سرآمد اخبار
حوادثهمه اخبار

۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی قربانی زلزله

عصراقتصاد: روز جمعه ۱۷ آبان ماه ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه و ۳ ثانیه بامداد زلزله‌ای با مقیاس ۵.۹ ریشتر آذربایجان شرقی به‌ویژه بخش‌هایی از ترکمانچای در میانه و بخش‌هایی از شهرستان سراب را لرزاند. برخی پایگاه های خبری مدعی شده اند که مرکز این زلزله در استان گیلان، شهر تونکابن بوده که در قزوین نیز احساس شده است. زلزله ای نیز حوالی ساعت ۲:۲۰ بامداد جمعه بخش‌هایی از استان زنجان را لرزاند. این زمین لرزه در همه شهرستانهای استان زنجان احساس شد.

مرکز ژئوفیزیک در گزارش مقدماتی زمین‌لرزه بزرگی آن را ۵٫۹ ریشتر ، محل وقوع زلزله را استان آذربایجان شرقی – حوالی ترک اعلام کرد که ده‌ها روستا زلزله شدید را احساس کردند و بخشی از منازل روستاییان تخریب شد. افزون بر تخریب حدود دو هزار منزل مسکونی، ۶ نفر بر اثر زلزله جان باختند و ده‌ها نفر نیز زخمی و صدها دام نیز بر اثر زلزله تلف شدند. به دنبال وقوع زلزله، دستگاه‌ها و نهادهای مسئول و فعال در حوزه مدیریت بحران وارد عمل شدند. وزارت کشور، ستاد مدیریت بحران کشور، اورژانس، هلال احمر، نیروی انتظامی، استانداری آذربایجان شرقی و فرمانداری‌های تابعه از جمله نهادهایی بودند که به دنبال وقوع زمین لرزه اقدامات خود را آغاز کردند. ارتش نیز از آمادگی یگان‌های خود برای کمک و آماده‌باش بیمارستان‌های خود در منطقه خبر داد.
حسن روحانی رییس جمهوری در تماس تلفنی با استاندار آذربایجان‌شرقی در جریان آخرین وضعیت زلزله‌زدگان شهرستان میانه قرار گرفت و جان باختن تعدادی از هموطنان را در این زلزله تسلیت گفت. همچنین پس از اخذ گزارش استاندار آذربایجان شرقی دستوراتی درباره امدادرسانی به مناطق زلزله زده صادر کرد.
روزگذشته و با گذشت یک روز از وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در آذربایجان شرقی، خبرها از اسکان همه زلزله‌زدگان و تداوم امدادرسانی به اهالی منطقه حکایت داشت و دستگاه های خدمات رسان فعال بودند.

پیگیری مشکلات کارگری مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی

روزگذشته در دیدار رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با  میرهادی قره سید رومیانی معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها و نماینده ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص آخرین وضعیت کمک رسانی به زلزله زدگان آذربایجان شرقی گفت‌وگو شد و موضوع پیگیری مشکلات کارگری این استان نیز مورد تاکید قرار گرفت.

فرماندار سراب: مساجد و مدارس روستاهای زلزله‌زده برای اسکان آماده است

فرماندار سراب گفت: با هماهنگی ستاد بحران آذربایجان‌شرقی، تمام مساجد و مدارس روستاهای زلزله‌زده شهرستان برای اسکان مردم آماده شده است.
ایرج ثقفی افزود: بر این اساس مساجد و مدارسی که از استحکام لازم و کافی در برابر زمین لرزه های احتمالی برخوردار هستند شناسایی شده و در صورت لزوم روستاییان زلزله زده در این اماکن اسکان داده می شود.
وی اظهار کرد: در کنار این اقدام، چادرهای اسکان موقت نیز در کنار روستاهای زلزله زده آماده شده که در آنها امکانات رفاهی اولیه، وسایل گرمایشی و تغذیه ۷۲ ساعته نیز مهیا است.
ثقفی مجموع صدمه دیدگان زلزله در شهرستان سراب را  ۱۷۸ نفر اعلام و اضافه کرد: این تعداد تاکنون به مراکز درمانی و بیمارستانی شهرستان مراجعه کرده اند که دلیل اصلی مراجعه اغلب آنها ترس و دلهره حاصل از زمین لرزه بوده است.
وی با اشاره به اینکه در زلزله اخیر تعداد ۲۵ روستای شهرستان سراب آسیب دیده و خرابی و ریزش ساختمان داشته است، گفت: در همان ساعات اولیه زلزله اقداماتی برای آواربرداری انجام شده که در مرحله اول ساختمان های دارای سکنه شناسایی شده و تعدادی از این اماکن که شاید در جریان پس لرزه ها دچار حادثه شوند، تخلیه شد تا برای آواربرداری و بازسازی آماده شوند.
ثقفی با بیان اینکه در این زلزله تعداد ۲۰۰ دام سبک و سنگین زیر آوار مانده بود، از دفن بهداشتی لاشه های آنها با هماهنگی دامپزشکی استان خبر داد.
وی با تاکید بر اینکه آواربرداری و ساماندهی واحدهای مسکونی و دامی در معرض خطر در اولویت ستاد بحران شهرستان قرار دارد، اظهار کرد: در این راستا تعداد ۲۵ دستگاه لودر و کمپرسی از شهرهای معین سراب درخواست شده است تا در روزهای آینده با جدیت تمام به موضوع آواربرداری و ساماندهی وارد شویم.

