سرآمد اخبار
شافعی
همه اخبار

رئیس اتاق بازرگانی ایران: صندوق توسعه ملی طبق اساسنامه مدیریت نمی‌شود

شافعی گفت: در سال‌های اخیر تقاضایی برای استفاده از صندوق توسعه ملی نبود به دلیل اینکه تمام ریسک استفاده از آن به عهده به صادرکننده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در بیست و پنجمین سالروز ملی صادرات گفت: بسیاری از مشکلاتی که اکنون درباره تجارت گفته می‌شود، در سال‌های قبل هم بوده است. در سی سال گذشته یعنی از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰ در میزان رقم صادرات رشدی نداشته‌ایم. در حالی که در این سی سال، تمام رقبای هم تراز ما مانند ترکیه ۷ برابر صادرات بیشتر شده، مالزی ۵ برابر، نیجریه و کشور‌های شمال آفریقا حدود ۲ تا ۳ برابر رشد کردند.

او ادامه داد: طبق اطلاعات بیشتر از ۵۰ درصد صادرات ما مربوط به نفت و بخش قابل توجهی هم خام فروشی بوده است. فقط یک تا یک و نیم درصد از صادرات ما، صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های جدید است که باید تجدیدنظر شود.

رئیس اتاق بازرگانی گفت: چنانچه بخش‌های صادراتی ما نتوانند از رشد مناسب برخوردار باشد و منابع ارزی تامین کنند، آینده اقتصادی حتما با خطر مواجه خواهد شد.

از ۲۱.۸ میلیارد دلار صندوق توسعه تنها ۱۰ میلیارد دلار به بخش خصوصی تعلق گرفته و باز هم بخش خصوصی در صادرات از همه مظلوم تر واقع شده است.

اشتباه دولت این است که اقدام به کنترل ارز می کند در حالی که باید به افزایش صادرات و ارزآوری بپردازد.

شافعی گفت: سازمان توسعه و تجارت و وزارت صمت باید متولی صادرات باشند و سایر سازمان‌ها باید خود را با این متولی، هماهنگ کنند. خواستار این امر هستیم که اتاق بازرگانی نقش بازیگر را ایفا کند و به عنوان بازی شونده نباشد.

او گفت: آنچه در اساسنامه صندوق توسعه ملی وجود دارد، این است که نگاه بودجه‌ای به این صندوق نباشد، آیا تا به حال بر اساس این موارد اساسنامه‌ای عمل شده است؟

در سال‌های اخیر تقاضایی برای استفاده از صندوق توسعه ملی نبود به دلیل اینکه تمام ریسک استفاده از آن به عهده به صادرکننده است.

رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: اگر روزی ازبکستان تصمیم بگیرد که پنبه‌اش را از کشور ما ترانزیت نکند، عملا حمل و نقل ریلی ما باید تعطیل شود. سرعت حمل و نقل ریلی ما بین ۱۲ تا ۱۵ کیلومتر بر ساعت است.

این موضوع چه هزینه‌ای برای صادرکنندگان به وجود می‌آورد؟ تشریفات در گمرکات ما بسیار زیاد است و عملا صادرکننده را اذیت می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی گفت: اگر صادرات مهم است، جلسات شورای عالی صادرات باید به موقع برگزار شود، سال‌هایی بوده که در طول یک سال فقط یک بار این جلسه برگزار شده است.

اخبار مرتبط

۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی است

افت ۶ هزار و ۶۶۴ واحدی شاخص کل بورس

میلاد جانه

کاهش قیمت جهانی طلا

میلاد جانه

زمان آغاز مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیک اعلام شد

میلاد جانه

نرخ مصوب کره تعیین شد/ کره ۱۰۰ گرمی ۸ هزار تومان

زینب یزدانی

استقبال ایران از بیانیه شورای امنیت | جزییات

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید