مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: خرید حمایتی دام از دامدار و توزیع گوشت با قیمت مناسب به مصرف کننده را راهکار تنظیم بازار گوشت دانست.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: زمانی ارز ترجیحی حذف شود، قیمت در داخل افزایش می یابد که در داخل تولید وجود نداشته باشد. درحالیکه اکنون بدلیل فراوانی تولید گوشت در داخل بازار اشباع است.
به عنوان مثال در سال ۱۴۰۱ ارز نهاده های دامی از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۸ هزارتومان تغییر یافت که عدم امکان تامین در داخل موجب شد تا قیمت افزایش معناداری داشته باشد.
به گفته وی، در شرایط کنونی با انباشتگی دام سبک و سنگین در دامداری ها روبرو هستیم و افرادی که در بازار گوشت فعالیت می کنند، دام داخل خریداری کنند و سپس در بازار توزیع کنند جلوی هرگونه افزایش قیمت گرفته می شود. اما سوال اینجاست که آیا چنین اراده ای در بین فعالان بازار گوشت وجود دارد؟
صدردادرس با بیان اینکه تولیدکننده دسترسی به بازار و عرضه مستقیم ندارد، افزود: در تولید دام قیمت بز و بزغاله یا گاوهای ماده نسبت به بره نر و گوساله جوان قیمت پایین تری دارند، اما اثرش در بازار نمی بینیم که در این راستا دستگاه های نظارتی باید وارد میدان شوند و کنترل و نظارتی بر کشتارگاه ها داشته باشند و بحث شناسنامه دار کردن و شناسایی دام را به طریقی اجرا کنند تا گوشت بز به قیمت بره عرضه نشود.
مدیرعامل اتحادیه دام سبک ادامه داد: اگر قرار باشد اجرای حذف ارز ترجیحی گوشت همانند نهاده دامی باشد، اتفاقات بدی در بازار گوشت می افتد، اما اگر با حذف ارز نظارت ها بر بازار گوشت تشدید کند، درجه بندی گوشت کشتارگاه ها و حمایت از دامداران سبک و سنگین انجام دهد و نهاده دولتی در اختیار تولیدکننده قرار بدهد، نوسانی در بازار گوشت شاهد نخواهیم بود.
گفتنی است ارز ترجیحی که به واردات گوشت قرمز طی سال های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ دادند، افرادی که واردات توجیه می کردند حرفشان بر این بود که در راستای تنظیم بازار این کار انجام می دهند، اما متاسفانه در سال ۱۴۰۳ به رغم روند کاهشی قیمت دام شاهد افزایش قیمت گوشت بودیم و واردات گوشت هم نتوانست این امر را کنترل کند که براین اساس بحث تنظیم بازار منتفی است.
وی گفت: گوشت منجمد وارد کشور می شود و قرار است مقدار بیشتر شود، اما صف های طولانی در جلوی فروشگاه های زنجیره ای ایجاد می شد، درحالیکه ۲۲۸ هزارتن گوشت وارد شد که عمدتا در تهران توزیع شد، هرچند مقادیری در البرز، قم، مشهد و چند شهرستان دیگر توزیع شد اما دائمی نبود و تنها تهران توزیع مستمر بود که با این وجود گوشت تنظیم بازار بدست تمامی اقشار آسیب پذیر نرسیده است؛ بنابر این هدف تنظیم بازار و دسترسی اقشار آسیب پذیر محقق نشده است چراکه بخش اعظم گوشت تنظیم بازار خارج از شبکه توزیع شده است که براین اساس باید دولت بدنبال راهکارهایی رود که گوشت داخل با قیمت مناسب بدست مصرف کننده برسد.