سرآمد اخبار
رئیس جمهورهمه اخبار

رئیس‌جمهور: کرونا، تحولات زیادی ایجاد کرد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما به این زودی به شرایط قبل از کرونا نمی‌توانیم برگردیم، گفت: امروز زندگی ما محدودتر و بخشی از زندگی ما مجازی شده است و این را مردم کشور باید باور کنند.

رئیس‌جمهور صبح امروز(شنبه) در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا اظهار داشت: هفته جاری را باید به نام امام راحل بنامیم.

این هفته هم سالروز رحلت آن بزرگوار است و هم روزی است که مردم برای حفظ جان امام فداکاری کردند. در ۱۵ خرداد مردم با قیام‌شان در شهرهای مختلف قم، تهران، ورامین و شهرهای دیگر هم قیام کردند، هم فداکاری کردند و هم کشته‌ها و شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب اسلامی کردند. شاید اگر آن حرکت مردمی نبود احتمالا جان امام در خطر قرار می گرفت یا برای مدت طولانی ممکن بود امام را در حصر نگاه دارند.
وی عنوان کرد: امام عزیز و بزرگوار ما ۱۶ سال یعنی از سال ۴۱ تا ۵۷ رهبری یک نهضت و انقلاب مردمی بزرگ را بر عهده گرفت و در این رهبری انقلاب را به پیروزی نهایی رساند.

این یک کار مهم امام است که پرچمداری یک نهضت را داشته و رهبری کرده و با همه مشکلات و فراز و نشیب‌ها این انقلاب و نهضت را پیروز کرده که کمتر در تاریخ ایران سراغ داریم. نهضت‌ها و انقلاب‌هایی بوده است اما اینکه یک نهضت به صورت کامل به پیروزی برسد خیلی کم در تاریخ می‌بینیم و لااقل در سده‌های اخیر کمتر مشاهده می‌کنیم اما امام این کار را کرد.‌
رئیس‌جمهور تصریح کرد: کار دوم امام این بود که در برابر تجاوزی که به کشور انجام‌گرفته بود و تمامیت ارضی و استقلال ما در معرض خطر قرار داشت، به خوبی مدیریت کردند.

یعنی در هشت سال دفاع مقدس، امام توانست یک دفاع پیچیده و سخت هشت ساله را آن هم نه در برابر عراق بلکه تقریبا در برابر تمام قدرت های جهانی رهبری کند و به پیروزی برساند. امام حکومت اسلامی و همه نهادهای حکومت اسلامی را در همان سال‌های اولیه تشکیل داد. شاید بتوان تعبیر کرد امام در سال ۵۸ و از روز حضور مردم پای صندوق آراء که به جمهوری اسلامی رای دادند و اسفند همان سال که انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام شد، این اقدام را انجام داد. تمام نهادهای مهم را امام در همان سال اول تشکیل دادند و نهادهای اصلی نظام را با رای مردم و با اتکا به آراء مردم انتخاب کردند.
روحانی اضافه کرد: پس امام برای نجات کشور از استبداد و استعمار انقلاب را به پیروزی رساند و برای نجات کشور از اشغال و تجاوز، دفاع ملی و دفاع هشت ساله را به پیروزی رساند و برای تشکیل نظام اسلامی همه نهادهای لازم را با رأی و نظر مردم استقرار بخشید. امروز ۳۱ سال از رحلت امام می‌گذرد و الحمدلله مردم ما همان عشق به امام و پیروی از راه و مسیر امام را ادامه دادند و مقام معظم رهبری به عنوان خلف صالح ایشان همان پرچم را با همان صلابت بر دوش نگاه داشتند و ملت ما در برابر انواع توطئه‌ها ایستادگی کردند و به حمدالله به پیروزی رسیدیم.
وی در رابطه با مسأله کووید-۱۹ و ویروس کرونا تاکید کرد: این مسائل همچنان به عنوان مسأله اصلی و مهم در کشور ما بروز و ظهور دارد. این ویروس موجب تحولات بسیار زیادی در مسائل سیاسی، اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی شد و کار عظیم و بزرگی را در دوران کرونا و پسا کرونا مشاهده می‌کنیم. بسیاری از قواعدی که در دنیا مورد اعتماد جهانی بود، همه را به یک نحوی زیر علامت سوال قرار داد. مسأله مرزها که در دنیا بسیار کمرنگ شده بود و بسیاری از اتحادیه ها اصلا مرزی نداشتند، را پررنگ کرد. مهاجرت و سفر که امر ساده، طبیعی و معمولی شده بود را تغییر داد و امروز ما با شرایط جدیدی در دوران کرونا و پس از کرونا مواجه هستیم و شاید این روند برای سال ها هم ادامه پیدا کند.‌
رئیس‌جمهور اضافه کرد: زندگی ما محدودتر و بخشی از زندگی ما مجازی شده است. مردم ما باید باور کنند ما به این زودی نمی توانیم به آن شرایط قبل از کرونا برگردیم.‌ مردم اگر فکر می کنند ۱۵ روز، یک ماه یا دو ماه دیگر به شرایط دی ماه سال گذشته بر می‌گردیم، این چنین نیست. ما ممکن است برای مدت طولانی لازم باشد سبک زندگی را عوض کنیم و باید محدودیت‌ها را بپذیریم. ناچار هستیم بخشی از زندگی ما به فضای مجازی برود و از فضای حقیقی خارج شویم. ما به این زودی‌ها نمی‌توانیم وقتی همدیگر را می‌بینیم به هم دست بدهیم.
روحانی بیان کرد: اینکه وزیر بهداشت اظهار نگرانی می‌کند مبنی بر اینکه در برخی نقاط کشور فکر می‌کنند آداب و رسوم گذشته به زودی می‌تواند حاکم شود، اشتباهی است که امکان دارد سرنوشتِ سلامت کشور را تحت تاثیر و در معرض خطر قرار دهد. اینکه مانند گذشته عده‌ای دور هم بنشینیم و گُل بگوییم و گُل بشنویم را باید برای مدتی ترک کنیم و اجتماعات باید کوچک و با فاصله باشد. اگر کسی مبتلا به این ویروس شد باید به او بگوییم خود را در خانه یا نقاهتگاه و بیمارستان قرنطینه کند.
وی با تاکید بر اینکه اتفاقا این دوران از اسفند و فروردین ماه سخت‌تر است، گفت: در آن دوران بیشتر با افرادی مواجه می‌شدیم که تمام علائم ظاهری تنگی نفس و سرفه را داشتند اما اکنون شکل عوض شده و عملا تعداد مبتلایانی که کشف می‌کنیم رقم‌شان بالا می‌رود و به محض اینکه تست را انجام می‌دهیم خودش هم باورش نمی‌شود و می‌گوید نکند دستگاه اشتباه کرده است. بنابراین کار سخت‌تر شده است بنابراین باید از دوست و اقوام خود که در ظاهر علامت هم ندارد و تنها نشانه همان تست است، فاصله بگیرید.
رئیس‌جمهور افزود: با این حال خیلی چیزها در جامعه ما در حال تغییر و تحول است و این هم طبیعی است. برای مثال در قهرمان داشتن، اقشاری از جامعه قهرمان ساز بودند و این قهرمانی اکنون در کادر پزشکی و کادر درمانی چرخش کرده است و امروز فداکاران ما در قدم اول آنهایی هستند که در بیمارستان ها فداکاری و ایثار می کنند. هیچ وقت در جامعه ما نبوده که دبستان و دبیرستان و دانشگاه چند ماه تعطیل باشد، طبیعی است مردم برای تحصیل و علم و دانش فرزندانشان نگران باشند.
روحانی تصریح کرد: بنابراین ناچار هستیم در امر تحصیل بخشی را مجازی، بخشی را حقیقی کنیم و لازم است بیشتر دقت کنیم و شرایط کاملا متفاوت شده است اما در عین حال با همه اوضاع، القای ترس، اضطراب و عدم قطعیت نسبت به آینده زندگی به عقیده من مفید به نظر نمی‌رسد و ما باید تصمیم را بر این مبنا بگیریم که با ویروسی قرار است ماهها زندگی کنیم، یک زندگی توام با احتیاط کامل یعنی این ویروس هست و نمی‌توانیم بگوییم یک هفته دیگر از بین می‌رود. ‌
وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه واکسن و داروی قطعی برای این ویروس وجود ندارد این ویروس در حال چرخش است. در این استان می رود و از این استان خسته می شود و به استان بغلی می رود و از آن استان دوباره دوره سفرش به سر می آید و به استان بعدی می‌رود و می‌بینید نوع شیوع و حرکت این ویروس داخل کشور و هم سراسر جهان حرکت خاص و ویژه‌ای است‌.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در این شرایط سامان دادن به زندگی و اقتصاد مردم از مسائل بسیار مهم است، گفت: در آماری که امروز اعلام شد در بخش تولید دچار تفاوت فاحش در اسفند و فروردین نیستیم و بخش تولید ما فعال بوده است اما در بخش خدمات داریم این فاصله را می‌بینیم. متاسفانه یا خوشبختانه ایامی که با این ویروس مواجه شدیم روزهای خاصی برای ما بود. یک دوره آن شب عید و یک دوره آن ماه مبارک رمضان بود و اکنون هم در شرایط تابستان هستیم و در تابستان هم همیشه سفر و زیارت رفتن به اماکن طبیعی است و اینها شرایط ما را سخت‌تر می‌کند. ما نمی‌خواهیم بگوییم سفر ممنوع باشد. با کرونا باید با احتیاط کامل زندگی کنیم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

سخنگوی وزارت بهداشت: ۲۰۴۳بیمار جدید کرونا شناسایی شد

زینب یزدانی

رئیس جمهور: اجازه ندهیم فشار تحریم برای تامین ارز باعث افزایش قیمت‌ها شود

زینب یزدانی

شمار جانباختگان کرونا در کشور از ۴۴ هزار نفر گذشت

زینب یزدانی

کرونا جان ۳۳۷ نفر دیگر را در ایران گرفت

زینب یزدانی

رکورد مرگ روزانه کرونا در ایران به ۴۵۹ نفر رسید

زینب یزدانی

رکورد جدید جانباختگان روزانه کرونا در کشور به ۲۷۹ نفر رسید

زینب یزدانی

دیدگاهتان را بنویسید