سرآمد اخبار
تجارت ایران
تولید تجارت

جزییات تجارت ایران با کشورهای همسایه

جزییات صادرات به ۲۰ کشور هدف صادراتی در سال گذشته نشان می‌دهد که ایران بیشترین صادرات را به کشور چین داشته و صادرات کشورمان به فدراسیون روسیه در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ از نظر وزنی و ارزشی رشد داشته است.

تجارت ایران مهمترین بازارهای هدف کالاهای صادراتی ایران طی سال‌های ۱۳۹۸ – ۱۳۹۷ چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی، افغانستان، هند، پاکستان، تایلند و عمارات بوده است.
ارزش صادرات ایران به چین در سال گذشته ۹ میلیارد و ۵۲۰ میلیون دلار و ارزش صادرات به کشور عراق در همین سال ۸ میلیارد و ۹۹۲ میلیون دلار بوده است.

رشد صادرات کالا به چین

با توجه به صادرات ۹ میلیارد و ۲۸۸ میلیون دلاری کالا به چین در سال ۹۷ ارزش صادرات به چین در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ در مجموع ۲ درصد رشده داشته است.
گفتنی است صادرات به این کشور در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ از نظر وزنی ۴ درصد رشد داشته است.
صادرات ایران به ترکیه به عنوان سومین شریک تجاری ایران در سال گذشته به لحاظ ارزشی ۵ میلیارد و ۴۶ میلیون دلار و به امارات متحده عربی در همین سال ۴ میلیارد و ۵۰۱ میلیون دلار بوده است.

کاهش ۵۸۷ میلیون دلاری صادرات ایران به افغانستان

صادرات ایران به افغانستان که پنجمین شریک تجاری ایران در سال ۹۸ بوده است از نظر ارزشی ۲ میلیارد و ۳۶۱ میلیون دلار بوده است، همچنین میزان صادرات ایران در سال ۹۷ به افغانستان از نظر ارزشی ۲ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار بوده است که مقایسه این ارقام نشان می‌دهد که صادرات ایران به افغانستان به لحاظ ارزشی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ در مجموع ۲۰ درصد کاهش داشته است.
این نکته لازم به ذکر است که صادرات ایران به افغانستان به لحاظ وزنی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رشد ۱۲ درصدی داشته است.
صادرات ایران به هند و پاکستان در سال ۹۸ به ترتیب یک میلیارد و ۵۷۹ میلیون دلار و یک میلیارد و ۱۰۸ میلیون دلار بوده است.

صادرات بیش از یک میلیارد دلار فقط به ۷ کشور آسیایی

گفتنی است صادرات ایران در سال گذشته به هر یک از ۷ کشور چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی، افغانستان، هند، و پاکستان بیش از یک میلیارد دلار بوده و به کشورهایی مانند اندونزی، تایلند، عمان، فدراسیون روسیه، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، جمهوری کره، قطر، ازبکستان، آلمان، مالزی و کویت کمتر از یک میلیارد دلار بوده است.
این گزارش می‌افزاید صادرات ایران به کشورهای اندونزی، تایلند و عمان در سال ۹۸ به ترتیب ۹۱۴، ۶۳۴ و ۵۲۷ میلیون دلار بوده است.

رشد ۶۱ درصدی صادرات ایران به فدراسیون روسیه

میزان صادرات ایران به فدراسیون روسیه در سال گذشته ۴۵۸ میلیون دلار و در سال ۹۷ به میزان ۲۸۴ میلیون دلار بوده که مقایسه این ارقام رشد ۶۱ درصدی صادرات ایران به فدراسیون روسیه از نظر ارزشی را نشان می‌دهد همچنین صادرات ایران به فدراسیون روسیه در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ به لحاظ وزنی ۸۱ درصد رشد داشته است.
گفتنی است میزان صادرات ایران از نظر وزنی در سال ۹۸ به فدراسیون روسیه ۹۰۹ هزار تن و در سال ۹۷ نیز ۵۰۳ هزار تن بوده است.
گفتنی است صادرات ایران به آذربایجان در سال گذشته ۴۳۰ میلیون دلار و به ارمنستان ۳۷۶ میلیون دلار بوده است.
صادرات ایران به ترکمنستان در سال گذشته ۲۹۰ میلیون دلار و جمهوری کره ۲۸۷ میلیون دلار بوده است، صادرات به کشورهای قطر، ازبکستان، آلمان، مالزی، کویت در سال گذشته به ترتیب ۲۳۴، ۲۳۲، ۲۰۰، ۱۸۹ و ۱۸۶ میلیون دلار بوده است.