تخریب ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی در زلزله آذربایجان‌شرقی

محمدباقر هنربر مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی گفت: زمین لرزه بامداد جمعه گذشته در میانه به ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی روستایی خسارت وارد کرده است. یک هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در ۴۰ روستای شهرستان میانه و ۶۰۰ خانه در ۲۰ روستای شهرستان سراب در این حادثه تخریب شده است.
وی افزود : تاکنون حدود یک هزار خانواده در این دو شهرستان اسکان موقت شده اند.
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی با اشاره به ثبت ۲۲۸ پس لرزه تا ساعت ۶ صبح شنبه، از اهالی این مناطق خواست تا عادی شدن شرایط در بیرون از خانه ها حضور داشته باشند و موارد ایمنی را رعایت کنند.

۱۵ واحد صنفی در منطقه زلزله‌زده آسیب دیدند

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: ۱۵ واحد صنفی در روستاهای بخش کندوان و ترکمنچای میانه در اثر زلزله بامداد جمعه گذشته از ۵ تا ۷۰ درصد آسیب دیده‌اند.
حبیب امین‌زاده، با بیان اینکه این تعداد واحد صنفی آسیب دیده از بین ۶۰۰ واحد موجود در بخش های کندوان و ترکمنچای است، افزود: کارشناسان این سازمان از همان لحظات اولیه وقوع زمین لرزه در شهرستان میانه، اقدام لازم را نسبت به ارزیابی وسعت خسارت ها و نیازهای اولیه انجام دادند.

زلزله آسیبی به بناهای تاریخی وارد نکرده است

مدیرکل میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی گفت: براساس ارزیابی‌ ها و گزارش‌ های رسیده، زلزله خسارتی به بناهای تاریخی آذربایجان‌شرقی وارد نکرده است.
مرتضی آبدار گفت: با توجه به شدت قابل توجه زلزله و اهمیت آثار و بناهای تاریخی شهرستان های واقع در مرکز و همسایگی کانون زلزله، از اوایل صبح جمعه کارشناسان میراث فرهنگی و عوامل یگان این اداره کل اقدام به پایش و بررسی ابنیه تاریخی نمودند خوشبختانه، گزارش‌ه­ای رسیده حاکی از آن است که آسیبی به بناهای تاریخی آذربایجان شرقی وارد نشده است..

هیچ کدام از زلزله زدگان مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند

میراحد حسینی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی، اظهار کرد: پیش از این معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که کارگرانی که در اثر زلزله واحدهای آنان آسیب دیده‌اند بلافاصله تحت حمایت بیمه بیکاری قرار گرفته و مقرری به آنان پرداخت می‌شود؛ ولی بعد از بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد که هیچ کدام از جان باختگان شامل این شرایط نبودند.
وی ادامه داد: همچنین اگر کارخانجاتی به دلیل خسارت تعطیل باشند در این صورت کارگران می توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند؛ ولی خوشبختانه آسیب‌هایی به کارخانجات این مناطق وارد نشده است.
وی عنوان کرد: اگر کارگری مصدوم شده و دارای گواهی پزشکی باشد، هزینه‌های آن ها از طریق سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.
حسینی خاطرنشان کرد: کمک های لازم به زلزله زدگان از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان انجام می‌شود و بسته‌های غذایی را در بین زلزله زدگان توزیع خواهیم کرد.

فعالیت همه شعب بانک‌ها در مناطق زلزله‌زده

علیرضا قیطاسی دبیرکل شورای هماهنگی بانک‌های دولتی با بیان اینکه ساختمان هیچ شعبه و باجه‌ بانکی در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی آسیب ندیده است، گفت: همه شعب و باجه‌های بانک‌ها در این مناطق آماده خدمات رسانی هستند.

تسهیلات صندوق روستاییان و عشایر برای زلزله‌زدگان

محمد نظری (مدیرعامل صندوق روستاییان و عشایر آذربایجان شرقی) گفت: مدیرعامل صندوق روستاییان و عشایر تاکید ویژه‌ای بر حمایت از آسیب‌دیدگان زلزله اخیر آذربایجان شرقی دارند. بر این اساس ما پیشنهاداتی را در جلسه‌ای که با حضور نماینده ویژه وزیر تعان، کار و رفاه اجتماعی در امور زلزله‌زدگان برگزار شد، ارائه دادیم که به احتمال قریب به یقین مورد قبول قرار می‌گیرد.
او درباره کم و کیف این پیشنهاد گفت: در نظر داریم برای افراد تحت پوشش صندوق بیمه روستاییان و عشایر بابت بازسازی خانه‌هایی که بر اثر زلزله دچار آسیب شده‌اند، تسهیلاتی پرداخت کنیم.
نظری ادامه داد: همچنین یکی از پیشنهادات ما این است که این ماه مستمری مستمری‌بگیران این صندوق در مناطق زلزله‌زده زودتر پرداخت شود و همچنین در نظر داریم جای یک ماه مستمری دو ماه مستمری به صورت بلاعوض پرداخت کنیم.
به گفته او؛ معافیت یک ساله حق پرداخت بیمه در روستا‌های ورنکش و ورزقان پیشنهاد دیگر این صندوق است که امیدواریم مورد قبول واقع شود.

پرداخت خسارت زلزله غرب کشور با حذف تشریفات معمول

غلامرضا سلیمانی رییس کل بیمه مرکزی اظهار داشت: در کمترین زمان ممکن و باحذف تشریفات معمول زیان های ناشی از حادثه بیمه گذاران عزیز پرداخت خواهد شد.

دادگستری استان آذربایجان شرقی با تمام توان به زلزله زدگان کمک کند

رئیس قوه قضاییه ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان زلزله آذربایجان شرقی از تمامی مسئولان و دستگاه های استانی به ویژه دادگستری استان آذربایجان شرقی خواست تا با بسیج امکانات از تمام توان خود برای تامین امنیت و کمک به رفع گرفتاری و کاهش مشکلات حادثه دیدگان استفاده کنند.

دستور فرمانده کل سپاه برای کمک به زلزله‌زدگان

در پی وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در شهرستان میانه و تشکیل قرارگاه شهید باکری برای مدیریت و دستور فرمانده کل سپاه برای کمک به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی ساماندهی خدمات امدادی سپاه، سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه از دستور ویژه سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرماندهان نیروی زمینی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و معاون آماد و پشتیبانی سپاه برای کمک به مردم غیور و ولایتمدار استان آذربایجان شرقی در مناطق زلزله زده خبرداد.

آمادگی حوزه‌های علمیه برای خدمت به زلزله‌زدگان

آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در پیام‌های جداگانه‌ای ضمن تسلیت جان‌باختگان زلزله اخیر شمال غرب کشور به مدیر حوزه علمیه و نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی، آمادگی حوزه‌های علمیه، طلاب و روحانیان جهت خدمت‌رسانی به آسیب دیدگان این حادثه را اعلام کرد.

خدمات امداد و نجات و تغذیه اضطراری در مناطق زلزله زده ادامه خواهد داشت

علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر در حاشیه بازدید از روستای زلزله زده ورنکش شهرستان میانه اظهار کرد: امدادگران و نجاتگران هلال احمر در کنار مردم مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی تا لحظه ای که به خدمات آنان نیاز باشد، حضور خواهند داشت و امیدواریم که با سرعت این مرحله اضطراری و طوفانی طی شود و بتوانیم با برنامه ریزی لازم با یاری خدا مشکلات را مردم روز به روز کاهش دهیم.

کمک به زلزله زدگان در اختیار مراجع رسمی قرار گیرد

در این میان سرهنگ محمد اقبالی رئیس پلیس فتا استان البرز از مردم خواست برای پیشگیری از تخلفات و سوءاستفاده کلاهبرداران، کمک های خود را فقط در اختیار دستگاه های متولی قرار دهند چرا که در  چنین شرایطی افراد سودجو و کلاهبردار با ایجاد صفحات جعلی در شبکه های اجتماعی با عناوین فریبنده و وابسته به موسسه های خیریه و قرار دادن شماره حساب و نشانی جعلی سعی در جلب اعتماد و کلاهبرداری از مردم را دارند. بنابراین هموطنان برای هرگونه واریز کمک های مالی خود به زلزله زدگان شهرهای شمال غربی کشور،  فقط از طریق مراجع ذیصلاح که توسط رسانه ها و خبرگزاری های رسمی اعلام شده، اقدام و از پرداخت های اینترنتی در این گونه صفحه ها خودداری کنند.

سفارت فرانسه با آسیب دیدگان زلزله آذربایجان شرقی ابراز همدردی کرد

سفارت فرانسه در تهران در توئیتی به خانواده های قربانیان زلزله آذربایجان شرقی تسلیت و با بازماندگان و آسیب دیدگان این حادثه، ابراز همدردی کرد.

امیر کویت زلزله میانه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت

امیر، ولیعهد و نخست وزیر کویت روزگذشته با ارسال پیام های جداگانه ای کشته و زخمی شدن شماری از مردم در زلزله شهرستان میانه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفتند .

اخبار مرتبط

راه‌اندازی سامانه پاسخ سریع زلزله در برخی شهرها

میلاد جانه

وقوع زلزله ۵.۵ ریشتری در باکو، استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی

میلاد جانه

فوری/ زلزله 5.5 ریشتری فارس را لرزاند

میلاد جانه

فوری/ زلزله نسبتا شدید در اهواز

میلاد جانه

کرمانشاه لرزید

میلاد جانه

تهران لرزید

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید