سرآمد اخبار
حسن روحانی
رئیس جمهورهمه اخبار

رئیس جمهور: رژیمی که خواب سقوط نظام ایران را می‌دید، به صورت حقیرانه‌ای ساقط شد

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت وزیران با بیان اینکه در هفته گذشته جهان شاهد اتفاق قابل ملاحظه‌ای بود، گفت: جهان در هفته‌ گذشته شاهد اتفاق قابل ملاحظه‌ای بود و سیاست‌های متکبرانه که همراه با تحقیر برخی ملت‌ها حتی ملت‌های منطقه ما که به صراحت آنها را «گاو شیرده» لقب داده بود و سیاست‌هایی که انزجار همه‌ی ملت‌های جهان و حتی مردم خود آمریکا را بر انداخته بود و در یک انتخابات با مخالفت قاطع مردم مواجه شد.

وی افزود رژیمی که خواب سقوط ایران و نظام ایران را می‌دید، خودش به صورت بسیار حقیرانه‌ای ساقط شد و امروز می‌بینید به‌جز چند کشوری کوچکی که همیشه از اذناب این رژیم بودند، جهانیان شرایط جدیدی را پیش روی خود می‌بینند.

رئیس جمهور تاکید کرد: در داخل کشور ما هم انتظارات جامعه و مردم شاهد یک تغییر و تحول است، یعنی انتظارات تورمی، انتظارات رکودی به یک انتظارات گشایشی با امید شرایط آینده تبدیل شده است اما این به معنای آن نیست که روابط ما با دولت آمریکا چگونه است. اساس روابط ما با کشورهای همسایه و دوست‌مان است اما آمریکا به عنوان دولتی که رو به پایان است، به عنوان یک عامل مزاحم در روابط ما با سایر کشورها ایفای نقش می‌کرد و حس می‌کنم این عامل مزاحم در حال از بین رفتن است و شرایط برای فعالیت بر مبنای مصالح خودشان آماده‌تر شده است.

روحانی با بیان اینکه ما در طول سال های گذشته روابط بسیار خوبی با همسایگان مثل عراق، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان و سایر کشورها همچون روسیه و چین، داریم، افزود: ما احساس می‌کنیم که فضا برای روابط نزدیک‌تر و تعامل بهتر با همه کشورهای دوست آماده تر شده است.

وی تصریح کرد: اشکال رژیم رو به پایان و دولت این رژیم که در ماه‌های پایانی عمرش است این بود که خودشان آشنا به سیاست بین الملل نبودند و تقریبا مجری دیکته‌های تندرورهای داخلی و رژیم صهیونیستی بودند. اگر به نطق‌های این آدم در مجامع بین المللی که درباره ایران سخن می‌گفت، همان جملات و لغاتی بود که رژیم صهیونیستی به‌کار می‌برد و متوجه می‌شویم چه کسی برایش نوشته و همه مشکلات از این‌جا نشأت گرفت که نتوانند بر مبنای منافع مردم آمریکا و منافع جهان تصمیم‌گیری کنند.

رئیس جمهور با اشاره به شکست رئیس جمهور آمریکا در انتخابات و علت پیروزی رقیب او، گفت: علت اینکه در انتخابات عقب افتادند و رقیب آنها جلو افتاد، چند عامل مهم بود. نخست ناتوانی آنها در موضوع کرونا بود. مردم کشور خودشان را نابود کردند برای آنکه شروع کردن به دست انداختند، یعنی به جای اینکه برای مبارزه با این ویروس برنامه ریزی کنند، شروع کردند به دست انداختن و گفتند خبری نیست، اصلا چیزی نیست، مسئله ای نیست و این همه کشتار در مردم آمریکا درست کردند.

روحانی گفت: عامل دوم نیز به هم ریختن مناسبات در روابط با جهان بود، فقط بحث ایران نبود. روابط آنها با متحدین سنتی‌شان در اروپا هم به هم ریخته بود. هر روز صبح که بیدار می شدند می‌دیدند که یک گوشه از روابط آنها با دنیا به هم ریخته است و این می‌توانست برای مردم آزاردهنده باشد.

وی با بیان اینکه مسئله سوم هم تحقیر آمریکا در سیاست خارجی بود، افزود: آمریکایی ها هیچ وقت در تاریخ روابط بین الملل این چنین در سازمان ملل و در شورای امنیت سازمان ملل مفتضح نشده بودند. اینکه در سازمان ملل بیایند طرحی را ارائه کنند و فقط خودشان و یک جزیره کوچک به آنها رای دهد، این در تاریخ آمریکا سابقه ندارد. اینکه طرحی را در شورای امنیت مطرح کنند و هیچ کسی اعتنا نکند.

رئیس جمهور تصریح کرد: این تحقیر بزرگی برای مردم آمریکا بود و به این دلیل، مردم تصمیم به تغییر گرفتند.

روحانی با بیان اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران یک سیاست بسیار روشنی است، تاکید کرد: سیاست ما بر مبنای صلح و ثبات در منطقه است، سیاست ما بر مبنای احترام به حقوق ملت‌ها، عدم تجاوز و مداخله در امور داخلی کشورها، مقابله و مبارزه با تروریسم، پایان یکجانبه‌گرایی و پایبندی به معاهدات است.

وی با بیان اینکه سیاست ما تغییر نمی کند و ما باز هم با تروریسم مخالف هستیم، اظهار داشت: هر دولتی در آمریکا سر کار باشد، ما باز با شکستن معاهدات آن هم بدون دلیل مخالفیم. ما با مداخله و تحقیر ملت ها مخالفت می کنیم، بنابراین سیاست ما تغییر نمی‌کند. همان سیاستی که جمهوری اسلامی ایران دیروز داشته است امروز هم خواهد داشت، فردا هم خواهد داشت. این وابسته به دولت آمریکاست که به این سیاست ها نزدیک شود یا با این سیاست ها فاصله بگیرد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: دولتی که الان در آمریکا سرکار است، در همه این سیاست ها با ما فاصله گرفت. ما می‌خواستیم با تروریسم بجنگیم اما آنها می‌خواستند از تروریسم حمایت کنند، ما می‌خواستیم ملت‌های منطقه آزاد و مستقل باشند اما آنها می‌خواستند در کار ملت‌های منطقه مداخله کنند، ما می‌خواستیم صلح و ثبات در منطقه برقرار باشد اما آنها دنبال ادامه جنگ و فروش سلاح بودند.

روحانی با بیان اینکه سیاست اصولی ما سیاست اکثر کشورهای مهم و مستقل جهان است، گفت: آنها با یکجانبه‌گرایی مخالف هستند، خیلی از کشورهای دنیا با تروریسم مخالف هستند. اگر آمریکا به سیاست ما نزدیک شد، شرایط جدید پیش می‌آید و اگر از ما فاصله بیشتر گرفت، خُب فاصله گرفته است. اساس سیاست ما تعامل سازنده با جهان یا به تعبیر مقام معظم رهبری، تعامل گسترده با جهان است.

اخبار مرتبط

روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت؛ ساختار اقتصاد دولتی برای اداره مناطق آزاد آسیب زا خواهد بود

زینب یزدانی

رئیس جمهور: صادرکنندگان نباید با مشکل بروکراسی مواجه باشند

میلاد جانه

روحانی: نیاز به علم و تحقیق نباید روی زمین بماند / پروتکل‌شکنی نباید شیوه شود

زینب یزدانی

رئیس جمهور تاکید کرد: ضرورت تسریع در تأمین مالی طرح‌های نهضت ملی مسکن

میلاد جانه

رئیس جمهور : دولت و مجلس با همکاری، یک یادگاری ماندگار برجای بگذارند

زینب یزدانی

رئیس جمهور: مردم ماسک نزنند،خدمات دولتی ارائه نمی‌شود

زینب یزدانی

دیدگاهتان را بنویسید