کاهش صادرات به ایران به آلمان

گفتنی است تنها کشور اروپایی هدف صادراتی ایران در سال ۹۸ از میان ۲۰ کشور هدف صادراتی، آلمان بوده که صادرات ما به این کشور در سال گذشته نسبت به سال ۹۷ از نظر ارزشی ۲۲ درصد و از نظر وزنی ۳۸ درصد کاهش یافته است بقیه ۲۰ کشور اول هدف صادراتی ایران اغلب در مناطق اوراسیا و مناطق مختلف قاره آسیا قرار دارد.
صادرات ایران به آلمان در سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار و در سال ۹۷ در مجموع ۲۵۷ میلیون دلار بوده است.
گفتنی است به لحاظ وزنی صادرات ایران به آلمان در سال گذشته ۷۴ هزار تن و در سال ۹۷ نیز ۱۲۰ هزار تن بوده است.
در مجموع صادرات ایران به ۱۲ کشور از ۲۰ کشور هدف در سال ۹۸ نسبت به سال پیش از آن به لحاظ ارزشی منفی بوده و به لحاظ وزنی نیز صادرات ایران در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ به ۶ کشور منفی شده است.
بر اساس این گزارش، میزان صادرات ایران در سال ۹۸ به ۲۰ کشور هدف در مجموع ۳۸ میلیارد و ۶۳ میلیون دلار و به سایر کشورها ۳ میلیارد و ۳۰۷ میلیون دلار بوده است لذا مجموع صادرات در سال گذشته به لحاظ ارزشی ۴۱ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار رسیده است.
صادرات ایران به ۲۰ کشور هدف صادراتی در سال ۹۷ در مجموع ۴۰ میلیارد و ۱۳۶ میلیون دلار و به سایر کشورها ۴ میلیارد و ۵۳۴ میلیون دلار بوده که مجموع صادرات ایران به لحاظ ارزشی در سال ۹۷ معادل ۴۴ میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار بوده است.
گفتنی است ارزش صادرات در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ در مجموع بین ۲۰ کشور هدف صادراتی ۵ درصد کاهش داشته اما به لحاظ وزنی ۱۴ درصد رشد داشته است.
گفتنی است نیوز حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در زمینه وضعیت تجارت ایران در سال ۹۸ گفت: در شرایط سخت سال گذشته با وجود تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا در اواخر سال گذشته میزان تجارت خارجی ایران ۸۵ میلیارد دلار بوده است.
وی بیان کرد: صادرات وابسته به تولید صادرات محور است لذا برای توسعه صادرات، ساختار تولید کشور باید متناسب با بازارهای جهانی باشد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط

فعالیت‌های تجاری در مرز میلک متوقف شد

میلاد جانه

سخنگوی گمرک خبر داد: اختصاص ۵۰ درصد صادرات کشور در سال گذشته به محصولات پتروشیمی

زینب یزدانی

رشد ۷ درصدی مبادلات تجاری ایران و چین

میلاد جانه

بسته ۶ بندی گمرک برای حمایت از صادرات ابلاغ شد

زینب یزدانی

رییس پژوهش‌های بازرگانی تشریح کرد؛ عملکرد تجارت خارجی ایران در دهه ۹۰

زینب یزدانی

تا پایان تیر با تعهد محضری، به روش واردات در مقابل صادرات رفع تعهد ارزی کنید

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید