سرآمد اخبار
اقتصاد کلانهمه اخبار

شایسته سالاری اصلی‌ترین موضوع در حوزه تورم

یک اقتصاددان با بیان اینکه اصلی‌ترین موضوعی که می‌توان ریشه تورم را در آن یافت، شایسته سالاری است، گفت: مهمترین هزینه‌هایی که فقدان این موضوع به جامعه تحمیل کرده، کسری بودجه، رشد تقدینگی و تورم است.

ابوالفضل شاه آبادی در گفت و گو با ایبِنا با بیان اینکه نمی‌توان راهکار ضرب العجلی برای رهایی از تورم مشخص کرد، این معضل را ناشی از فقدان شایسته سالاری در کشور دانست و گفت: نرخ تورم بالا در حالی طی چندین دهه گذشته با اقتصاد ایران همراه بوده که میانگین نرخ تورم در دنیا حدود ۴ درصد است.

این اقتصاددان تصریح کرد: در این میان باید دو راهکار کوتاه مدت و میان مدت در نظر بگیریم.

روحانی در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا؛ اقدامات لازم برای جلوگیری از مواجه شدن با موج جدید کرونا انجام شود
اگر بخواهیم برای کوتاه مدت برنامه‌هایی را عملیاتی کنیم در ابتدا باید بپذیریم برای هر اقدامی نیاز به تحلیل هزینه فایده داریم تا از صفر تا صد تولید تا توزیع را عارضه یابی کند.

دولت جدید نمی‌تواند برای همه قیمت‌ها برنامه‌ریزی داشته باشد

به گفته وی، دولت جدید نمی‌تواند برای همه قیمت‌ها برنامه‌ریزی داشته باشد چرا که بار سنگینی برای ملت ایجاد خواهد کرد.

در نتیجه باید موانع در فرآیند تولید تا توزیع را شناسایی کند و راهکارها را بیاید.

دولت باید هم براین موارد نظارت داشته باشد و هم اینکه زنجیره را به سمت رفع موانع سوق دهد که این عامل تا حدودی می‌تواند التیام بخش باشد نه اینکه به مهار تورم منجر شد.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) گفت: راه دیگر این است که دولت روی کنترل قیمت‌ها دست بگذارد که قیمت‌گذاری را سفت و سخت به صورت دستوری پیش ببرد که در واقع آثار و تبعات منفی بلند مدت آن برای جامعه بسیار بالا خواهد بود.

شاه‌آبادی افزود: اگر دولت قیمت ها را تحمیل کند در واقع هزینه‌ای برای خط تولید ایجاد می‌کند و سود جریان تولید را نیز کاهش می‌دهد.

این روند در نهایت منجر به کاهش انگیزه آنها و عدم سرمایه گذاری در ادامه مسیر می شود که عملا در دوره های بعدی با مشکلات جدی تری مواجه خواهیم شد.

دو مسیر پیش روی دولت

وی تاکید کرد: دولت اگر تصمیم دارد قیمتگذاری دستوری را دنبال کند باید به حساب جیب خودش باشد.

در واقع دو نوع مسیر را پیش روی خود داریم، نخست از جیب عده ای از مردم تامین می‌شود و دوم نیز باید از جیب خود دولت استفاده شود.

درکل نمی‌توان گفت کنترل قیمت امر مناسبی است چرا که اگر کنترل قیمت از جیب دولت باشد بار سنگینی دارد و اگر هم از جیب ملت باشد تبعات سنگینی برای کشور به ارمغان می آورد.

این اقتصاددان با اشاره به موضوع دیگری که می تواند به مهار تورم کمک کند، ادامه داد: باید انتظاارت تورمی مردم فروکش کند.

با تغییر دولت ممکن است مردم کمی خوشبین شوند اما در شرایط کنونی اینچنین نیست چرا که در حال حاضر آگاهی مردم بیشتر شده است.

اصلی ترین موضوع؛ شایسته سالاری است

شاه‌آبادی گفت: اصلی ترین موضوعی که می توان ریشه تورم در آن را پیدا کرد، شایسته سالاری است.

بیش از نیم قرن است که کشورمان فقدان شایستگی را با هزینه های گزاف پوشش داده و مهمترین هزینه‌هایی که به جامعه تحمیل کرده، کسری بودجه و رشد تقدینگی و … است.

وی با بیان اینکه برای مهار تورم در بلند مدت بهترین گزینه شایستگی است، اظهار کرد: یعنی هیچ چیز به جز این مورد راه برون رفت دولت از این شرایط نیست؛ زمانی که فرد شایسته ای بر سرکار باشد خودش می داند تولید به گل نشسته کشور را چگونه سر و سامان دهد یا عرضه کشش ناپذیر کشور را کشش پذیر کند، سیاست های کلان اقتصاد باید با این نگاه وضع شود.

بانک مرکزی وظیفه ذاتی خود را انجام نداده است

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) اظهار کرد: تا زمانی که بانک مرکزی استقلال ندارد هر مدیری هم برسرکار بیاید هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد چراکه فقط نقش ماشین امضا را دارد. استقلال بانک مرکزی بسیار مهم است.

شاه‌آبادی ادامه داد: بانک مرکزی وظایف متعددی دارد که شامل مهار تورم، بستر سازی رشد اقتصادی، حفظ ارزش پول ملی و … است.

وقتی دولت می تواند بانک مرکزی را مواخده کند که از سوی دیگر استقلال لازم را به آن داده باشد.

متاسفانه در دهه های مختلف شاهد بودیم که بانک مرکزی وظیفه ذاتی خود را انجام نداده است چون مسائل دیگری از آن خواسته شده بود.

به گفته وی، کابینه دولت جدید بسیار مهم است و تیم اقتصادی دولت باید خوش فکر و راهبرد محور و سیستمی نگر باشند.

اخبار مرتبط

سیاست‌های بانک مرکزی درباره درهم تغییر کرد

میلاد جانه

بانکی که اصلاح نشود منحل خواهد شد

میلاد جانه

نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۴۴ درصد رسید

میلاد جانه

بانک مرکزی اعلام کرد؛ کاهش مبلغ چک‌های مبادله‌ای در شهریورماه

میلاد جانه

رشد ۷.۳ درصدی نقدینگی در سه ماهه نخست سال

زینب یزدانی

نرخ تسعیر ارز در شبکه بانکی اعلام شد

زینب یزدانی

دیدگاهتان را بنویسید