سرآمد اخبار
هتل‌های کپسولی
گردشگری و میراث فرهنگی

میزبانی از گردشگران در هتل‌های کپسولی

نمونه اولیه هتل‌های کپسولی که کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی وارد کشور کرده است، صبح دیروز با حضور علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، رونمایی شد.

به گزراش روابط عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، این مدل از هتل‌های کپسولی قرار است تحت نظارت کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی در استان‌های کشور به‌عنوان شکل جدیدی از مراکز اقامتی مورد استفاده قرار گیرد.
علی‌اصغر مونسان در این بازدید گفت: این یک خبر و اتفاق خوب است، استفاده از این مدل از محل‌های اقامتی، می‌تواند به‌عنوان شکل جدیدی از اقامتگاه‌ها در حوزه گردشگری استفاده شود.
او افزود: یکی از مزایای این اماکن اقامتی، این است که باعث تحول در اکوکمپ‌ها خواهد شد و به‌عنوان یک محل اقامتی مناسب و بصرفه می‌تواند در اماکنی مانند فرودگاه‌ها، پایانه‌های مسافربری، راه‌آهن و… در اختیار گردشگران قرار گیرد.
در حاشیه این مراسم که با حضور ولی تیموری معاون گردشگری کشور، حسین اربابی، مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی برگزار شد، هادی سجادی‌راد، مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهان‌گردی و اتومبیلرانی گفت: این مدل از هتل‌های کوچک و کم‌جا قرار است به‌عنوان شکل جدیدی از محل‌های اقامتی در خدمت گردشگری کشور درآید.
او عنوان کرد: در فاز اول قرار است ۲۰۰ دستگاه از این هتل کپسولی‌ها در شهرهای مختلف از جمله تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز راه‌اندازی شود تا به‌عنوان یک محل اقامت و استراحت کوتاه‌مدت برای گردشگران مورد استفاده قرار گیرد.
سجادی‌راد افزود: اقامت در این هتل‌های کپسولی تابع قوانین مرتبط با اقامت در سایر اماکن اقامتی است.

سوغات ژاپن

شاید تا امروز با این گونه از اقامتگاه‌ها برخورد نکرده باشید اما جالب است بدانید که این نوع اقامتگاه های کپسولی محبوبیت بسیار زیادی در ژاپن دارد و این استقبال به اندازه‌ای زیاد بوده است که در سایر کشورها نیز در حال گسترش است. ژاپنی‌ها همیشه به سخت کوشی و تلاش بسیار شهرت داشته اند و شاید این ویژگی آن ها موجب شده تا ایده ساخت این نوع اقامتگاه ها را ارائه کنند. این هتل‌ها و اقامتگاه‌ها دارای اتاق‌های کوچک و ارزان‌قیمت کپسولی شکلی می باشد که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. اغلب کسانی که از این هتل‌ها استفاده می‌کنند مردانی هستند که نیاز به امکانات خیلی لوکس ندارند و معمولا اقامتی یک‌شبه و ارزان‌قیمت را می‌خواهند تجربه کنند.
به نوشته سایت آژانس مسافرتی «الی‌گشت»، اولین کسی که این نوع از اقامتگاه‌های کپسولی را طراحی کرد معماری به نام «کیشوکوروکاوا» بود که در سال ۱۹۷۲ برج کپسولی ناکاگین را که از آپارتمان‌ها و دفاتر کاری کوچک ساخته شده بود، معرفی کرد. هدف او از ارائه چنین ایده‌ای استفاده بهینه از حداقل فضای ممکن برای ارائه حداکثر امکانات است. اولین هتلی که به شکل کپسولی طراحی شد به نام «هتل کپسولی اوساکا» در سال ۱۹۷۹ در شهر اوسکای ژاپن بود. این نوع از هتل‌ها امروزه به دلیل استقبال فراوانی که از آن ها می‌شود، در سایر شهرهای بزرگ ژاپن مانند توکیو، کیوتو و ناگویا نیز وجود دارد و اغلب در شهرهای بزرگ برای اسکان دادن به کارمندان قرار گرفته است و تمامی امکانات را در طول شب برای آنها فراهم می کند.

آداب اقامت کپسولی

زمانی که وارد این اقامتگاه ها می‌شوید قفسه هایی با کلید به شما تحویل داده می شود که می‌توانید وسایل شخصی خود را داخل آن ها قرار دهید. همچنین شما می بایست در هنگام ورود کفش های خود را درآوردید و در قفسه مخصوص قرار دهید و به علت جلوگیری از آلودگی در فضای هتل، از دمپایی‌های مخصوصی که در نظر گرفته شده است، استفاده کنید. ابعاد این کابین‌ها به اندازه دو متر در یک متر و بیست و پنج سانتی متر است و برای اقامت یک نفر در نظر گرفته شده است. امکانات مضاعف ارائه‌شده در هر یک از این کپسول‌ها بر اساس نوع هتل متنوع است. برخی از این کپسول‌ها امکانات و تجهیزاتی تلویزیون، شارژر، اینترنت بی‌سیم، آیینه، ساعت زنگ‌دار، رادیو،کنترل نور ودما و حتی شیب تشک دارند تا مهمانان بتوانند خوابی راحت را در این کپسول ها تجربه کنند. امکاناتی از قبیل سرویس بهداشتی و حمام در این هتل‌ها به صورت مشترک باستو برخی از آن ها دارای سونا، جکوزی و رستوران نیز هستند که مهمانان می‌توانند از آنها استفاده کنند.

برداشت آزاد از ایده ژاپنی

اکنون دیگر این نوع هتل‌ها فقط در ژاپن به چشم نمی‌خورد بلکه در کشورهایی مثل سنگاپور، چین، تایوان و کشورهای اروپایی مثل اسپانیا و آلمان نیز وجود دارند. هتل‌های کپسولی مخصوصا در کشورهای مختلف تنوع زیادی دارند: از اقامتگاه های کپسولی در ارتفاعات کوه‌های اسکرید در پرو گرفته تا اتاق‌های کپسولی در نزدیکی موزه‌های جنگ‌های آلمان که به هتل‌های لوله ای معروفند وممکن است یک یا دو تخته نیز باشند. حتی پارس نیز که به گران‌قیمت بودن هتل‌ها شهرت دارد، اخیرا به سمت این هتل‌های کپسولی گرایش پیدا کرده تا بتواند جای خالی اقامتگاه‌های مقرون به صرفه را نیز پر کند. تفاوت این هتل‌های کپسولی با اقامتگاه های کپسولی در ژاپن این است که از مزیت‌ها و امکانات داخلی آن فراتر رفته‌اند و دارای منظره‌ای ایده‌آل با چشم اندازی به رودخانه سن است.

اخبار مرتبط

سفر به ۳۲ کشور بدون ویزا شد

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید