بازار صادراتی آجیل و میوه های تازه از حوزههای رو به رشد در تجارت جهانی است و ایالات متحده، اسپانیا، مکزیک بیشترین صادرات را دارند و کشورهای خاورمیانه عمدهترین مقاصد صادراتی است.
به گزارش بازار، بازار صادراتی آجیل و میوه های تازه در سال های اخیر با توجه به چند عامل مهم رونق خوبی داشته است که از این عوامل محرک در رونق بازار صادراتی این محصولات می توان به افزایش تقاضای جهانی اشاره کرد؛ در واقع با افزایش تمایل به رژیمهای غذایی سالم و ارگانیک، تقاضا برای آجیل و میوه های تازه افزایش یافته است و لذا اکثر کشورها به سمت خرید محصولات محلی و تازهتر حرکت کرده اند.
عوامل کلیدی رونق بازار صادرات آجیل و میوه های تازه در سال ۲۰۲۳
از سوی دیگر تنوع محصولات از دیگر عواملی است که موجب رونق بازار صادرات آجیل و میوه های تازه در سالهای اخیر شده است به این معنا که با تنوع بالایی که در این بخش ایجاد شده غالبا مصرف کنندگان به دنبال کیفیت هستند به نحوی که به عنوان مثال ایران به خصوص در زمینه آجیل مانند پسته و فندق و محصولاتی مانند زعفران و انار کیفیت بالایی دارد و بسیاری در پی این محصولات هستند.
علاوه بر این عوامل دیگری از سوی کارشناسان عوامل مختلف دیگری در پویایی بازار صادراتی میوه های تازه و آجیل موثر شناخته شده است که از جمله آنها می توان به «توسعه زیرساختهای و مسیرهای تجاری، دستیابی به بازارهای جدید، ورود رقابتی کشورهای صاحب این محصولات به بازارهای جهانی، استفاده از نوآوری ها و بسته بندی ها جذاب و …» اشاره کرد. در کل، با توجه به روندهای موجود، بازار صادراتی آجیل و میوه های تازه دارای پتانسیل بالایی برای رشد در سال های آینده است.
پسته، بادام، سیب و پرتقال؛ در صدر محبوب ترین محصولات صادراتی
گفتنی است در حالی که بازار صادراتی آجیل و میوه های تازه یکی از حوزههای مهم و رو به رشد در تجارت جهانی است، طبق گزارشات جهانی از جمله محصولات محبوب در این حوزه می توان به «پسته، بادام، گردو، و فندق» و همچنین میوه های تازه ای همچون «سیب، پرتقال، زردآلو، و انار» اشاره کرد. از سوی دیگر اصلی ترین مقاصد صادراتی این محصولات نیز شامل «کشورهای خاورمیانه، اروپا، آسیای شرقی (مانند چین و ژاپن)، آمریکا» می شود.
در حوزه صادرات میوه و آجیل داده های آماری نشان می دهد: کشورهای ایالات متحده، اسپانیا و مکزیک برترین های محسوب می شود
بر اساس این گزارش، بازار صادراتی میوه تازه و آجیل در حالی روندی رو به رشد دارد در حوزه صادرات میوه و آجیل داده های آماری نشان می دهد: کشورهای ایالات متحده، اسپانیا و مکزیک برترین های محسوب می شود. به نحوی که آمارها نشان می دهد در سال ۲۰۲۳ ایالات متحده صادراتی به ارزش حدود ۱۵میلیارد دلار رقم زده است و به این ترتیب سهمی ۱۰.۵درصدی از کل صادرات جهانی میوه و آجیل را از آنِ خود کرده است.
همچنین طبق این داده ها اسپانیا با رقم زدن صادراتی ب ارزش ۱۰.۶ میلیارد دلار و دارا بودن سهمی ۷.۵درصدی از این صادرات جهانی در رتبه دوم صادر کننده برتر از منظر ارزش صادراتی قرار گرفته است. همچنین مکزیک ۸.۷ میلیارد دلار صادرات آجیل و میوه در سال ۲۰۲۳ انجام داده است و به این ترتیب سومین صادرکننده بزرگ در این حوزه است.
صادرات ۵.۴ میلیارد دلاری میوه تازه و آجیل ترکیه در سال ۲۰۲۳
این داده های آماری همچنین حاکی از این است که کشورهای «هلند با رقم زدن صادراتی به ارزش ۸.۶ میلیارد دلار، تایلند با ۶.۹ میلیارد دلار، شیلی با ۶.۷ میلیارد دلار، ویتنام با ۶.۲ میلیارد دلار، سرزمین اصلی چین با ۵.۹ میلیارد دلار، پرو با ۵.۵ میلیارد دلار، ترکیه با ۵.۴ میلیارد دلار، آفریقای جنوبی با ۴.۵ میلیارد دلار، ایتالیا با ۴.۳ میلیارد دلار، اکوادور با ۴.۱ میلیارد دلار، بلژیک با ۲.۹ میلیارد دلار و کاستاریکا با ۲.۵ میلیارد دلار» در جایگاه چهارم تا پانزدهم صادرات میوه تازه و آجیل قرار دارند.
نکته قابل تامل اینکه در بین این ۱۵کشور صادر کننده، ویتنام رشدی حدود ۳۴درصد را در صادرات رقم زده است و بعد از آن نیز کشورها تایلند، هلند، پرو و کاستاریکا افزایش صادرات را در سال ۲۰۲۳ نسبت به ۲۰۲۲ به ثبت رسانده اند. در مقابل آن کشور شیلی کاهشی حدودا ۱۷درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۲ رقم زده است.
از سوی دیگر تجزیه و تحلیل این ۱۵ صادر کننده برتر میوه، آجیل و خشکبار در مجموع بیش از دو سوم از میوه های آجیل های صادراتی را در سال ۲۰۲۳ تامین کرده اند که معادل ۶۸.۳درصد از کل صادرات این محصولات می شود.
صادرات ۱۵.۸ میلیارد دلاری خرما، آناناس، انبه و آووکادو در سال ۲۰۲۳
از سوی دیگر در بحث نوع میوه و آجیل صادراتی که بیشترین درآمد صادراتی را در سال ۲۰۲۳ ایجاد کردند برخی محصولات همچون خرما و مرکبات در رده های بالایی صادراتی از نظر ارزش صادراتی قرار دارد. در حقیقت گزارشات جهانی نشان می دهد در سال ۲۰۲۳ یکسری میوه های متفرقه تازه صادراتی به ارزش ۲۲.۶میلیارد دلار به ثبت رسانده است و پس از آن آجیل های متفرقه و مخلوط در رده دوم صادراتی با ارزش حدود ۱۹ میلیارد دلار قرار دارد.
این در حالی است که در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۵.۸ میلیارد دلار خرما، آناناس، انبه و آووکادو راهی بازارهای صادراتی شده است که بیش از ۱۱درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است.
همچنین در این سال مرکبات تازه یا خشک با صادراتی به ارزش ۱۵میلیارد دلار، موز، چنار با ۱۳.۵ میلیارد دلا، انگور (تازه یا خشک) با ۱۱.۵ میلیارد دلار، سیب و گلابی تازه با ۹.۴ میلیارد دلار، نارگیل، آجیل برزیلی و بادام هندی با ۸.۳ میلیارد دلار، گیلاس، هلو، شلیل و آلو با ۸.۶ میلیارد دلار، میوه های بخارپز یا آب پز شده با ۷.۵ میلیارد دلار، خربزه هندوانه پاپایا با ۴.۵ میلیارد دلار، میوه های خشک شامل زردآلو و آلو خشک با ۳ میلیارد دلار، میوه های کنسرو شده با ۲۳۰.۶ میلیون دلار و پوست خربزه یا مرکبات با ۸۶.۴ میلیون دلار» در رتبه های بعدی صادراتی قرار دارند.
گزارشات نشان می دهد: در بحث صادرات آجیل و میوه های تازه در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ میوه های «گیلاس، هلو، شلیل و آلو بیشترین کاهش را داشته اند که به میزان حدود ۹درصد بوده است.