درحالیکه که قیمت محصولات شوینده اواخر سال گذشته بهصورت رسمی ۲۵درصد افزایش یافت، این روزها باز خبرهایی از افزایش قیمت این محصولات به گوش میرسد. این مورد بهخصوص درباره محصولات شوینده ظروف و البسه چشمگیرتر است.
به گزارش همشهریآنلاین، گزارشهای میدانی رسانهها و همچنین انتشار فیلمی از یکی از شرکتهای پخش محصولات شوینده بیانگر آن است که قیمت مایع ۴لیتری ظرفشویی برخی برندهای معروف تا ۳۵۰هزار تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت مایع لباسشویی ۲.۷کیلوگرمی نیز به حدود ۳۷۰هزار تومان رسیده است.
قیمت پودر دستی لباس به حدود ۷۰هزار تومان افزایش یافته است. قیمت مایع ظرفشویی یک لیتری نیز از ۸۲ هزار تومان به ۸۹ هزار تومان رسیده است.
این درحالی است که انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در روزهای اخیر بارها گران شدن قیمت محصولات شوینده را تکذیب کرده است.
گرانی خیلی بعدتر از مصوبه!
وضعیت بازار با وجود تکذیبهای پیاپی انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران موجب شد تا برای توضیحات بیشتر با حسام بیگدلو، دبیر و عضو هیأت رئیسه انجمن تماس بگیریم. وی بار دیگر در گفتوگو با همشهری تأکید کرد که قیمت محصولات شوینده در روزها و هفتههای اخیر افزایش چراغخاموشی نداشته است و این انجمن درحال حاضر بهدنبال افزایش قیمت محصولات شوینده نیست.
بیگدلو در ادامه با بررسی قیمتهایی که در بازار از برخی برندها اعلام شده است، تصریح کرد: قیمت محصولات شوینده عرضهشده از سوی شرکتها در بازار، خارج از مصوبات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و انجمن نیست.
وی در توضیح برخی قیمتهای جدید که بهعنوان گران شدن قیمت عنوان میشوند، گفت: مصوبات افزایش قیمت که به تأیید سازمان حمایت و انجمن رسیده، برای شرکتها قابل اجراست اما موضوع آن است که برخی از شرکتها به دلایل مختلف ازجمله داشتن شعب متعدد، کند بودن یا رقابت در بازار، قیمتهای محصولات خود را در همان زمان افزایش نمیدهند و بعدتر اقدام به افزایش قیمت میکنند.
برخورد تعزیرات با گرانی غیرمتعارف
عضو هیأت مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران افزود: این موضوع موجب میشود که مصرفکنندگان با قیمتهای جدید مواجه شوند و آن را گران شدن بدون مجوز بدانند درحالیکه هیچ شرکتی بدون مجوز سازمان حمایت و انجمن قیمت را بالا نمیبرد و اگر هم این کار را انجام دهد، تعزیرات و سایر نهادهای نظارتی که مرتب بازار را رصد میکنند با آنها برخورد خواهند کرد و اصلا اینطور نیست که هر شرکتی هر وقت بخواهد بتواند بدون مجوز قیمت محصولات خود را افزایش دهد.
وی همچنین به فیلم منتشرشده از سوی یکی از شرکتهای پخش درباره گران شدن قیمت محصولات شوینده برخی برندها هم اشاره کرد و گفت: اصولا این موارد بهدلیل رقابت بین برندهاست که فقط عنوان میکند محصولی گران شده است. خوب باید گفت که همه محصولات در یکی دو سال اخیر افزایش قیمت داشتند. مهم آن است که این افزایش قیمت غیرمتعارف و بدون مجوز نباشد.
فضای رقابتی سنگین در بازار شویندهها
دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در ادامه به تولید فراوان محصولات شوینده در کشور اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید در صنعت شوینده بیش از ۲.۵برابر نیاز کشور است و مازاد تولید به ۳۰ تا ۴۰ کشور صادر میشود. بازار آنقدر رقابتی است که شرکتها مایل نیستند قیمتها را بدون دلیل افزایش دهند و از قفسههای فروش خارج شوند. با این حال، ممکن است برخی مسائل و رقابتها باعث ایجاد تفاوتهایی در قیمتگذاری شود، اما قیمتها خارج از مصوبات سازمان حمایت و محاسبات مرتبط با کیفیت، هزینه و سود عادلانه نیست.
وی اضافه کرد: طی سالهای گذشته افزایش قیمتها در بخشهای مختلف اقتصادی وجود داشته و افزایش قیمت مواد شوینده به شکل منطقی و در چارچوب مقررات انجام شده است. این موارد توسط مراجع مربوطه بهصورت تک به تک بررسی میشود و همه شرکتها لیست قیمتهای خود را اعلام میکنند تا قیمت آنها کنترل شود. حتی افزایش نیم درصد بیشتر از مصوبه هم مجاز نیست.
قیمت عجیب و غریب برخی برندها
بیگدلو در پاسخ به سؤالی درباره قیمتهای عجیب و غریب در حوزه محصولات شوینده که بعضا با جیب خریداران همخوانی ندارد نیز گفت: هر محصول شوینده براساس فرمول، ارزشگذاری و با درنظر گرفتن سودی عادلانه قیمتگذاری میشود. به هر حال برخی برندها با توجه به کیفیت بالاتر محصولات خود و همچنین برندسازی از همان ابتدا هم قیمت بالاتری داشتهاند و اگر مشتری بخواهد میتواند محصولی ارزانتر را از میان تعداد بیشمار محصولات شوینده که در کشور تولید میشود، خریداری کند.
دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران درباره اینکه آیا انجمن بهدنبال افزایش قیمت محصولات شوینده است یا خیر؟ گفت: انجمن در ۲۰روز گذشته چندبار افزایش قیمت را تکذیب کرده است. اعلام میکنم که درحال حاضر ما بهدنبال افزایش قیمت نیستیم و امیدواریم شرایط هم بهگونهای باشد که نیازی به افزایش قیمت نباشد.
بیبرقی و تعطیلی کارخانهها
بیگدلو همچنین به مشکلات کنونی صنایع شوینده هم اشاره کرد و گفت: صنایع شوینده در حال حاضر با مشکلات زیادی مانند دشواری در واردات و تامین مواد اولیه مواجهند که کار را برای تولیدکننده سخت میکند.
وی با اشاره به موضوع قطعی برق صنایع ادامه داد: قطع برق هم بر مشکلات کارخانهها افزوده و موجب شده است که کارخانههای این صنعت حداقل ۲روز در هفته تعطیل باشند، اما تمام این مشکلات دلیل نمیشود که کارخانهها در فضای رقابتی بسیار سنگین این صنعت بهدنبال افزایش بیرویه قیمتها باشند.
اطلاعیه انجمن صنایع شوینده
انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران نیز بار دیگر خبر افزایش قیمت محصولات شوینده در خرداد ماه را مجدداً تکذیب کرد. این انجمن تأکید دارد که هیچ برنامهای برای تغییر قیمت در دستور کار نیست و تولیدکنندگان همچنان به سیاستهای حمایت از مصرفکنندگان پایبند خواهند بود.
بنا بر اعلام این انجمن، درباره اخبار منتشر شده مبنی بر افزایش قیمت محصولات شوینده در خرداد ماه سال جاری به اطلاع عموم میرساند متاسفانه این نوع اخبار به جهت برهم زدن نظم بازار و بازی با افکار عمومی منتشر شده بود که در همان زمان قویاً تکذیب شد.
این انجمن با هماهنگی و همکاری با نهادهای مربوطه در تمام طول سال و علیالخصوص در ماههای پیک مصرف محصولات با بررسی و نظارت دقیق بر بازار شوینده و بهداشتی کشور از هرگونه خلل در تأمین کالاهای سبد خانوار و افزایش قیمت بیرویه جلوگیری به عمل میآورد.