سرآمد اخبار
یورو
ارز و طلاهمه اخبار

یورو، پس از بیست سال همچنان شکننده

ترجمه: محمود نواب مطلق

از رواج یورو پول واحد اروپا بیست سال می‎ گذرد. گرچه دوران التهاب را پشت سر گذاشته اما همچنان شکننده است.

اول ژانویه ۲۰۰۲ ( ۱۱ دی ۱۳۸۰) سکه‎ها و اسکناس‎های یورو وجه رایج  واحد ۱۲ کشور عضو اتحادیه اروپا شدند. اگرچه این  وجه رایج واحد توانست از بحران مالی شدید سال‎های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵(۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳) جان سالم به در برد اما همچنان بر پایه‎ های لرزان استوار است.

دوره انتقال به یورو به سلامتی سپری شد. سرانجام پس از سال‎ها درج قیمت‎ های دوگانه به یورو پول واحد اروپا و وجه رایج هرکشور و گذر تدریجی در حساب‎های بانکی و اعمال تغییرات در دسته چک‎ها؛ سرانجام در اول ژانویه ۲۰۰۲ ( ۱۱ دی ۱۳۸۰) جهش اصلی اتفاق افتاد.

استفاده از سکه‎ ها و اسکناس‎ های یورو در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به عنوان پول واحد به وقوع پیوست.

در فرانسه یک یورو معادل ۶,۵۵۹۵۷ فرانک یا به عبارتی ۱۰۰ فرانک معادل حدود ۱۵ یوروشد. این انتقال کاملا به رسمیت شناخته شد.

بانک فرانسه در ماه سپتامبر ۲۰۰۲( شهریور ۱۳۸۰) اعلام کرد:« پس از گذشت سه هفته از رواج یوروتقریبا تمام فرانسویان خریدهای خود را با یورو انجام دادند.»

پول واحد اروپا سه سال قبل از آن در بازارهای مالی و حساب‎های دولتی رواج یافته بود اما از سال ۲۰۰۲(۱۳۸۰) در نقدینگی مخارج عموم مردم اروپا وارد شده و بدین ترتیب ۱۲کشور عضو اتحادیه اروپا درگیر یورو شدند.

امروز تعداد اعضای اتحادیه اروپا به ۱۹کشور رسیده است: آلمان،‌اتریش، بلژیک، قبرس، اسپانیا، اِستونی، فنلاند، فرانسه، یونان، ایرلند، ایتالیا، لِتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ،مالت، هلند، پرتغال، اِسلوواکی و اِسلوونی. دو کشور کرواسی و بلغارستان نیز به زودی درسال‎های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴(۱۴۰۲ و ۱۴۰۳) عضو این اتحادیه  خواهند شد.

به یُمن وجه رایج واحد و ویزای شینگن در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا عموم مردم منجمله افراد خارجی می‎توانند بدون اخذ ویزاهای مکرر و تبدیل پول در تمام این کشورها تردد کنند.

در ماه جولای سال ۲۰۱۵( تیر۱۳۹۴) یورو در معرض سقوط قرار گرفت. در یونان محدودت‎هایی برای استفاده از یورو در تمامی سطوح وضع شدند و این کشور در معرض نوعی خروج از اتحادیه اروپا قرار گرفت.

این امر عملی نشد ولی منجر به چندین سال ریاضت اقتصادی در این کشور و برخی دیگر از کشورها از جمله اسپانیا، پرتغال و حتی ایتالیا شد. فشار این ریاضت اقتصادی در زندگی روزمره عموم مردم کاملا آشکار بود.

بنابراین بیستمین سالگرد رواج یورو به نوعی هم تلخ است و هم شیرین، چراکه پس از بیست سال یورو تبدیل به وجه رایج واحدی بین‎المللی و مورد حمایت همه کشورها شده است ولی از طرف دیگر همچنان بر پایه‎های لرزان و شکننده استوار است.

منبع: لوموند

اخبار مرتبط

جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز | دلار چند شد؟

میلاد جانه

قیمت جدید دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز | یورو رشد کرد

میلاد جانه

جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز | دلار و درهم کاهشی شد

قیمت جدید دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز | دلار چند شد؟

میلاد جانه

جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز | دلار ثابت ماند؛ یورو چند شد؟

میلاد جانه

جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید