سرآمد اخبار
امور خارجههمه اخبار

سخنگوی وزارت امور خارجه: مذاکرات وین با اجماع حاکمیتی جلو خواهد رفت

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مذاکرات به صورت اجماع حاکمیتی جلو خواهد رفت و اینکه به دست وزارت خارجه یا نهاد دیگری باشد، تصمیمی است که بزودی گرفته خواهد شد.

به گزارش مهر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (شنبه) در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص اجلاس بغداد و اینکه چرا ایران در سطح رئیس جمهور در این نشست شرکت نکرد؟ گفت: در مورد هر اجلاس، تصمیم‌گیری درباره سطح شرکت کنندگان در نشست‌های بین‌المللی، بر اساس جزئیات برگزاری اجلاس‌ها و آمادگی کشورها گرفته می‌شود.

وی افزود: ما به عنوان همسایه عراق بارها اعلام کردیم از هر حرکت و ابتکاری که به صلح و ثبات عراق کمک کند، حمایت خواهیم کرد و در کنار ملت عراق هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: سفر امیرعبداللهیان به بغداد سفر موفقی بود و بازتاب خوبی داشت اما شاید برخی بخواهند با حاشیه‌سازی‌های، متن پررنگ این موفقیت را بپوشانند.

در کنار مردم افغانستان بودیم و خواهیم بود

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که آیا ایران طالبان را به رسمیت می‌شناسد؟ گفت: ما در کنار مردم افغانستان بودیم و خواهیم بود.

در بیانیه وزارت امور خارجه هم گفته شد که جان و مال و ناموس افغانستان باید توسط همه گروه‌ها رعایت شود. ما از تشکیل دولت فراگیر برای افغانستان استقبال می‌کنیم. در این مسیر نیز مسئولیت پذیری دولت آینده افغانستان و عمل به تعهداتش می‌تواند به صلح و ثبات این کشور کمک کند.

وی گفت: ما می‌خواهیم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را ببینیم و سپس ایران و جامعه جهانی در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد کرد.

مذاکرات وین برای اطمینان از اجرای برجام توسط آمریکا است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا پرونده مذاکرات قرار است همچنان توسط وزارت خارجه پیگیری شود؟ گفت: مذاکرات وین برای رسیدن به یک متن جدید نیست، مذاکرات وین برای اطمینان از اجرای برجام توسط آمریکا است.

خطیب زاده اظهار داشت: اگر آمریکا به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، به صورت راستی‌آزمایی شده، برگردد قطعاً ایران موافقت خواهد کرد که در اتاق برجام بنشیند و اقدامات جبرانی خود را متوقف کند.

وی گفت: این گفتگوهای، گفتگوهای تکنیکی است و قرار نیست به متن جدید منتهی شود. از این پس هم این مذاکرات به صورت اجماع حاکمیتی جلو خواهد رفت و اینکه به دست وزارت خارجه یا نهاد دیگری باشد، تصمیمی است که بزودی گرفته خواهد شد.

اخبار مرتبط

خطیب زاده: مذاکرات به متن نهایی نرسیده است

میلاد جانه

پاسخ کنعانی به دبیرکل ناتو

میلاد جانه

واشنگتن: توافق با ایران نه قطعی و نه نزدیک است

میلاد جانه

سخنگوی وزارت امور خارجه: طرح سلطان عمان یک توافق و طرح جدید نیست

میلاد جانه

 واکنش ایران به بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی و آمریکا

پیش‌بینی بلندمدت قیمت طلا و سکه/ تاثیر روند فرسایشی مذاکرات بر بازارها

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید