سرآمد اخبار
اوپک
نفت و گاز و پتروشیمی

تولید اوپک افزایش یافت

تولید اوپک در ماه ژوئیه با پایان کاهش تولید مازاد و داوطلبانه کشورهای عضو این سازمان در حاشیه خلیج فارس افزایش یافت.

به نقل از رویترز، بررسی رویترز نشان داد تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه ژوئیه بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است، زیرا عربستان و دیگر اعضای حاشیه خلیج فارس این سازمان به کاهش عرضه مازاد داوطلبانه خود فراتر از توافق کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس پایان دادند و دیگر اعضای اوپک افزایش پایبندی محدودی به سهمیه کاهش تولید خود داشتند.
براساس این بررسی، اوپک به‌طور میانگین در ماه ژوئن ۲۳ میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرد که ۹۷۰ هزار بشکه در روز بیش از رقم بازنگری شده در ماه ژوئن و پایین‌ترین مقدار تولید این سازمان از سال ۱۹۹۱ بود.
تضعیف تقاضا در پی بحران ویروس کرونا سبب شد ائتلاف اوپک پلاس در ماه آوریل با کاهش تاریخی تولید نفت موافقت کند.
کاهش محدودیت‌های اعمال‌شده برای مهار ویروس کرونا و کاهش عرضه، به بهبود قیمت نفتی که در ماه آوریل به کمترین سطح در ۲۱ سال گذشته و کمتر از ۱۶ دلار برای هر بشکه رسیده بود و رساندن آن به بالاتر از ۴۰ دلار برای هر بشکه کمک کرد، این در حالی است که نگرانی‌ها از موج دوم شیوع کرونا مانع بالاتر رفتن قیمت‌ها شده است.
اوپک و متحدانشان ۱۷ خردادماه امسال توافق کردند کاهش تولید تاریخی نفت را تا پایان ماه ژوئیه تمدید کنند. با اجرای این توافق، حدود ۱۰ درصد از عرضه جهانی نفت کاهش یافت و سبب دو برابر شدن قیمت نفت خام در مدت دو ماه شد.
براساس این توافق، سهم اوپک از کاهش تولید اوپک پلاس از ابتدای ماه مه ۶ میلیون و ۸۴ هزار بشکه در روز بود.
اعضای اوپک در ماه ژوئیه ۵ میلیون و ۷۴۳ هزار بشکه در روز از کاهش تولید تعهد شده را انجام دادند که برابر با ۹۴ درصد پایبندی به توافق بود. این در حالی است که سطح پایبندی در ماه ژوئن به حدود ۱۱۱ درصد رسیده بود.
سطح تولید ماه ژوئیه بیشترین سطح تولید از ماه آوریل است، زمانی که اوپک پیش از توافق اخیر کاهش عرضه و برای زمان کوتاهی بدون محدودیت نفت تولید کرد.
عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی متعهد شده بودند که برای حمایت بیشتر از بازار، تنها در ماه ژوئن به‌صورت داوطلبانه یک میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه بیش از سهمیه خود از تولید بکاهند.
براساس این بررسی، عراق و نیجریه که در ماه ژوئن پایبندی به سهمیه تولید خود را بهبود بخشیده بودند، در ماه ژوئیه کاهش بیشتری نداشتند و هر دو متعهد شده‌اند در ماه‌های آینده کاهش تولید خود را تشدید کنند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

بنزین و دیزل در چین ارزان شد

میلاد جانه

صعود بازار نفت به دنبال حمله سایبری به خط لوله انتقال سوخت آمریکا

زینب یزدانی

بودجه با نفت ۶۰ دلاری بسته می شود؟

میلاد جانه

قیمت جهانی نفت امروز ۱۱ شهریور ۹۹

زینب یزدانی

قیمت جهانی نفت برنت ۴۴ دلار و ۱۳ سنت شد

زینب یزدانی

محمد مخبر: اگر نفت ما به پتروشیمی تبدیل می‌شد تحریم‌ها هیچ تاثیری نداشت

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید