سرآمد اخبار
دکتر سعید سیفی
اخبار شرکت هاصنعت و معدن

دکتر سعید سیفی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر ارشد مسائل راهبردی در نشست روز ملی روابط عمومی و ارتباطات، مطرح کرد: روابط عمومی‌ها در دهه ۱۴۰۰ باید به «مغز دوم سازمان‌ها» بدل شوند

در عصری که فناوری، سیاست و جامعه درگیر تحولات شتابنده و غیرقابل پیش‌بینی‌اند، «روابط عمومی» دیگر نه یک واحد حاشیه‌ای، بلکه بخش راهبردی و موثر در حکمرانی سازمانی به شمار می‌رود.

این دیدگاه، محور اصلی سخنان دکتر سعید سیفی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر ارشد مسائل راهبردی در نشست و کارگاه دو روزه ملی روابط عمومی و ارتباطات در سازمان زمین‌شناسی واکتشافات معدنی کشور بود که با حضور مدیران کل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در استان‌های مختلف کشور و همچنین مدیران روابط عمومی این ادارات و با هدف تدوین برنامه راهبردی یک ساله و پنج ساله برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت.

دکتر سیفی ضمن معرفی ویژگی‌های روابط عمومی دستگاه‌های دولتی تخصصی، پاسخ به سه سوال مهم درباره جایگاه و اهمیت حوزه روابط عمومی در شرایط موجود، تفاوت روابط عمومی در دهه 1400 با دهه‌های گذشته و همچنین وظایف روابط عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با توجه به تکالیف برنامه هفتم پیشرفت و سند تحول سازمان در دوره مدیریت جدید را تشریح کرد.

وی در این نشست، با اتکا به سه دهه تجربه میدانی در حوزه ارتباطات صنعتی و رسانه، تأکید کرد: روابط عمومی در دهه ۱۴۰۰ باید خود را از کارکردهای سنتی رها کند و به «مغز دوم سازمان» بدل شود؛ نهادی تحلیل‌گر، هوشمند، فناورمحور و چندلایه که توان راهبری گفتمان سازمان را در سطح افکار عمومی و نخبگانی دارد.

وی با ارائه نظریه‌ای با عنوان «روابط عمومی در عصر آگاهی ترکیبی»، روابط عمومی امروز را تلفیقی از سه نوع آگاهی دانست: آگاهی انسانی، آگاهی فناوری‌محور و آگاهی زمینه‌ای. در این نظریه، روابط عمومی موظف است شناخت عمیق‌تری از مخاطب، زمینه فعالیت سازمان و ابزارهای فناورانه مانند هوش مصنوعی، داده‌کاوی و تحلیل احساسات را در عملکرد خود لحاظ کند.

به باور سیفی  امروز دیگر «اطلاع‌رسانی» کافی نیست؛ روابط عمومی باید آفریننده معنا، سازنده روایت و حافظ سرمایه اجتماعی باشد و روابط عمومی، امروزه صرفاً صدای سازمان نیست؛ بلکه هوش راهبردی، روایت‌گر اول و قدرت نرم آن است.

از دیدگاه این استاد دانشگاه، آن دسته از مدیران سازمانی که به حوزه ارتباطات با رویکرد قدیمی نگاه می‌کنند یا از نیروهای غیرمتخصص بهره می‌گیرند، نه تنها در تحقق اهداف سازمان ناکام خواهند ماند، بلکه در مسیر تحقق سیاست‌های کلان نظام و منویات رهبر معظم انقلاب نیز دچار انحراف می‌شوند.

یادآور می‌شود که در این نشست، پیشنهاداتی همچون تدوین سند راهبردی روابط عمومی، استفاده از فناوری‌های نوین، ایجاد مرکز تحلیل داده و افکار عمومی و آموزش مستمر نیروهای ارتباطی در دستور کار قرار گرفت.

اخبار مرتبط

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حمایت همراه اول

میلاد جانه

برگزاری مجامع سال‌های مالی 1400 و 1401 بانک آینده

میلاد جانه

رتبه اول بانک رفاه کارگران در فروش املاک مازاد و سهام تحت تملک

میلاد جانه

تولید داده‌های پایه زمین‌شناسی ۱۰ برابر افزایش می‌یابد/ ناترازی آب و بحران فرونشست زمین در کمین کشور

میلاد جانه

پرداخت غیرحضوری بیش از 2.680 میلیارد ریال تسهیلات به بازنشستگان صندوق فولاد توسط بانک رفاه کارگران

میلاد جانه

حضور همراه اول در نمایشگاه کار ایران، فرصتی برای جذب استعدادهای جوان

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید