سرآمد اخبار
صنایع غذاییهمه اخبار

تولید گندم به ۱۰ میلیون تن می‌رسد/ نرخ هر کیلو آرد ۴ هزار تومان

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی پیش بینی می‌شود که تولید گندم به ۱۰ میلیون تن برسد.

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون خرید تضمینی گندم به مرز ۴ میلیون تن نزدیک شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش داشته است.

او افزود: با توجه به کاهش نزولات جوی پیش بینی می‌شود که امسال تولید گندم به ۱۰ میلیون تن و خرید تضمینی حدود ۵ میلیون تن برسد؛ چرا که طبق سنوات گذشته ۲۵ درصد تولید به عنوان خود مصرفی و بذر مورد استفاده قرار می‌گیرد که امسال این قاعده مستثنی نیست.

ایمانی ادامه داد: امسال به واسطه مشکلاتی که سال قبل برای تامین بذر پیش آمده بود و همچنین چند نرخی بودن قیمت آرد به نانوایان، طمع کشاورزان و واسطه‌ها برای نگه داری افزایش یافته است.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران از پرداخت ۹۵ تا ۹۶ درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: بنابر آمار از مجموع ۱۸ هزار میلیارد تومان بهای گندم ۱۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد که امسال روند پرداخت به علت کمی یا حساسیت دولت بهتر بوده است.

به گفته او، با توجه به کاهش میزان خرید نسبت به سال قبل، دولت باید در تدارک گندم مورد نیاز برای نان مردم باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه سالیانه ۱۱ میلیون تن گندم مورد نیاز نان مردم و صنف و صنعت است، گفت: برای ذخایر استراتژیک ۵ میلیون تن گندم مورد نیاز است که با این وجود کسری مورد نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود. هر چند به جرات می‌توان گفت که از ۱۰ میلیون تن گندم خریداری شده، حدود ۴ میلیون تن در اختیار کشاورزان، کارخانجات آرد و واحدهای دامداری و مرغداری است.

ایمانی با بیان اینکه هر کیلو آرد با نرخ ۴ هزار تومان مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، افزود: این موضوع بر گندم فشار وارد کرده است، هر چند از الان نمی‌توان گفت که چقدر گندم باید وارد شود؛ چرا که شرایط خشکسالی و کمبود گندم در دنیا منجر به افزایش قیمت غلات در دنیا شده است.

این مقام مسئول متوسط قیمت هر تن گندم در بازارهای جهانی را ۲۲۰ تا ۲۶۰ دلار اعلام کرد و افزود: با توجه به آنکه گندم جزو کالای اساسی و استراتژیک به شمار می‌رود، بنابر مصوبه مجلس با ارز ترجیحی وارد می‌شود که با این وجود فشار بر دولت نیست، در حالی که قیمت واردات هر کیلو گندم با ارز آزاد بدون احتساب هزینه حمل و نقل از گمرکات به مقصد ۷ تا ۸ هزار تومان تمام می‌شود.

او با اشاره به تاثیر گرانی و کمبود نهاده بر میزان خرید تضمینی گندم بیان کرد: با نگاهی به جدول قیمت هر کیلو گندم ۵ هزار تومان، جو ۶ هزار و ۸۰۰ تومان، کاه ۵ هزار تومان، سبوس ۵ هزار و ۵۰۰ تومان و کنجاله سویا ۱۲ هزار تومان است که با این وجود بدیهی است که مصرف کننده به سمت کالای ارزان و جایگزینی گندم با نهاده دام و طیور رود.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پایان تصریح کرد: با توجه به برآورد تولید ۱۰ میلیون تن گندم و حداکثر ۵ میلیون تن خرید تضمینی به جرات می‌توان گفت که مابقی این میزان در دست کشاورزان است یا وارد سیستم چرخه دلالی و خوراک دام و طیور شده است.

اخبار مرتبط

خرید تضمینی در قطب تولید گندم کشور آغاز شد

میلاد جانه

خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت

میلاد جانه

خرید تضمینی گندم افزایش یافت

میلاد جانه

بنیاد ملی گندمکاران : نرخ خرید تضمینی اصلاح نشود ۳۰درصد گندم تولیدی خوراک دام می‌شود

زینب یزدانی

خرید تضمینی گندم به ۸ میلیون تن می رسد

میلاد جانه

خرید تضمینی گندم به ۳ میلیون تن رسید

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید