سرآمد اخبار
محصولات کشاورزی
اقتصادبازارها و خدمات مالیکشاورزی

یک سوم محصولات کشاورزی بدست مصرف کننده نهایی نمی‌رسد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: حدود یک سوم محصولات کشاورزی به سبب دورریز و ضایعات بدست مصرف کننده نهایی نمی‌رسد، درحالیکه با رعایت اخلاق درست می‌شود.

غلامرضا نوری وزیر جهاد کشاورزی در اولین همایش اخلاق در کشاورزی و غذا با تاکید بر این موضوع که در فرهنگ مصرف باید اخلاق مدارانه رفتار کرد، گفت: حدود یک سوم محصولات کشاورزی بدلیل دورریز و ضایعات بدست مصرف کننده نهایی نمی رسد، درحالیکه با رعایت اخلاق می‌توان بخشی از ضایعات و دورریز را کاهش داد و ناچارا باید بتوانیم فرهنگ مصرف درست را بر مبنای اخلاق طی کنیم.

به گفته او، بنابر آمار یک سوم شکر و ۹۰ درصد روغن مورد نیاز از طریق واردات تامین می شود که با نگاهی به مصرف و الگوی مصرف می بینیم که به طور متوسط ۱.۵ برابر سند ملی امنیت غذایی این ۲ قلم در کشور ما مصرف می شود که این موضوع منجر به هزینه های اضافی تهیه ارز برای واردات می شود و از طرفی هزینه های بالایی را به خانوار متقبل می‌کند.

نوری ادامه داد: مصرف روغن و شکر بیش از نیاز آثاری همچون تشدید بیماری های قلبی و عروقی و دیابت به عنوان پرهزینه ترین هزینه درمانی خانوار را بدنبال دارد، درحالیکه با رعایت اخلاق می توان مصرف را استاندارد کرد. همین موضوع برای منابع آب و خاک هم قابل تعمیم است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: علما عنوان می‌کنند دین از دو عنصر عقلانیت و اخلاق تشکیل شده است، بنابراین ۵۰ درصد دین مربوط به اخلاقیات است.

او با بیان اینکه اخلاق شامل عدالت و کرامت است، گفت: پیامبر اسلام می‌فرماید، برای مکارم اخلاقی مبعوث شده‌ام. حضرت علی فرمودند اگر ترس از جهنم و شوق بهشت نبود، بازهم مکارم اخلاق را پی می‌گرفتم.

وزیر جهاد با بیان اینکه بخشی از اخلاق هم در بخش کشاورزی کاربرد دارد، افزود: عرصه کشاورزی بسیار وسیع است که اخلاق، فرهنگ، امنیت را در بر می‌گیرد و پرداخت به نظامات اخلاقی از ضروریات است.

نوری قزلجه با اشاره به ارتباط انسان با طبیعت، بیان کرد: در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی ارتباطات انسان با انسان و به ویژه در حوزه کشت ارتباط انسان با طبیعت بسیار است، در یک جامعه برای اینکه ببینیم اخلاق مدارانه رفتار کرده یا خیر باید دید برخورد آنها با محیط زیست و منابع پایه تولید چگونه است که براین اساس می‌توان گفت اخلاق در جامعه‌ای اجرا می‌شود یا خیر.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: تمام وظایف عدالت اجتماعی و حق را از کشاورز انتظار داشت چراکه کشاورز هم دارای حقوق اجتماعی بوده که باید مورد توجه باشد. شاید بخشی از چالش‌های اخلاقی و عدالت اجتماعی موجود در حوزه کشاورزی به این موضوع بر می‌گردد.

نوری قزلجه ادامه داد: چالش‌های زیست محیطی فعلی و تغییر اقلیم ویرانگر امروز ناشی از نبود اخلاقیات در عملکرد ما انسان‌ها است.

او گفت: در حوزه سلامت غذایی، تکلیف اخلاقی دیگر فعالان و دست اندرکاران است. ضرورت دارد بر مبنای اخلاق، فرهنگ سازی کنیم. همچنین باید در فرهنگ مصرف اخلاق مدارانه رفتار شود.

اخبار مرتبط

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۲۵ آذر ۱۴۰۲ /جدول

میلاد جانه

سقوط سنگین بورس / ارزش این نمادها با سر زمین خورد!

میلاد جانه

پنج پیش‌بینی مهم از نرخ تورم در سال آینده/ وضعیت بهتر می‌شود یا بدتر؟

میلاد جانه

شرط نداشتن پلاک فعال برای ثبت‌نام خودرو لغو شد

میلاد جانه

افت ۲۹ هزار واحدی شاخص بورس

میلاد جانه

تورم خرداد ۳۶.۱ درصد شد

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید