سرآمد اخبار
صادرات غیر نفتی
اخبار داغاقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالی

شورای عالی صادرات؛ بستری مناسب برای صادرات غیرنفتی

سرپرست امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت درمورد لزوم فعالیت شورای عالی صادرات و تأثیراتش در صادرات غیرنفتی برای فعالان اقتصادی توضیحاتی داد.

محمد رحیمی دبیر ستاد روز ملی صادرات و سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران در رابطه با نحوه انتخاب صادرکنندگان به عنوان منتخبان روز ملی صادرات بیان کرد: مهر، ماه خیلی خوبی برای حوزه صادرات غیرنفتی بود. از آن جایی که ۲۹ مهرماه روز ملی صادرات بود. در این روز، رویداد بسیار مهمی با حضور رئیس جمهور برگزار شد و طبق معمول هر ساله، تعدادی از صادرکنندگان در فرآیند انتخاب شرکت کرده بودند که ۵۵ منتخب در این زمینه داشتیم و این ۵۵ منتخب از بین ۴۰ گروه کالایی و همچنین، از حوزه محصولات دانش بنیان و صادرکنندگان حوزه خدمات فنی مهندسی بودند.

رحیمی اظهار کرد: در مجموع ۵۵ منتخب داشتیم و از این تعداد، ۴ نفر مدال آور بودند و ۳ صادرکننده نیز، به عنوان صادرکننده ممتاز معرفی شده بودند. صادرکنندگان نمونه افرادی هستند که می‌توانند بین یک تا پنج سال به عنوان منتخب معرفی شده باشند؛ به طوری‌که اگر یک صادرکننده به مدت ۵ سال، به عنوان صادرکننده نمونه معرفی شود سال بعد به عنوان صادرکننده ممتاز انتخاب و معرفی خواهد شد.

سرپرست روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: سه شرکت داشتیم که از صادرکنندگان ممتاز ما بودند؛ کسانی که قبلاً و در ۵ دوره به عنوان صادرکننده نمونه ملی انتخاب شده بودند. علاوه بر این، ۴ شرکت داشتیم که شرکت‌های مدال‌آور بوده‌ که ۸ سال پیش از این به عنوان صادرکننده نمونه ملی معرفی شده بودند؛ بنابراین با توجه به این که بعد از سال هشتم، آن‌ها صادرکنندگان مدال آور شناخته می‌شوند, این توجه و توالی سال‌ها، این پیام را دارد که اگر صادرکنندگان در سال‌های بعد هم، موفق شوند و در حوزه صادرات رشد و فعالیتی با جایگاه خوب داشته باشند در این فرآیند قرار می‌گیرند و این طور نیست که مثلاً یک سال، صادرکننده نمونه شده و از این فرآیند حذف شوند.

رحیمی گفت: در صورتی که صادرکنندگان، ویژگی خاصی در رشد صادراتی خود و تأمین بازار‌های جدید صادراتی و شاخص‌های مشخص شده در آیین نامه را داشته و حائز رتبه‌های لازم باشند، می‌توانند برای سال‌های متوالی و طولانی از این امتیاز استفاده کنند.

او با اشاره به وقفه کاری شورای عالی صادرات ادامه داد: شورای عالی صادرات، یک وقفه سه ساله داشت و بعد از این که فعالیت کارگروه شورای عالی صادرات متوقف شد به صورت کارگروه توسعه صادرات، جلساتی برگزار شد. اما شاید آن اثرگذاری را نداشته و علاوه بر این، مصوبات و تصمیمات اثرات لازم را نداشته‌اند و درواقع، از ابتدای دولت چهاردهم این موضوع به صورت جدی پیگیری و دنبال شد و خوشبختانه، فرآیند خوبی را طی کرد.

سرپرست روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت گفت: لزوم برگزاری شورای عالی صادرات و اثرگذاری اش در حوزه صادرات غیرنفتی و فعالان حوزه صادرات و اقتصاد تبیین شده و قرار بر این بود که این شورا به طور مجدد احیا شود و با توجه به این که آقای رئیس جمهور در آیین روز ملی صادرات حضور داشت بر این نکته تأکید و خوشبختانه موافقت کرد که این شورا به صورت مجدد احیا شود و الان مراحل اجرایی‌اش در حال طی شدن است و امیدوار هستیم که بزودی شورای عالی صادرات فعال شود و اثرگذاری خود را در سطح صادرات غیرنفتی و اقتصاد نشان دهد.

سرپرست روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت افزود: در جریان تغییراتی که در مدیریت سازمان توسعه تجارت اتفاق افتاده یکی از سیاست‌هایی که بر آن تمرکز شده این است که تسهیل فرآیند‌های تجاری می‌تواند در سرعت و توسعه صادرات غیر نفتی بسیار نقش‌آفرین باشد و بار‌ها در نشست‌هایی که به مناسبت روز ملی صادرات داشته ایم و در سخنرانی‌های آیین روز ملی صادرات، این نکته موردتوجه قرار گرفته است که فرآیند‌ها باید تسهیل شوند و لازم است تا برخی از قوانین و مقرراتی که مانع این فرآیند هستند بررسی شوند و کاهش پیدا کنند و از بخشنامه‌های خلق‌الساعه و بخشنامه‌هایی که ممکن است به این فرآیند آسیب برسانند کم شود و این تسهیل یک عامل خیلی مهمی است که می‌تواند در حوزه صادرت غیرنفتی نقش بسزایی داشته باشد.

اخبار مرتبط

قیمت روز خودروهای داخلی ۲۱ مرداد ماه | تارا اتوماتیک ارزان شد

میلاد جانه

وزیر صمت: تعرفه واردات خودروی برقی به یک درصد رسید| مردم نگران کیفیت نباشند

میلاد جانه

نرخ تورم مردادماه اعلام شد

میلاد جانه

قیمت انواع سکه و طلا در بازار؛ ربع و نیم سکه چند شد؟ | جدول جدیدترین قیمت ها را ببینید

میلاد جانه

مرحله سوم فروش یکپارچه خودروها در چه شرایطی آغاز می‌شود؟

میلاد جانه

مشکلات خرید قسطی از هایپرهای بزرگ در ایران | دقت کن تا ضرر نکنی!

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید