سرآمد اخبار
آجیل
همه اخبار

افزایش ۳۰ درصدی تولید پسته کشور/ آجیل با افزایش نرخ ارز گران تر شد

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران از افزایش ۳۰ درصدی تولید پسته نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: قیمت آجیل در سقف قرار داشته و وقتی عرضه و تقاضا متناسب شود، بازار متعادل خواهد شد.

مصطفی احمدی در خصوص وضعیت بازار خشکبار ، اظهار داشت: قیمت آجیل و خشکبار به چندعامل یعنی تولید، عرضه و تقاضا و قیمت ارز بستگی دارد. با توجه به اینکه صادرات و واردات با ارز انجام می شود، نرخ ارز می تواند تأثیر گذار باشد.
وی با اشاره به اینکه خداروشکر در اکثر اقلام، تولید حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است، گفت: نرخ ارز باعث گرانی برخی اجناس شد که دلیل آن نیز این بود، وقتی در اول فصل جنسی گران شود، برای آجیل فروش خوب نیست، زیرا همیشه در ابتدای فصل برداشت و تولید جنس ارزان می شود و کمبودی نیز وجود ندارد.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران خاطر نشان کرد: در حال حاضر قیمت ها به دلیل ارز گران شده و حتی برخی از فروشندگان نیز نمی فروشند زیرا عده ای ترجیح می دهند صادر و یا از مرز عراق قاچاق کنند.همچنین کشاورز و تولید کننده اصلی نیز تمایل دارند اجناس خود را به این افراد بفروشند.
احمدی با اشاره به اینکه سال گذشته یک فرد عراقی ۳ دلار برای خرید یک کیلو تخمه هزینه می کرد، ولی الان با یک تا یک و نیم دلار می تواند خرید انجام دهد گفت: بنابراین تعادل به هم ریخته و رکود تورم نیز وجود دارد زیرا بر خلاف عرضه، تقاضایی در بازار ما وجود ندارد.البته باید بدانیم که در شهریور و مهر ماه معمولا تقاضا وجود ندارد و بیشتر خریدها از برج ۸ و ۹ شروع می شود.

قیمت آجیل و خشکبار در سقف قیمتی قرار دارد

وی در پاسخ به این سوال که وقتی الان قیمت ها افزایش یافته، آیا قبل از عید نیز مجدد احتمال افزایش وجود دارد، تصریح کرد: بعید است قیمت ها مجدد برای عید گران شود زیرا قیمت های فعلی در سقف قرار دارد. تجربه نشان داده که وقتی قبل از فصل خرید یعنی عید، اجناس گران شود، به دلیل نبود تقاضا قسمت ها شکسته شده و وقتی بازار به تعادل عرضه و تقاضا برسد، تعادل ایجاد می شود.
احمدی در خصوص تقاضای فعلی بازار گفت: امروزه اگر خریداری وجود دارد، تنها ۱۰ الی ۲۰ درصد آن مصرف کننده واقعی است ولی ۸۰ درصد خریدها توسط خود فروشندگان و در اصطلاح ماشینی است. یعنی خرید عمده برای مغازه داران و یا دلالان است.

افزایش ۳۰ درصدی تولید پسته نسبت به سال گذشته

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران در مورد گرانی پسته نسبت به سال گذشته اظهار داشت: وقتی پسته تازه نسبت به سال گذشته گران تر شده، قیمت پسته خشک مصرفی مردم که باید فراوری شود، حتما قیمتش بیشتر از پسته تازه و پسته سال گذشته خواهد بود. اما باید این را نیز در نظر بگیریم که اگر قیمت آن گران شده در مقابل تولید پسته نیز حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: پسته یک جنس داخلی نیست بلکه کالایی بین المللی است، در بازار دنیا پسته گران نشده و پسته فندقی ۸ دلار و پسته اکبری ۱۰ الی ۱۲ دلار است، اما در سال جاری به دلیل کرونا صادرات منسجمی نداشته و البته قیمت داخل مطابق قیمت بین المللی نیست زیرا ۱۲ دلار با نرخ فعلی دلار بیش از نرخی است که پسته در داخل به فروش می رسد.
احمدی گفت: اگر صادرات همانند سال گذشته انجام شود و به روال عادی بازگردد احتمالا افزایش قیمت خواهیم داشت.

اخبار مرتبط

ایران و فائو سند همکاری‌های فنی پسته امضا کردند

میلاد جانه

رشد ۱۰۰ درصدی صادرات پسته طی ۴ ماه نخست امسال

زینب یزدانی

پسته های خندان اشک کشاورزان را درآورد| کمبود آب و مشکلات ارزی آفت باغات پسته

میلاد جانه

اشتباهی موقع خوردن آجیل که به مغز آسیب میزنه

زینب یزدانی

مقایسه آمار صادرات پسته ایران و آمریکا در سال ۲۰۲۳ | اینفوگرافیک

میلاد جانه

صادرات تنها یک کیلو پسته ایران به نیوزلند!

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید