سرآمد اخبار
تولید تجارتهمه اخبار

محسن نقاشی: پشت پرده واردات گندم چیست؟

 در اولین سلسله برنامه های سرآمدان اقتصاد ایران به موضوع امنیت غذایی می پردازیم و در همین زمینه گفتگویی با مهندس محسن نقاشی، رئیس فدراسیون تشکل های صنایع غذایی و کشاورزی ایران که به موضوع حمایت های دولت از صنایع غذایی، اقتصاد مقاومتی و پش پرده واردات گندم پرداخته شده است. مشروح این گفتگو و ویدئو آن در همین صفحه تقدیم شما می شود:

  • در سال جاری با توجه به شیوع بیماری کرونا وضعیت اقتصاد کشور دستخوش تغیرات جدی شد، فدراسیون صنایع غذایی هم در ابتدا، سال بنا به شرایط و جهت تحقق شعار سال طی نامه ای راهکاری دوازده ماده ای را ارایه کرد جهت رفع مشکلات صنایع غذایی و دیگر صنایع کشور ، در ابتدا در مورد این راهکارها که در مورد حذف و اصلاح برخی از مالیات ها اشاره شده، صحبت کنید، زیرا این راهکارها تشابه بسیار زیادی داره با راهکارهایی که ستاد ملی کرونا کمی بعد از شما برای حمایت از تولید به کار برد، به نظر شما چقدر تحت تاثیر نامه شما این اتفاق رخ داده؟
اگر اجازه بدید اول یک مرور ده ساله داشته باشم در مورد وضعیت تولید، زیرا تنها مرجع و مسئولی که در این سالها همیشه از تولید حمایت کرده اند، تاکید می کنم که شخص رهبری بوده است.
ده سال پیش اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند و در ادامه می بینید که در پنج سال اخیر همه شعارهای سال همواره شعارهای حمایت از تولید و اقتصادی است. بی رو درواسی باید بگم اگر این حمایت ها نبود امروز تولیدی در کشور وجود نداشت.
  • یعنی دولت ها آن کاری که باید در حمایت از تولید انجام بدهند را عمل نکردند؟
حالا یا دولت ها یا افرادی که منافعشون در حذف تولید و واردات هست. وقتی من در مورد واردات صحبت می کنم، عنوان میشه که نقاشی با واردات مخالف است؛ نه اینطور نیست، ما در یک سری مواد اولیه وابستگی داریم باید سعی کنیم این وابستگی رو از بین ببریم و من مطمئنم که با یک مدیریت درست می توانیم این وا بستگی ها رو از بین ببریم.
قضیه تحریم ها شاید یک تلنگر قوی بود به صنایع غذایی که صنعتگرانمون از آن عبور کردند، کرونا هم یک چالش شدیدی بود که بازهم تولید کنندگان ایرانی بودند که در مقابل این کرونا ایستادند و انصافاً هم خوب جواب داده؛ شما ببینید پزی که دولت ما و دولتمردان ما میدهند در مورد اینکه همه فروشگاههای ما پر هست و مشکلی در تامین مایحتاج مردم نداریم، اینها تلاش تولید کنندگان ایرانی بوده است.
  • مهندس عنوان میشه چون امکان صادرات ندارید به بازار داخلی عرضه می کنید؟
اینجوری نیست، ما افزایش قیمت ها رو در مورد مواد اولیه داشتیم، ولی اون افزایش را شما در بازار در مورد محصول نهایی ملاحظه می کنید؟ ( تذکر: این مصاحبه در اردیبهشت ماه سال ۹۹ انجام گرفته است)
  • من می خواستم در آخر برنامه به این موضوع بپردازم، ولی چون الان به این موضوع پرداختید، من آخرین آمارهایی که مرکز آمار در مورد تغییرات قیمت مواد غذایی در فروردین ماه داشته، نشان می دهد، افزایش ۳۷ درصدی قیمت برنج، انواع گوشت قرمز کاهش رخ داده ولی در مورد لبنیات، تخم مرغ ، روغن و میوه و سبزی جات از ۱۱ درصد تا ۴۶ درصد افزایش قیمت رخ داده است. یعنی آنچه در مورد افزایش قیمت لازم برای عرضه این اقلام رخ دده بیشتر از این ارقام بوده است؟
خیلی بیشتر بوده، برخی از مواد اولیه وارداتش به طور کامل ممنوع شده، یا کشورهای خارجی امکان فروش این اقلام را به ایران ندارند. شما مطمئن باشید در این شرایط با یک مدیریت ناصحیح یک تلنگر کوچک دیگری به بازار فعلی وارد بشه قیمت ها به صورت وحشتناکی افزایش پیدا می کند ( توضیح: به نظر می رسد پیش بینی فوق در این روزها و با فاصله بسیار اندکی رخ داده است).
  • این مدیریت نادرست (که نسبت بهش هشدار می دهید) ناظر به ۱۲ ماده هست یا خیر؟
ما الان اعضای تشکل را امیدوارشان می کنیم که وضع بهتر می شود، شاید این اتفاق ها فرصتی باشه که دولتمردان متوجه بشوند که به شما نیاز دارند.
البته در واقع تنها مقام مسئولی که در کشور بر ضرورت تولید واقف است و آن را لازمه پیشرفت کشور می‌داند مقام معظم رهبری است و اگر دولتمردان نیز متوجه ضرورت وجود تولید در اقتصاد کشور می‌شدند مانند ایشان می‌شدند مطمئنا چرخ تولید کشور با پیشرفت روزافزون همراه بود.
یکی دگیر از مشکلات تولیدکنندگان رقابت با قاچاقچیان کالا است در حالی که آن‌ها انواع و اقسام مالیات‌ها و عوارض مختلف را پرداخت می‌کنند قاچاقچیان از پرداخت هرگونه عوارض، گمرک سرباز می‌زنند این در حالی است که تولید کننده علاوه بر موارد یاد شده حق بیمه و حقوق پرسنل خود را هم باید تسویه کنند در حالی که قاچاقچی پرسنل رسمی ندارد که بخواهد بیمه و یا حقوق ماهیانه چرداخت کند. بازدهی قاچاقچیان در اقتصاد کشور فقط خروج ارز و ورود بی‌رویه کالای غیر استاندارد است.
طبق انچه پیشتر گفته شد در این بازار که قاچاقچیان جولان می‌دهند کار تولید ککنده ایرانی بسیار سخت است زیرا با وجود آنکه مردم بسیاری آگاهی‌های لازم در خصوص استانداردهای مورد نیاز تولیدی را درک کرده‌اند اما بسیاری از آن‌ها هنوز به دلیل قیمت و یا عدم آگاهی از کیفیت کالای قاچاق این کالاها را خریداری می‌کنند این موضوع در حالی است که تولید کننده ایرانی ملزم به پاس کردن استانداردها برای تولید محصول خود است.
 مشروح این گفتگو را در ویدئو مشاهده کنید

دیدگاهتان را بنویسید