سرآمد اخبار
دولترئیس جمهورهمه اخبار

رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی کرونا: می‌توانیم روزانه ۵۰۰ هزار نفر را واکسینه کنیم

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: حدود ۱۷ ماه است که مردم ما گرفتار این ویروس خطرناک هستند. متاسفانه در سال جدید با ورود ویروس های خطرناکی که از کشورهای دیگر وارد ایران شد، مواجه شدیم. البته آن مقطع از غرب کشور و عراق وارد شد و ویروس انگلیسی بود و ماه‌های اخیر گرفتاری ما از ویروس هندی است که از مرزهای شرقی وارد کشور شده است.

وی افزود: همه تلاش ها این بود، این ویروس ها در استان های شرقی و جنوبی کشور محبوس بمانند و جلوی سرایت آنها را به داخل کشور بگیریم و البته تلاش زیادی شد و تاخیر هم انجام شد، اما متاسفانه در عین حال این ویروس به استان‌های جنوبی و شرقی اکتفا نکرد و وارد عمق کشور شده است. استانها متفاوت هستند، اما در مجموع شرایط، شرایط نامناسب تری نسبت به هفته های گذشته است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: امروز در آمار و ارقام دیدیم بیماران سرپایی، به سرعت رو به افزایش هستند و معمولا افزایش سرپایی ها در بیمارستان، علامتی برای افزایش بستری ها است و بستری ها هم خدایی ناکرده گاهی علامت برای فوتی ها می شود. آنچه که در آمار و ارقام امروز مشاهده کردیم، نکته مثبت این بود که معمولا در استان هایی که ویروس هندی وارد شده، فاصله بین ابتلا و بستری و بستری و فوت زیاد است.

روحانی تصریح کرد: این نقطه بسیار مثبتی است. متاسفانه مردم علی رغم ابتلا و گرفتاری، هم بخاطر تجهیزات و امکانات و هم مراقبت های ویژه و تجربه بیشتری که اندوخته شده است به حمدالله در مرگ و میر شرایط بهتری از گذشته داریم. البته واکسن هم موثر است و اگر واکسن ها توسعه پیدا کند شرایط بهتری خواهیم داشت.

وارد پیک پنجم کرونا شده‌ایم

وی تصریح کرد: علی الظاهر با همه تمهیدات در برخی استان ها به پیک پنجم وارد و در برخی استان ها نزدیک شدیم. گرچه این پیک هنوز سراسری نیست و می توان جلوی گسترش آن را گرفت اما به تلاش همگانی در سراسر کشور نیاز دارد و تست‌ها باید به صورت طبیعی افزایش پیدا کند و پروتکل ها باید دقیق تر اجرا و عملیاتی شود و مقرراتی که نسبت به مناطق قرمز و نارنجی هست باید مورد مراعات قرار گیرد و پایش ها باید بیشتر شود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر عدم تسامح در زمینه اجرای پروتکل‌ها و تعلل از طرف مسئولان، گفت: تسامح، تعلل، تردد و تجمع باعث می‌شود که شرایط بدتری پیش روی ما باشد و باید با اینها مقابله شود. البته قرارگاه با همه توان، نیروی انتظامی، دستگاه‌های نظارتی، ‌هلال احمر و بسیج همه در کنار مدافعان سلامت هستند که امیدواریم بتوانند شرایط بهتری را آماده کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: تلاش زیادی صورت گرفت و ما جلوی پرواز هند و بسیاری از کشورها را گرفتیم. در فرودگاه‌ها و مرزها قرنطینه برقرار شد اما در عین حال مسیرهای غیر مجاز خیلی به این داستان کمک کرد. حالا در مسیرهای مجاز خیلی تلاش شد برای آنکه این مساله به حداقل برسد.

می‌توانیم روزانه ۵۰۰ هزار نفر را واکسینه کنیم

وی افزود: در مسأله واکسن که الان یک عامل موثری است و شاید بعد از پروتکل های بهداشتی دومین اصل باشد، ما ۶۰ میلیون جمعیت بالای ۱۸ سال داریم که ۶۵ تا ۷۰ درصد آنها باید واکسینه شوند تا زنجیره قطع شود، یعنی بالای ۴۰ میلیون نفر. حالا تا واکسن عمومی که ۴۲ میلیون نفر واکسینه شوند فاصله زیاد است اما گروه های هدف و آنهایی که بیشتر در خطر هستند در اولویت قرار گرفتند و یک کار عظیم و بزرگی از امروز بیش از هفته های پیش که واکسن زده می شد، شروع شده است و آمادگی وجود دارد که بیش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر در روز، مردم واکسینه شوند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: این اقدامات امید زیادی ایجاد می کند، مصونیت خوبی به وجود می آورد و خطر مرگ را کاهش می دهد. در هر دو جا، واکسن داخلی و خارجی با مشکل مواجه بودیم. در واکسن داخلی همه کمک ها را کردیم اما توانمندی کشور برای رسیدن به تعداد زیاد واکسن فاصله داشت و به هر حال فکر می شد، یکی-دو ماه زودتر به این نقطه برسیم و به حمدالله با فاصله کمی رسیدیم.

روحانی تاکید کرد: در مورد واکسن های خارجی هم گرفتاری ابتدایی ما پول، تحریم، ارز و جابجایی پول بود و آنها را با گرفتاری های مفصلی حل و فصل کردیم.

اما امروز کمبود واکسن است، یعنی یک کشوری به ما قول واکسن می دهد که هفته آینده این مقدار واکسن می فرستم و خود آن کشور گرفتار می شود و این امر را چند هفته به تأخیر می اندازد. در عین حال اکنون شرایط ما مناسب است و ان شاءالله در طول این دو هفته کارها را بهتر انجام می دهیم و پیش می بریم.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهمی که وزرای بهداشت و کشور امروز اشاره کردند، این است که یکسری مراکز که ما به آنها قرمز و نارنجی می گوییم اهمیت ویژه ای دارند و همه دستورالعمل ها باید در این مناطق مراعات شود، گفت: تالارهای پذیرایی، سالن های سینما و تئاتر، پاساژها و بازارهای سربسته، باشگاه‌های بدنسازی، نمایشگاه‌های عمومی، شهربازی ها مخصوصا رستوران‌ها باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. رستوران اگر بیرون بر باشند مشکلی نیست اما جاهای سربسته مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: واقعا ما در شرایطی قرار داریم که این گونه امور باید مراعات شود و مصوب می کنیم که روی این موارد هفتگانه بیشتر تاکید شود و هم نیروی انتظامی و هم اصناف نظارت دقیق‌تری انجام دهند و قرارگاه هم برنامه ریزی مفصل تری داشته باشد تا در این هفت موردی که احتمال خطر شیوع بیشتر ویروس وجود دارد، دقت بیشتری به عمل بیاید.

روحانی با بیان اینکه در مجموع گزارش مراعات پروتکل‌ها امیدوار کننده نبود، تاکید کرد: یعنی ۸۵ درصد مردم باید پروتکل‌ها را مراعات کنند اما آمار و ارقام ۶۶ درصد بود که خیلی پایین است و از مردم خواهش می‌کنیم پروتکل‌ها را در ابن ایام مراعات کنند تا بتوانیم از این شرایط سخت فاصله بگیریم.

باید خود را برای بازگشایی مدارس آماده کنیم

وی با اشاره به نکته ای در خصوص وضعیت مدارس، گفت: از اسفند سال ۹۸ جز ایام امتحانات مدارس و دانشگاه‌های ما تعطیل شد که آن هم برای بعضی از مقاطع، درس‌ها و ارتباطات آموزشی از طریق فضای مجازی بود. طبیعی است فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین معلم باشد. پرده و نمایشگر جای معلم را نمی گیرد و فضای مجازی حداقل کاری بود که می‌شد انجام داد و در عین حال باید خود را برای بازگشایی مدارس سریعتر آماده کنیم.

رئیس جمهور افزود: تعطیلی مدارس از نظر روحی و روانی روی دانش‌آموزان اثر می گذارد، فعالیت‌های بدنی کاهش و عادت‌های غذایی تغییر می‌یابد، در الگوی خواب آنها اختلال ایجاد می‌کند. همه این مسائل باعث می‌شود زودتر فکر کنیم تا بچه‌های پیش دبستانی، دبستانی و بعد دبیرستانی به مدرسه بروند.

روحانی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها دوره های پیش‌دبستانی را تقریبا تعطیل نکردند و در برخی کشورها هم مدارس را در مدت کوتاهی بستند و دوباره باز کردند به این علت که ابتلای افراد کمتر از ۱۸ سال کم است و طبق آمار و ارقام ابتلای آنان ۵ درصد است که اکثر آنها هم بعد از مدتی بهبود می یابند.

نباید از انتشار ویروس کرونا در مدارس نگران باشیم

وی اظهار داشت: شرایط کسانی که در معرض خطر هستند، عددشان بسیار پایین و کم است. این چنین گفته می‌شود در دنیا که مدارس عامل انتقال نیستند. کودکان هم نسبت به یکدیگر خیلی عامل انتقال نیستند. معمولا تماس کودک با بزرگ‌تر است که این انتقال بیشتر انجام می‌گیرد. بنابراین ما در مدارس نباید از انتشار این ویروس خیلی نگران باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید از پیش، ترتیبات ایمنی در مدارس را آماده کنیم، گفت: برای اطمینان معلمان، ‌ راننده‌های سرویس، مستخدمان باید واکسینه شوند و لازم است شرایطی فراهم کنیم که مردم بتوانند با اطمینان فرزندان خود را به مدارس بفرستند. فاصله‌ها باید رعایت شود. بعضی از مدارس باید یک روز در میان شوند. وسایل بهداشتی در مدارس باید آماده شود.

شرایط برای برگزاری کلاس‌های حضوری در دانشگاه‌ها آماده شود

روحانی ادامه داد: وزارتخانه های آموزش و پرورش، بهداشت و قرارگاه باید همه ترتیبات را فراهم کنند که در سال آینده در مهرماه مدارس، پیش دبستانی، دبستان، دبیرستان و دانشگاه‌ها حضوری شروع شوند. اساتید در دانشگاه‌ها واکسینه شوند و شرایط برای برگزاری کلاس‌های حضوری در دانشگاه‌ها آماده شود.

وی با اشاره به اینکه تقریبا با عقب‌ماندگی دو ساله‌ای در امر آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها مواجه شدیم، گفت: امیدواریم شرایطی پیش بیاید که بچه‌ها حضوری وارد مدارس و دانشگاه‌ها شوند و جبران کنیم.

واکنش به انتشار اخبار دروغ در فضای مجازی

رئیس‌جمهور با اشاره به برخی شایعات در فضای مجازی، تصریح کرد: برخی حرف‌ها در فضای مجازی و تریبون‌ها و مصاحبه‌ها گفته می‌شود که معمولا رسانه‌های بیگانه و ضد ایرانی آن را بزرگ‌نمایی می‌کنند. چند نکته بود که بعد از بررسی‌ها مشخص شد که همه آنها دروغ و کذب محض است.

روحانی اضافه کرد: برای مثال شایع کردند که در فلان استان دیگر تخت وجود ندارد. فیلمی هم در فضای مجازی منتشر کردند که یکی را در بیابان نشان می‌دهد که زیر یک درخت، سرم روی درخت به وی وصل است و از این بازی‌های تبلیغاتی راه انداختند که وزیر بهداشت به صراحت اعلام کرد که در همان استانی که این همه سر و صدا کردند، تخت های خالی وجود دارد. در هفته قبل هم با استاندار و رئیس دانشگاه صحبت کردیم، مشکلی در این زمینه نبود.

وی گفت: طبیعی است زمانی که در استانی یک بیماری شیوع پیدا می‌کند، نگرانی ایجاد می‌شود، اما ما نباید غیرواقعی حرف بزنیم و حرف ما باید با واقعیت‌ها منطبق باشد. خصوصا آدمی که مسئولیتی هم دارد باید بیشتر در حرف‌هایش مراقبت کند تا حرفهای او برای گفتن دقیق‌تر باشد.

همه بیمارستان‌ها دارای برق اضطراری هستند

رئیس‌جمهور افزود: یا از آن طرف شروع کردند که در فلان‌جا چون برق رفت، بیماران در بیمارستان بی‌برق و بی‌امکانات ماندند و دستگاه تنفسی از کار افتاد، که امروز در جلسه به‌ صراحت از طرف مسئولین اعلام شد که این دروغ و کذب محض است و همه بیمارستان‌های ما دارای ژنراتورهای اضطراری هستند و اگر برق برود مشکلی پیش نمی‌آید و هیچ مشکلی پیش نیامده است.

روحانی اظهار داشت: یعنی داستانی که دروغ محض است را شایع کرده و مردم را نگران می‌کنند و ذهن مردم خراب شده و رعب و وحشت ایجاد می‌شود و برای کاری که کاملا ناروا و نادرست است حالت یاس به مردم دست می‌دهد. من امیدوارم همه دستگاه‌ها، صدا و سیما و مسئولین به این نکته توجه داشته باشند و مسئولین مربوطه باید با آنهایی که تعمدا دنبال ایجاد ناامنی روانی و فکری در جامعه هستند، برخورد کنند.

روحانی در پایان گفت: ان شاءالله با کمک و یاری هم بتوانیم از این روزهای سخت عبور کنیم و روزهای راحت‌تری پیش روی ملت بزرگ و عزیز ما قرار بگیرید.

اخبار مرتبط

روحانی: محدودیت‌های کلی از «اول آذر» در سراسر کشور اجرایی می‌شود

زینب یزدانی

روحانی: در همه استان‌ها از نقطه پیک عبور کرده‌ایم

زینب یزدانی

هشدار جدی رئیس جمهور به صادرکنندگان ارز

زینب یزدانی

روحانی: هدف لایحه بودجه ۱۴۰۰ کاهش تصدی‌گری دولت و قطع وابستگی به نفت است

زینب یزدانی

رئیس‌جمهور: دشمن دنبال فروپاشی نظام بود/ درآمد ما ۹۰۰ هزار میلیارد کم شده است

زینب یزدانی

روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت؛ ساختار اقتصاد دولتی برای اداره مناطق آزاد آسیب زا خواهد بود

زینب یزدانی

دیدگاهتان را بنویسید