افراد متعهد را پیدا کنیم ارز نیمایی دریافت کند و جنس را هم با همین نرخ بفروشد. این همه نهاد نظارتی وجود دارد، اکثر این کالاها هم کالاهای اساسی هستند؛ بنابراین به جای تغییر نرخ ارز، باید نظارت افزایش پیدا کند.

اخبار مرتبط

چرا پسته اینقدر گران است؟ | افت ۵۰ درصدی صادرات پسته

میلاد جانه

رشد 27 درصدی تولید خودروسازها در تیرماه

میلاد جانه

گمرک ایران: صادرات دارو ۱۹ درصد افزایش یافت

میلاد جانه

سناریوهای بنزینی پزشکیان/ برنامه دولت چهاردهم برای بنزین چیست؟

میلاد جانه

آمار عجیب مصرف منابع آب های زیرزمینی در بخش کشاورزی | زنگ هشدار به صدا درآمد

میلاد جانه

مشکلی در توزیع شیر خشک نوزاد وجود ندارد

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید