سرآمد اخبار
اجلاس بریکس
اخبار داغاقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیجهان

گام بزرگ بریکس برای حذف دلار در مبادلات داخلی

در حاشیه اجلاس آتی گروه بریکس در کازان روسیه، سیستم پرداخت جدید بریکس پی (BRICS Pay) نیز رونمایی خواهد شد. این رویداد یکی از نشانه های قطعی از تلاش بریکس برای حذف دلار است و قرار است با ابزارهای دیگری نیز تقویت شود.

به گزارش همشهری آنلاین، امسال اولین سال پس از گسترش بریکس است که اجلاس سران آن از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر در کازان روسیه برگزار خواهد شد؛ همزمان با این اجلاس، سیستم پرداخت جدید بریکس پی (BRICS Pay) رونمایی شده که توجهات زیادی را به خود جلب کرده است و بر تقویت روابط اقتصادی و تجاری بین کشورهای بریکس تاکید دارد.

روسیه که ریاست گروه بریکس را در سال جاری برعهده دارد، از شرکای خود خواسته است تا برای مقابله با فشار سیاسی کشورهای غربی پیش از اجلاس سران بریکس در اواخر ماه جاری، جایگزینی برای صندوق بین‌المللی پول ایجاد کنند.

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه اظهار کرد: سیستم مالی جهانی توسط کشورهای غربی کنترل می‌شود و بریکس که ۳۷ درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد، باید جایگزینی برای آن ایجاد کند.

سیستم پرداختی بریکس پی، به‌عنوان سنگ بنای بالقوه برای پرداخت‌ها در کشورهای مستقل و موفق توصیف می‌شود.

کارشناسان چینی اظهار کردند این ابتکار گزینه‌های پرداخت گسترده‌ای را برای تسویه کالاها و خدمات به کشورهای بریکس ارائه می‌دهد و روابط اقتصادی آنها را مستحکم‌تر می‌کند و همچنین این رویکرد ممکن است به کاهش اتکای بیش از حد به دلار آمریکا، متعادل کردن سلطه دلار، تقویت تنوع مالی و تقویت استقلال اقتصادی در میان اعضای بریکس و فراتر از آن کمک کند.

اخبار مرتبط

شرایط ترخیص خودروهای کارکرده اعلام شد

میلاد جانه

سیگنال انتخابات بر قیمت دلار / بازار ارز به کما می رود؟

میلاد جانه

سیگنال جدید رییس‌کل بانک مرکزی به قیمت دلار/ بازار طلا بلوکه شد

میلاد جانه

تدوین اساسنامه تخصصی بانک‌ها در بانک مرکزی/ پرداخت وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد رونمایی شد

میلاد جانه

تامین ارز واردات از ۳۴ میلیارد دلار گذشت

میلاد جانه

میزان وام ازدواج سال ۱۴۰۳ تعیین شد

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید