علیرضا محمدی کرجی ران صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ماندگاری زیاد کالا موجب اشغال ظرفیتهای موجود در بندر و ایجاد مشکلاتی در پذیرش کالاهای وارداتی و صادراتی میشود.
به گزارش تسنیم، وی افزود: انبارها و محوطههای بندری محل گذر کالاست و نباید به مکانی برای ماندگاری یا توزیع کالا تبدیل شود؛ زیرا هرچه ماندگاری کالا کاهش یابد، به میزان بیشتری از منافع مردم، بندر، بخش خصوصی شامل واردکنندگان، صادرکنندگان و نیز سرمایه گذاران صیانت میشود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در چرخه تامین و توزیع کالا نقش انباردار و مدیریت تخلیه و نگهداری کالا را عهدهدار است، گفت: در صورتی که مدت زمان ماندگاری کالا در بندر به میزان منطقی و استانداردی حد فاصل بازه زمانی ۳۰ تا ۴۵ روزه برسد، یک روند طبیعی در زنجیره تامین کالا شکل خواهد گرفت که پیامدهای مثبتی در زمینه گردش کالا در محوطههای بندری به دنبال دارد و در بحثهای تنظیم بازاری نیز اثرگذار خواهد بود.
کرجی ران از اقدامات صورت گرفته به منظور مدیریت ماندگاری کالاهای اساسی در بزرگترین بندر تجاری ایران سخن به میان آورد و گفت: از اواخر سال گذشته، سازمان بنادر تعرفههای خدمات بندری در حوزه کالاهای اساسی را بر حسب مدت زمان تعریف و مصوب کرده است؛ این تعرفه بر اساس کتابچه تعرفه و بهصورت پلکانی بر حسب مدت زمان ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۴۵، ۶۰ روزه و بیشتر محاسبه میشود و بر همین اساس قیمت برای هر دوره زمانی متفاوت است و بهصورت تصاعدی افزایش پیدا میکند تا انگیزه عوامل بیرونی برای دپوی کالا در بندر کاهش یابد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان مدیریت صحیح ورود کالای اساسی، اعمال نرمهای عملیاتی و پیگیری سیاست حمل یکسره کالا در بندر شهید رجایی را به عنوان دیگر اقداماتی برشمرد تا فرآیند تخلیه کالاها از کشتی سرعت بگیرد و کشتیها در هنگام تخلیه، متحمل هزینه خسارت دیرکرد(دموراژ) نشوند.
وی اظهار داشت: همچنین پیگیریهای لازم با صاحبان کالاهای اساسی به منظور تسریع در خروج کالاها و هماهنگی با سازمانهای مرتبط در امر ترخیص و تامین ناوگان حمل و نقلی نیز به انجام رسیده تا شاهد سرعت گرفتن و تسهیل ورود و خروج کالاهای اساسی در بندر شهید رجایی باشیم.
وی با اشاره به نتایج آخرین تجزیه و تحلیلهای آماری صورت گرفته، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰۱ هزار تن کالای اساسی شامل گندم، جو، شکر، برنج، روغن خوراکی و کود شیمیایی در انبارها و محوطههای بندر شهید رجایی ذخیره سازی شده است که این میزان، بدون احتساب کالاهای اساسی کانتینری است.
وی اضافه کرد: محموله شکر با رقم ۸۵ هزار تن بیشترین میزان حجم موجودی و همچنین محمولههای گندم با رقم ۱۳ هزار و ۹۰۰ تن دارای کمترین میزان حجم کالای اساسی دپو شده و محموله جو با ثبت ۴ روز، رکورددار کمترین میزان ماندگاری در بندر است.
محمدی کرجی ران در پایان تجهیز بندر شهید رجایی به برجهای تخلیه غلات جدید با راندمان بالا و همچنین افزایش جرثقیلهای ساحلی با هدف افزایش بهره وری و عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی را از جمله اقدامات مهم در دستور کار این بندر عنوان کرد.